Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Cavallo

Trådstartare
Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som älskar islandshästar kan väl ha en gemensam tråd för fina bilder, frågor & diskussioner.
 
En första fråga från mig som är ny på islandshäst, till er som rider eller äger islandshäst, köper ni mestadels utrustning från islandshästmärken eller blandar med vanlig utrustning, jag tänker på tex träns, täcken osv? Jag ser ofta beskrivning såsom "cob anpassat för islandshäst", eller "125 anpassat för islandshäst" när det gäller storlekar på saker från tex Hrimnir eller Top Reiter, så då tänker jag att motsvarande från vanliga märken kanske sitter lite fel på en islandshäst? Är det oftast så?
 
Det finns en uppdateringstråd för Island men den är inte så uppdaterad :p

Jag köper vissa saker i 'islandshästmärken' och annat i vanliga märken. Min häst har tex lite större huvud och saker i storlek Island/cob är ofta för litet. Det jag köper främst hos islandsmärkena är saker som är svåra att hitta annars (viktboots, vojlockar, skoridbyxor) eller som jag vill ha för att de är snygga (isländska färger eller så tex). Sadel har jag i ett märke för islandshästar men det viktigaste är ju att den passar häst och ryttare inte vilket märke det är.

De få täcken jag har är i vanliga märken enbart.
 
Tror det finns en och annan med islandshäst här inne, hade varit roligt om tråden tar fart med lite uppdateringar.

Jag har en liten uppfödning och just nu 8 hästar, varav 2 är ridhästar. Röskva är den jag rider mest på själv, och Saela rids oftast av min medryttare, eller sonen.

På frågan om grejer kan jag säga att det mesta inte är specifikt för islandshäst, storlek cob brukar passa fint i träns och grimmor. Täcken köper jag när det är rea, 125-135 passar mina bäst, de är inte så stora. Sadlar har jag flera stycken, kanske en är specifikt island, sen är det dressyr, allround och bomlöst. Beroende på hull och muskler passar den ena eller andra bäst.
 
Jag är en sån som haft förutfattade meningar om islandshästar. Sen fick jag chansen att arbeta med dom å jösses va jag ändrade inställning. Å jäklar så svårt det var att hitta knapparna. Hade förmånen att få rida gamla rävar som verkligen kunde sina saker. Så nu tar jag alla chanser jag får att få rida dessa hästar!!
 
Jag blandar, men träns kör jag oftast island, mina sadlar just nu är island men haft dressyr också. Täcken har jag kört lite olika märken.
 
Det finns en uppdateringstråd för Island men den är inte så uppdaterad :p

Jag köper vissa saker i 'islandshästmärken' och annat i vanliga märken. Min häst har tex lite större huvud och saker i storlek Island/cob är ofta för litet. Det jag köper främst hos islandsmärkena är saker som är svåra att hitta annars (viktboots, vojlockar, skoridbyxor) eller som jag vill ha för att de är snygga (isländska färger eller så tex). Sadel har jag i ett märke för islandshästar men det viktigaste är ju att den passar häst och ryttare inte vilket märke det är.

De få täcken jag har är i vanliga märken enbart.

Hur väljer man hur tunga viktboots man ska ha? När jag provred var det en häst som hade lätta skor fram och tyngre bak och reds utan viktboots för att hjälpa tölten då han helst ville trava. Den jag valt att köpa red jag utan viktboots men han tävlades med boots. Bra att höra att vanliga täcken kan passa bra för jag köper helst när det är rea och då kanske det inte är islandsmärken.

Tror det finns en och annan med islandshäst här inne, hade varit roligt om tråden tar fart med lite uppdateringar.

Jag har en liten uppfödning och just nu 8 hästar, varav 2 är ridhästar. Röskva är den jag rider mest på själv, och Saela rids oftast av min medryttare, eller sonen.

På frågan om grejer kan jag säga att det mesta inte är specifikt för islandshäst, storlek cob brukar passa fint i träns och grimmor. Täcken köper jag när det är rea, 125-135 passar mina bäst, de är inte så stora. Sadlar har jag flera stycken, kanske en är specifikt island, sen är det dressyr, allround och bomlöst. Beroende på hull och muskler passar den ena eller andra bäst.

oj då har du en hel liten flock hemma? Är det uppfödning för försäljning? Min häst är ganska omusklad nu så jag är lite orolig att jag kommer behöva byta sadel när han musklar till sig. Viktigt med passformen som du säger.

Jag är en sån som haft förutfattade meningar om islandshästar. Sen fick jag chansen att arbeta med dom å jösses va jag ändrade inställning. Å jäklar så svårt det var att hitta knapparna. Hade förmånen att få rida gamla rävar som verkligen kunde sina saker. Så nu tar jag alla chanser jag får att få rida dessa hästar!!

Bara för att lite kul att höra, vad var dina fördomar? Jag erkänner jag blev frälst från första gången jag satt på en isis som barn, men inte haft chansen att rida islandshästar regelbundet, har bara tagit chansen när jag kunnat under alla år som ponny & storhästryttare, men nu blir det ändring på det med min alldeles egna islandshäst :)

Jag blandar islandsutrustning och "vanlig" men sadel är alltid islandsvariant och oftast träns också. :)

Jag blandar, men träns kör jag oftast island, mina sadlar just nu är island men haft dressyr också. Täcken har jag kört lite olika märken.

Jag har pratat med en islandshästsadelutprovare för att få hjälp med sadel, och valt ut ett fint träns från Hrimnir, men såg att Hööks också har ganska billiga islandsträns så det kanske kan vara gott nog till att börja med..
 
Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop:heart, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst :( #gatekeeping

Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också. :nailbiting:
 
Jag har haft islandshäst ihop med andra raser, inga problem alls.

Jag hade inte funderat så mycket på eventuella olikheter utan introducerat som vanligt, det är trots allt hästar. Däremot tycker jag att det är roligare att stå med andra som håller på med islandshästar.
 
Jag har haft islandshäst ihop med andra raser, inga problem alls.

Jag hade inte funderat så mycket på eventuella olikheter utan introducerat som vanligt, det är trots allt hästar. Däremot tycker jag att det är roligare att stå med andra som håller på med islandshästar.
Ja det tror jag är roligare också! Jag väntar på stallplats på ett islandsstall nära mig och de har sagt att de tror det kommer bli ledigt någon gång i höst, under tiden får jag nöja mig med vanliga ponnykompisar :D Jag tror dessutom det kommer bli fler som vill byta till islandshäst när de träffar min :heart
 
Ja det tror jag är roligare också! Jag väntar på stallplats på ett islandsstall nära mig och de har sagt att de tror det kommer bli ledigt någon gång i höst, under tiden får jag nöja mig med vanliga ponnykompisar :D Jag tror dessutom det kommer bli fler som vill byta till islandshäst när de träffar min :heart
Vad är det för stam på den du köpt? :)
 
Vad är det för stam på den du köpt? :)

Det är en blandad skara namn på stamtavlan som inte betyder någonting för mig som inte kan islandshästar på det viset :laugh: Det jag fått höra när jag frågat mina nya islandstränare om det är något betydelsefullt i stammen, att det är väldigt bra hästar bakom med mycket vilja. :confused:
 
Förutom spatt, MCOA, sommareksem och fång, är det några speciella åkommor man ska ha extra uppmärksamhet på när det gäller islandshästar?
 
Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop:heart, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst :( #gatekeeping

Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också. :nailbiting:
Jag har haft i blandad flock och det har funkat bra, men jag tycker att det har varit lättare i renodlade islandsflockar. Men den känslan kan absolut ha påverkats av att  jag tycker det är lättare att stå i stall som är anpassade för islandshäst (foderbehov, underlag på ridbana, gemensam tränare, gemenskap med tävling etc).

Jag har faktiskt inte varit med om att en islandshäst blir rädd för andra sorters hästar (däremot tvärtom någon enstaka gång). Om du inte ska släppa ihop med något väldigt udda hade jag inte oroat mig för just det :)
 
Häromdagen frågade en granne om dennes barnbarn kunde få komma och titta på mina hästar. Jag sa ja, men att de inte fick mata hästarna över staketet och att jag inte vill att de går in i hagen utan mig (men att jag gärna kommer ut om jag får ett sms innan). Grannen såg helt förbluffad ut när jag fick förtydliga att inte-gå-in-i-hagen-regeln är en fråga om säkerhet, och att det kan vara farligt även för en hästvan 12-åring att vistas i en flock med främmande hästar. Nackdelen med att ha små och söta hästar... :meh:
 
Jag har haft i blandad flock och det har funkat bra, men jag tycker att det har varit lättare i renodlade islandsflockar. Men den känslan kan absolut ha påverkats av att  jag tycker det är lättare att stå i stall som är anpassade för islandshäst (foderbehov, underlag på ridbana, gemensam tränare, gemenskap med tävling etc).

Jag har faktiskt inte varit med om att en islandshäst blir rädd för andra sorters hästar (däremot tvärtom någon enstaka gång). Om du inte ska släppa ihop med något väldigt udda hade jag inte oroat mig för just det :)
Har samma erfarenhet. Enda som kan ställa till det i flocksammanhang är snarare enstaka andra raser i en islandshästflock - om islandshästarna är flockuppfödda men inte den/de andra, som då brukar kunna åka på stryk för att de inte uppfattar islandshästarnas signaler. Men det kan även gälla en islandshäst som inte är flockuppfödd, så det har ju inte så mycket med ras att göra egentligen.

Och det där med att andra hästar kan bli rädda - extra viktigt att tänka på när man rider med dem! Tölten kan orsaka sken hos ovana hästar, då det är så det låter för dem med den snabba fyrtakten.
 
Har samma erfarenhet. Enda som kan ställa till det i flocksammanhang är snarare enstaka andra raser i en islandshästflock - om islandshästarna är flockuppfödda men inte den/de andra, som då brukar kunna åka på stryk för att de inte uppfattar islandshästarnas signaler. Men det kan även gälla en islandshäst som inte är flockuppfödd, så det har ju inte så mycket med ras att göra egentligen.

Och det där med att andra hästar kan bli rädda - extra viktigt att tänka på när man rider med dem! Tölten kan orsaka sken hos ovana hästar, då det är så det låter för dem med den snabba fyrtakten.
Oj bra att veta, det är nog inget jag hade tänkt på, jag rider typ alltid ensam när jag rider ut men om någon följer med ska jag definitivt uppmärksamma dem om detta.
 
Vi hade vårt russ ensam i en islandsflock, hon var väldigt omtyckt av de andra. Sen är ju russen ganska lika isisarna men ändå;)

Kul att du hittat denna fantastiska ras! Och kul att du startat en tråd som kan kicka igång oss med intresse för just islandshästar lite mer
 
Grattis till hästköpet @Cavallo, roligt med islandshäst!
Min islänning gick med min andra, modell stor brun. Hade definitivt varit bättre om han hade kunnat gå i flock men det hade vi inte möjlighet till.
Har dock haft stor brun i en liten grupp med islänningar, tror det var totalt tre hästar som mest. Funkade fint, min var mellan i rang men tydligt under ledaren som var en väldigt bra ledare. Min var van vid andra hästar sen innan så att det var små signaler var inget problem alls, bara en fördel.

Jag har aldrig hört om någon islänning som blivit rädd för andra hästar, bara tvärt om. Och då har jag varit iväg med min stora på islandsträning, tror inte vi skrämde några små fluffiga :D

Har mig veterligen inte skrämt några tregångare med mina femgångare heller men kan tänka mig att det kan hända.

Kommer nog vara med litegrann i denna tråden om den är aktiv då jag trots avsaknad av islänning har en femgångare :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 356
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 233
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 750
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp