Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens glada fluff 😁 Nu har jag köpt en klippmaskin men litet problem nu är att det är så varmt att han inte helt torr nån gång, imorse var han direkt blöt av svett under hela magen, bringan, insida framben och bakåt också. Han har det mycket torrt och gott på djupströbödd men den alstrar ju värme i sig också. Han har torkat till i hagen trots fuktigt i luften men tror inte det blir bra att klippa om pälsen är något svettklibbig. 🤷‍♀️

02C58243-0D30-44A4-8F3D-58357784BF18.jpeg
 
Dagens glada fluff 😁 Nu har jag köpt en klippmaskin men litet problem nu är att det är så varmt att han inte helt torr nån gång, imorse var han direkt blöt av svett under hela magen, bringan, insida framben och bakåt också. Han har det mycket torrt och gott på djupströbödd men den alstrar ju värme i sig också. Han har torkat till i hagen trots fuktigt i luften men tror inte det blir bra att klippa om pälsen är något svettklibbig. 🤷‍♀️

Visa bifogad fil 106451
Går han på lösdrift? Då är det ju nästan hopplöst att få hästen torr när det är fuktigare väder ute! Kan du ställa in på stall i några timmar eller blir han för varm då?
 
Dagens glada fluff 😁 Nu har jag köpt en klippmaskin men litet problem nu är att det är så varmt att han inte helt torr nån gång, imorse var han direkt blöt av svett under hela magen, bringan, insida framben och bakåt också. Han har det mycket torrt och gott på djupströbödd men den alstrar ju värme i sig också. Han har torkat till i hagen trots fuktigt i luften men tror inte det blir bra att klippa om pälsen är något svettklibbig. 🤷‍♀️

Visa bifogad fil 106451
Han är så himla gullig! :love:
Verkar som att det är värre med temperaturen på andra håll i landet än där jag bor på skånska slätten. I hagarna är det en ständig blåst som nog hjälper hästarna att torka. Vad har ni för temperatur nu?
 
Igår fick jag ytterligare en ny hästägar-upplevelse! Det här med dagsform och humör för dagen som blir extra tydligt när man alltid är med samma häst :D Red ut en kort sväng på S och han hade verkligen krut under hovarna! Alla gångarter jag valde för stunden var för långsamma, han ville alltid ligga en gångart över i fart, särskilt på hemvägen :rofl: Jag som oftast är lite feg när det gäller fart efter att ha varit med om att hästar stuckit innan, kände mig - trots farten - alltid trygg igår! Visst blev bromssträckan från galoppen något längre än det var tänkt på hemvägen, men jag kunde lita på att han stannade! :love:
 
Var på kurs med min äldsta förra helgen för Susanne Widner och det gick jättebra och han både ser ut och känns fräsch! Tack och lov 🙏 Ständigt nervös över att något jag gör ska vara för mycket så skadan går upp.

Kom snö här och mina hästar är inte vinterskodda så han har fått vila förutom en promenad i måndags och sen smälte snön bort så jag red ut i lördags och på banan igår. Jösses vad mycket energi det är i honom nu! Jag älskar det ju! Han är het och känslig och helt enkelt en drömhäst :love: Men jag sätter inte upp nån unge som han är nu haha.
Eftersom tölten är den svåraste gångarten för honom så har vi knappt töltat alls under hans rehab just för att det ska vara enkelt för honom. Men jag har börjat be om några töltsträckor innimellan och igår på banan töltade vi mer och han blev så pigg och glad av det :D
 
Går han på lösdrift? Då är det ju nästan hopplöst att få hästen torr när det är fuktigare väder ute! Kan du ställa in på stall i några timmar eller blir han för varm då?
Han är så himla gullig! :love:
Verkar som att det är värre med temperaturen på andra håll i landet än där jag bor på skånska slätten. I hagarna är det en ständig blåst som nog hjälper hästarna att torka. Vad har ni för temperatur nu?

Vi har runt 8 grader nu och inte närheten av minus på natten heller!

Han går inte på lösdrift, stall på natten, han blir för varm i stallet helt enkelt, men torkar upp ute under dagen även om det är fuktigt i luften.

Idag slog jag till, kom till en svettblöt häst i stallet på morgonen, lät han torka i hagen i ett par timmar och sen klippte jag honom! Han blev svettig igen under tiden så jag får fortsätta en annan dag (tänkte klippa bakbenen som spårklippning då han svettas mycket där) men jag hann med en modifierad halvklippning (sparade lite mer mage). Tyckte det blev bra, först tyckte han det var jobbigt så jag satte bomull i hans öron, då var det bättre men sen i ca en kvart protesterade han mer och mer men sen plötsligt fattade han att maskinen inte gör ont och då var han den vanliga lugna snälla nallen som tålmodigt stod stilla i 1 1/2 timma (!) med en matte som är mycket ovan vid att klippa 🙈

Men han är så snygg att han skulle få allt att se proffsigt ut 😎

53B4BCB9-B8CE-448D-B00E-96E197A2F35E.jpeg
 
Maskinen är Biltemas pälsklippare, den är väl för hundar men ägarna till en annan islandshäst i mitt stall har den och funkar bra på deras så jag köpte samma och tyckte den var bra och behändig!
 
Vi har runt 8 grader nu och inte närheten av minus på natten heller!

Han går inte på lösdrift, stall på natten, han blir för varm i stallet helt enkelt, men torkar upp ute under dagen även om det är fuktigt i luften.

Idag slog jag till, kom till en svettblöt häst i stallet på morgonen, lät han torka i hagen i ett par timmar och sen klippte jag honom! Han blev svettig igen under tiden så jag får fortsätta en annan dag (tänkte klippa bakbenen som spårklippning då han svettas mycket där) men jag hann med en modifierad halvklippning (sparade lite mer mage). Tyckte det blev bra, först tyckte han det var jobbigt så jag satte bomull i hans öron, då var det bättre men sen i ca en kvart protesterade han mer och mer men sen plötsligt fattade han att maskinen inte gör ont och då var han den vanliga lugna snälla nallen som tålmodigt stod stilla i 1 1/2 timma (!) med en matte som är mycket ovan vid att klippa 🙈

Men han är så snygg att han skulle få allt att se proffsigt ut 😎

Visa bifogad fil 106538
Det kan mycket väl räcka med den klippningen! Vi har våra valacker klippta så (men med rejäl utväxt just nu - dax att klippa igen!) och det gör verkligen stor skillnad för hur svettiga de blir.
 
Det kan mycket väl räcka med den klippningen! Vi har våra valacker klippta så (men med rejäl utväxt just nu - dax att klippa igen!) och det gör verkligen stor skillnad för hur svettiga de blir.
Jag hoppas det räcker! Jag börjar träna efter kravlösa november/vilan igen 1:a december så jag tänkte vänta och se hur svettig han blir efter ett ridpass.
 
När jag klippte min andra gången denna säsongen så syntes det inte att jag hade klippt en gång redan. Så lurvig var han. Nu växer det ju inte så mkt till så jag hoppas att denna omgången håller sig majoriteten av vintern.
 
Imorgon kommer hovslagaren och vinterskor hästarna. Jag rider pyttelite som det är pga bebis men sen snön kom har jag inte kunnat rida alls så nu kliar det i kroppen. Jag längtar så efter någon slags avlägsen framtid när jag hinner rida varje dag igen...
 
Jag har hittat min målbild:

Så mjukt, harmoniskt och trevligt. Lugn och stadig form, nöjd stängd mun och SÅ lösgjord och fin. Faktiskt en mycket trevlig kontrast till alla gapande dressyrhästar på SIHS....
Så fint :love:

Jag är sugen på att prova gæðingafimi men vet inte om det kommer ordnas på västkusten. Alternativt vad som krävs för att man ska ordna det själv... Hmm. Vilka godkända domare finns det? Krävs det mer än domare, ett ridhus/ridbana och ljudanläggning? :D
 
Så fint :love:

Jag är sugen på att prova gæðingafimi men vet inte om det kommer ordnas på västkusten. Alternativt vad som krävs för att man ska ordna det själv... Hmm. Vilka godkända domare finns det? Krävs det mer än domare, ett ridhus/ridbana och ljudanläggning? :D
Jag vet inte om det kräver någon annan sorts domare än en vanlig sportdomare? I övrigt ska det väl räcka med det du säger - en dressyrbana, några domare och en ljudanläggning. Plus folk som vill tävla, förstås! Dressyr har ju funnits i lite olika former för islandshästar ända upp på SM-nivå, jag tycker det vore trevligt om gæðingafimi fick en plats där på sikt. Jag kan tycka att det vi saknar inom islandshästsporten är just tävlingsformer som premierar mjuk och harmonisk ridning.
 
Jag vet inte om det kräver någon annan sorts domare än en vanlig sportdomare? I övrigt ska det väl räcka med det du säger - en dressyrbana, några domare och en ljudanläggning. Plus folk som vill tävla, förstås! Dressyr har ju funnits i lite olika former för islandshästar ända upp på SM-nivå, jag tycker det vore trevligt om gæðingafimi fick en plats där på sikt. Jag kan tycka att det vi saknar inom islandshästsporten är just tävlingsformer som premierar mjuk och harmonisk ridning.
Räcker det med bara en domare är det ju enklare än vanliga sporttävlingar tänker jag. Kanske ska peta på min lokalförening.
 
Imorgon kommer hovslagaren och vinterskor hästarna. Jag rider pyttelite som det är pga bebis men sen snön kom har jag inte kunnat rida alls så nu kliar det i kroppen. Jag längtar så efter någon slags avlägsen framtid när jag hinner rida varje dag igen...
Svårt även utan bebis och snö att få till ridning nu när det är så mörkt tycker jag! Våra hästar har delvis vilat under november, men nu är det dags att sätta igång igen så får väl ta tag i det där med paddockbelysning.... Eller pannlampor! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
232
· Visningar
15 814
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 272
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 939
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp