Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man nu ska jämföra sport och GK poängmässigt (vilket man egentligen inte kan, eftersom även bedömningen skiljer sig åt) så bör ju 6.5 i sport motsvara kanske 8.2 - 8.3 i GK, så du ska inte alls känna dig dålig! :D
Nej det är nog snarare troligt att han menade vi kan nå dit för jag kan lova att jag inte är i närheten att kvala till SM 🤣
 
Om man nu ska jämföra sport och GK poängmässigt (vilket man egentligen inte kan, eftersom även bedömningen skiljer sig åt) så bör ju 6.5 i sport motsvara kanske 8.2 - 8.3 i GK, så du ska inte alls känna dig dålig! :D
Vad är bedömningsskillnaderna? Jag vet att man inte får rida med spö på GK då vilja och power bla bedöms men vet inte så mycket mer än hur roligt det såg ut när jag tittade på 😃
 
Imorse tränade jag på galoppbommar själv i ridhuset, samma övning som med min tränare med 16 meter mellan bommarna på 4 galoppsprång och tydligen tycker han det är superkul för här märks det inga svårigheter att svänga i galopp, han hjälpte mig till och med när jag inte hade så bra väg genom att själv svänga snävt utan att skjuta ut ytterbogen för att pricka in sig på första bommen, han liksom fattade galoppen (😛) direkt att vi skulle på bom och ba LET’S DO IT 🤩 och ikväll tänkte jag rida ett andra pass, antingen skogen eller träna tölt i vår största paddock för just tölten imorse blev ingen bra känsla. Tydligt mitt fel för jag var själv stel, behövde skaka ur axlarna, så ska försöka vara mjuk och följsam ikväll och se om jag kan erbjuda min stjärnhäst bättre förutsättningar.
 
Vad är bedömningsskillnaderna? Jag vet att man inte får rida med spö på GK då vilja och power bla bedöms men vet inte så mycket mer än hur roligt det såg ut när jag tittade på 😃
På GK är det hästen som bedöms, och enbart långsidorna. Dvs lite mer ”fart och flash”. I sport är det ekipaget, korrekt tempo, övergångar och mer ”jämn och snygg ridning”.
 
Vad är bedömningsskillnaderna? Jag vet att man inte får rida med spö på GK då vilja och power bla bedöms men vet inte så mycket mer än hur roligt det såg ut när jag tittade på 😃
Till att börja med så rids GK på en längre bana än sport, och det är i stort sett bara det som händer på långsidorna som bedöms (om det inte händer regelrätta katastrofer i kurvorna, t.ex. att hästen hoppar av banan eller liknande). Man rider också i GK endast en långsida i varje gångart samt har en "extra", valfri långsida att visa vad man vill. Detta innebär ju att man kan göra visningen lättare för hästen än i sport genom att t.ex. byta gångart på "rätt" ställe. Dessutom är "fel" galopp tillåtet (men inte korsgalopp) och som du redan nämnt så har vilja och form under ryttare egna bedömningspunkter. Man får också byta varv en gång under programmets gång. Bedömningen av respektive gångart är, åtminstone som jag ser det, lite mer förlåtande vad gäller enstaka misstag men kanske mer krävande vad gäller hästens utstrålning och vilja. Det är hästen som tävlar i GK, inte ryttaren. Därför är det tillåtet att byta ryttare i finalen, t.ex. om en ryttare kvalat två hästar. (Exempelvis regerande nordiska mästaren i A-flokk reds i finalen av en annan ryttare än i uttagningen)

Sportgrenarna är en tysk uppfinning - och det märks! :D Ganska strikt beskrivet vad kriterierna är i respektive moment och allting som händer på banan bedöms. Byte av gångart ska ske mitt på kortsidan, i annat fall blir det avdrag, precis som det blir för andra misstag som tillfälliga taktmissar och liknande. Varje moment rids ett helt varv, inget extra och inget varvbyte är tillåtet (utom i de grenar där man SKA det, såklart, t.ex. T1 och T2). Det är ekipaget som tävlar så kvalpoäng, finalplats etc. tillhör både ryttaren och hästen.
 
Det är lite trist att det inte finns lika många GK-tävlingar som sport, jag är fortfarande mest taggad för GK 😃

Det där med att sport uppfanns i Tyskland, vad tävlar man i på Island?
 
Det är lite trist att det inte finns lika många GK-tävlingar som sport, jag är fortfarande mest taggad för GK 😃

Det där med att sport uppfanns i Tyskland, vad tävlar man i på Island?
Man tävlar i både sport och GK även på Island :) På Landsmót är det dock GK som gäller (plus tölt- och passgrenar).

GK har ändå vuxit enormt i Sverige senaste 7-8 åren! Det är en rolig tävlingsform, jag tycker den är lite mer hästvänlig och gynnar de hästar som är som jag vill att islandshästar "ska" vara.
 
Jag har beställt en ny Hrimnirtävlingskavaj 😀 Det enda konstiga är att den varit slutsålda överallt ett bra tag vad jag sett, la till mig på ”meddela när finns igen”-lista hos en återförsäljare och då återkom den plötsligt i alla storlekar på deras hemsida. Detta efter att en annan återförsäljare jag egentligen föredrar sagt att tillverkaren tyvärr inte har några nya för leverans förens någon gång i vår. Har avvaktat eftersom jag inte behöver en kavaj NU men så bestämde jag mig för att köpa den ändå ”i tävlingsförberedande syfte” - dvs villhöver - beställde från de som hade den i alla storlekar och fick svar ett tyvärr den är trots allt inte tillgänglig, följt av ett meddelande till att de fick precis en i retur i min storlek så den har skickats… 🤔 Fick lite skumma vibbar hur de ”precis fått en i retur” när den varit slutsåld en längre tid, vems gamla kavaj får jag 🤪 Ska inspekteras noggrant när den kommer fram att den verkligen är ny!
 
Jag har beställt en ny Hrimnirtävlingskavaj 😀 Det enda konstiga är att den varit slutsålda överallt ett bra tag vad jag sett, la till mig på ”meddela när finns igen”-lista hos en återförsäljare och då återkom den plötsligt i alla storlekar på deras hemsida. Detta efter att en annan återförsäljare jag egentligen föredrar sagt att tillverkaren tyvärr inte har några nya för leverans förens någon gång i vår. Har avvaktat eftersom jag inte behöver en kavaj NU men så bestämde jag mig för att köpa den ändå ”i tävlingsförberedande syfte” - dvs villhöver - beställde från de som hade den i alla storlekar och fick svar ett tyvärr den är trots allt inte tillgänglig, följt av ett meddelande till att de fick precis en i retur i min storlek så den har skickats… 🤔 Fick lite skumma vibbar hur de ”precis fått en i retur” när den varit slutsåld en längre tid, vems gamla kavaj får jag 🤪 Ska inspekteras noggrant när den kommer fram att den verkligen är ny!
Jag provade en kompis hrimnirkavaj häromåret, snygg och satt bra. Jag vill ha en själv men har inte kunnat motivera det riktigt ännu. Kanske ska hålla koll på när de eventuellt kommer så att jag kan passa på att köpa då.
 
Jag provade en kompis hrimnirkavaj häromåret, snygg och satt bra. Jag vill ha en själv men har inte kunnat motivera det riktigt ännu. Kanske ska hålla koll på när de eventuellt kommer så att jag kan passa på att köpa då.
Min är ute för leverans idag :bump: Hoppas den passar och framförallt att den är ny och inget mysko med den 😂 Det är en av de största återförsäljarna så skulle väl inte tro det är nåt fuffens men som sagt med infon att de inte ska finnas i lager förens senare i vår undrar man ju lite. Jag blev inspirerad av ett foto på instagram med en ryttare i den kavajen fast vintermodellen i softshell (finns i lager men dyrare, och jag är inte så förtjust i softshell).

Nån annan som typ bara följer islandskonton på instagram 😀
 
Min är ute för leverans idag :bump: Hoppas den passar och framförallt att den är ny och inget mysko med den 😂 Det är en av de största återförsäljarna så skulle väl inte tro det är nåt fuffens men som sagt med infon att de inte ska finnas i lager förens senare i vår undrar man ju lite. Jag blev inspirerad av ett foto på instagram med en ryttare i den kavajen fast vintermodellen i softshell (finns i lager men dyrare, och jag är inte så förtjust i softshell).

Nån annan som typ bara följer islandskonton på instagram 😀
Softshell kan vara helt ok tycker jag men jag vill gärna känna på plagget innan jag köper då och det finns inte så jättemånga butiker med islandshästsaker som man kan gå in i. Det är synd.

Jag har däremot tänkt kolla lite på tävlingskläder på EuroHorse, man behöver ju faktiskt inte ha islandsmärken 😁
 
Min är ute för leverans idag :bump: Hoppas den passar och framförallt att den är ny och inget mysko med den 😂 Det är en av de största återförsäljarna så skulle väl inte tro det är nåt fuffens men som sagt med infon att de inte ska finnas i lager förens senare i vår undrar man ju lite. Jag blev inspirerad av ett foto på instagram med en ryttare i den kavajen fast vintermodellen i softshell (finns i lager men dyrare, och jag är inte så förtjust i softshell).

Nån annan som typ bara följer islandskonton på instagram 😀
Ang sista :) jag skapade ett hästkonto på instagram när jag skaffade S för att inte dränka mina nära och kära på mitt vanliga konto med allt som har med häst att göra :angel: där följer jag bara hästkonton iaf. En del engelska, men mest islandshäst. Tycker det är kul att ha den filterbubblan på ett konto!

Har ni hästkonton på Insta?
 
Ang sista :) jag skapade ett hästkonto på instagram när jag skaffade S för att inte dränka mina nära och kära på mitt vanliga konto med allt som har med häst att göra :angel: där följer jag bara hästkonton iaf. En del engelska, men mest islandshäst. Tycker det är kul att ha den filterbubblan på ett konto!

Har ni hästkonton på Insta?
Jag har bara mitt "vanliga" instagramkonto, där det dock är kanske 80% hästar, 10% hund, 5% katt och 5% gård. :D Den som är ointresserad slipper följa mig, liksom! (följer ditt hästkonto btw - kände igen hästen!)
 
Ang sista :) jag skapade ett hästkonto på instagram när jag skaffade S för att inte dränka mina nära och kära på mitt vanliga konto med allt som har med häst att göra :angel: där följer jag bara hästkonton iaf. En del engelska, men mest islandshäst. Tycker det är kul att ha den filterbubblan på ett konto!

Har ni hästkonton på Insta?

Jag har bara ett konto men det är till 99% häst. Vill man inte ha häst i sitt flöde så är det ju bara att låta bli att följa :)
 
Ang sista :) jag skapade ett hästkonto på instagram när jag skaffade S för att inte dränka mina nära och kära på mitt vanliga konto med allt som har med häst att göra :angel: där följer jag bara hästkonton iaf. En del engelska, men mest islandshäst. Tycker det är kul att ha den filterbubblan på ett konto!

Har ni hästkonton på Insta?


Jag har aldrig lagt upp något själv på insta så har bara konto för att följa sånt som intresserar mig 🙂
 
Screen Shot 2023-01-25 at 11.26.49.png


Lite så här såg det ut med galoppbommarna igår, känns som en studie i "duktig häst men vad gör ryttaren" :confused: Ser ut som jag försöker välta honom O_o Tur han jobbar på så snällt ändå 😅 Som alltid, nyttigt att filma sig själv när inte instruktören är där för att säga till!
 
Jag har bara mitt "vanliga" instagramkonto, där det dock är kanske 80% hästar, 10% hund, 5% katt och 5% gård. :D Den som är ointresserad slipper följa mig, liksom! (följer ditt hästkonto btw - kände igen hästen!)

Jag har bara ett konto men det är till 99% häst. Vill man inte ha häst i sitt flöde så är det ju bara att låta bli att följa :)
Såklart! Jag ville dock ha som en liten "dagbok" med många väldigt hästiga grejer, och kunna diskutera det med hästmänniskor jag inte känner IRL sas. Och mitt egna konto är privat och jag vill absolut inte ha massa följare jag inte känner IRL :D
 
Ang sista :) jag skapade ett hästkonto på instagram när jag skaffade S för att inte dränka mina nära och kära på mitt vanliga konto med allt som har med häst att göra :angel: där följer jag bara hästkonton iaf. En del engelska, men mest islandshäst. Tycker det är kul att ha den filterbubblan på ett konto!

Har ni hästkonton på Insta?

Jag har bara ett konto och där blandas liksom allt i mitt liv. Hästar, hundar, jakt, familj, träning, gård osv :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 975
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 287
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 017
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp