Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red igår efter en dryg veckas uppehåll pga för mycket jobb och lillhästen kändes tung i handen och lite allmänt mellanmjölk. Dvs, precis så som man kan förvänta sig att det känns efter ett litet uppehåll men hjärnan tyckte det var rimligare att deppa ihop över att jag inte kan rida bättre. Kollade sen klipp på Instagram på fina hästar och duktiga ryttare, åt godis och sörjde att det inte var jag, väldigt produktivt :p Men hoppas på att hinna med några ridpass denna veckan, och har sedan tidigare bokat in några träningar längre fram i vår.

Vad skönt att höra, exakt så kändes mitt ridpass idag också. 😎
 
När det hände med din häst, var det flytt till ett tredje stall eller tillbaka till första stallet som gjorde hästen lugn igen? Kunde du se vad det var med stallet han blev annorlunda på som gjorde honom som förbytt (om nästa flytt visade att det inte var ”nytt ställe” generellt som han reagerade på)? Det är intressant det här hur hästar kan reagera så här på vissa platser.

Min häst ska i alla fall stanna med mig hela sitt liv så jag hoppas han alltid är glad och nöjd med det 😀
Jag ville inte tillbaka till mitt tidigare stall utan vi flyttade till en annan del av samma anläggning som han inte trivdes på. Det löste det, i stort sett över natten. Det är lite skillnader i hästhållning mellan delarna men jag vet faktiskt inte vad som gjorde det. Jag är bara glad att han trivs. Däremot undrar jag lite hur det ska om jag bestämmer mig för att flytta igen. Hur ska jag veta om han kommer att trivas eller inte?
 
Jag ville inte tillbaka till mitt tidigare stall utan vi flyttade till en annan del av samma anläggning som han inte trivdes på. Det löste det, i stort sett över natten. Det är lite skillnader i hästhållning mellan delarna men jag vet faktiskt inte vad som gjorde det. Jag är bara glad att han trivs. Däremot undrar jag lite hur det ska om jag bestämmer mig för att flytta igen. Hur ska jag veta om han kommer att trivas eller inte?

Ja det är något som jag också undrar för min häst är ju bara 7 år så någon gång i hans liv är det troligt vi kommer flytta stall 🤪 men det kan man ju aldrig veta i förväg hur det ska gå, men ingen vits att oroa sig i förväg heller, man får lösa det då om något blir fel 💁‍♀️

Av nyfikenhet vad för skillnader i hästhållning var det?
 
Idag hade vi träning själva för tränaren blev tyvärr sjuk 😷

Vi fick inte riktigt till form i någon gångart 😅 men jag kollade det jag filmade efteråt och tyckte ändå han var jätteduktig! Är väl inte helt opartiskt i att tycka jag har världens bästa häst 🥰

FFE9872A-7ED7-4B6C-969B-644F1EABA159.jpeg
 
Sen var det tänkt att åka hem från stallet tidigt men när nalle lägger sig ned bredvid mig när jag myste i boxen med honom kunde jag inte lämna så vi tog en tupplur tillsammans 🥺😴 Jag kan inte vara ensam om att somna i stallet då och då 🤭
846D19F3-B573-4AAB-9FF4-58119E15D5D6.jpeg
 
Ja det är något som jag också undrar för min häst är ju bara 7 år så någon gång i hans liv är det troligt vi kommer flytta stall 🤪 men det kan man ju aldrig veta i förväg hur det ska gå, men ingen vits att oroa sig i förväg heller, man får lösa det då om något blir fel 💁‍♀️

Av nyfikenhet vad för skillnader i hästhållning var det?
Det som jag tror gjorde störst skillnad var att han gick i en flock om 4 hästar och att det var rätt mycket runt omkring med hästtransporter och aktiviteter. Nu är vi lite längre ifrån där allt händer och i en mkt större flock.
 
Det som jag tror gjorde störst skillnad var att han gick i en flock om 4 hästar och att det var rätt mycket runt omkring med hästtransporter och aktiviteter. Nu är vi lite längre ifrån där allt händer och i en mkt större flock.
Jag glömde en sak. Han hade även närmare till ston där än vad han har nu. Det är stressande för honom, han är alltid lite intresserad av ston och vill ha koll på dom även om han inte är särskilt hingstig.
 
Red lektion för Christina Lund i onsdags och är supernöjd! Hon är verkligen duktig och verkar vara min typ av tränare. Pet och detaljer och bygga upp mycket från skritt och lägre tempo och inte bara fart och fläkt. Jag är lite för dressyrig för det 😅 Så nu har jag fått kvitto på att jag tänker rätt och fler verktyg för att jobba vidare med det! Hoppas hon kommer tillbaka under våren :)
 
Jag glömde en sak. Han hade även närmare till ston där än vad han har nu. Det är stressande för honom, han är alltid lite intresserad av ston och vill ha koll på dom även om han inte är särskilt hingstig.

Intressant observation, en viss del av mitt val av häst innan jag köpte just en valack var för att jag stött på stall som inte tar in ston alls. Ett islandsstall i mitt område som jag planerat att flytta till när box öppnade upp (men som när jag blev erbjuden box tackade nej på eftersom nalle och jag trivs så bra på vårt nuvarande stall) har det just så, bara valacker välkomna.
 
Red lektion för Christina Lund i onsdags och är supernöjd! Hon är verkligen duktig och verkar vara min typ av tränare. Pet och detaljer och bygga upp mycket från skritt och lägre tempo och inte bara fart och fläkt. Jag är lite för dressyrig för det 😅 Så nu har jag fått kvitto på att jag tänker rätt och fler verktyg för att jobba vidare med det! Hoppas hon kommer tillbaka under våren :)

Detta var en av ”överraskningarna” (bra sådan) för mig när jag köpte islandshäst och började träna för istränare att det inte är så annorlunda dressyrträning 😊 Jag som dock gillar fart får väl erkänna att jag behöver tränarna för att påminna mig att öva på den sakta sakta tölten och övergångarna 😅 Jag vill såklart bygga upp min häst rätt och lära mig att rida på rätt sätt, men fart är ju så kul 🤪
 
Detta var en av ”överraskningarna” (bra sådan) för mig när jag köpte islandshäst och började träna för istränare att det inte är så annorlunda dressyrträning 😊 Jag som dock gillar fart får väl erkänna att jag behöver tränarna för att påminna mig att öva på den sakta sakta tölten och övergångarna 😅 Jag vill såklart bygga upp min häst rätt och lära mig att rida på rätt sätt, men fart är ju så kul 🤪

Nej det är egentligen ingen skillnad alls, förutom att islandshästarna har 15 (ibland) fler gångarter att jobba med 😅 Jag fick en kommentar av min tränare i uppbyggande träning och som bara sett mig rida islandshästar tidigare att det skulle bli intressant att se om jag även kan rida storhäst, och det kunde jag ju ;) Red kompisens storhäst och min ena islandshäst på kurs för henne i november. Jag rider på samma sätt, ingen skillnad.

Och sen behöver man ju rida mer fartiga turer också, men rider jag lektion för en duktig tränare vill jag ha "riktig" ridning/träning när jag ska betala flera hundra, om du förstår hur jag menar. Ut och rida fort kan jag göra själv 😅
 
Nej det är egentligen ingen skillnad alls, förutom att islandshästarna har 15 (ibland) fler gångarter att jobba med 😅 Jag fick en kommentar av min tränare i uppbyggande träning och som bara sett mig rida islandshästar tidigare att det skulle bli intressant att se om jag även kan rida storhäst, och det kunde jag ju ;) Red kompisens storhäst och min ena islandshäst på kurs för henne i november. Jag rider på samma sätt, ingen skillnad.

Och sen behöver man ju rida mer fartiga turer också, men rider jag lektion för en duktig tränare vill jag ha "riktig" ridning/träning när jag ska betala flera hundra, om du förstår hur jag menar. Ut och rida fort kan jag göra själv 😅
Ja. Det är väldigt mycket samma.

Jag har ridit lektioner där 75% av det instruktören säger är 'fortare'. Vi kan väl säga att det inte är de instruktörerna jag återkommer till.
 
Nej det är egentligen ingen skillnad alls, förutom att islandshästarna har 15 (ibland) fler gångarter att jobba med 😅 Jag fick en kommentar av min tränare i uppbyggande träning och som bara sett mig rida islandshästar tidigare att det skulle bli intressant att se om jag även kan rida storhäst, och det kunde jag ju ;) Red kompisens storhäst och min ena islandshäst på kurs för henne i november. Jag rider på samma sätt, ingen skillnad.

Och sen behöver man ju rida mer fartiga turer också, men rider jag lektion för en duktig tränare vill jag ha "riktig" ridning/träning när jag ska betala flera hundra, om du förstår hur jag menar. Ut och rida fort kan jag göra själv 😅
Förstår precis vad du menar, jag vill mestadels ha petig finessträning, valuta för pengarna liksom 💁‍♀️
 
Idag fick min häst nya skor och en extra vilodag då det är hoppträning imorgon och red ganska tufft pass i snön igår. Det är skönt att ha en häst som är helt obrydd och snäll med skoning, min förra häst behövde lugnande för bakhovarna.

531AB06A-B6C0-4182-BB43-2D1664C917D2.jpeg
 
Har någon provat viking-boots? Jag rider med viktboots för båda mina islandstränare nu och beroende på vad jag ska göra gör jag det också när jag tränar själv, jag märker inte själv egentligen skillnad tror jag men bägge tränarna tycker nalle går fint med dem och att det bara är bra att använda dem då. Jag har 200 gram isatt nu men jag har sådana Karlslund smart boots så det går att ändra vikten. Ena tränaren tipsade om viking g-boots att de är ännu bättre i hans erfarenhet. De har vikten placerad fram istället för baktill på bootsen. Viktboots är generellt dyra, därför jag köpte sådana man kan ändra vikten på, men är det värt att prova vikingboots också 🫣 De köps i specifika vikter så då får man hoppas man prickar rätt 🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag har läst angående vikt på boots på tävling att maxvikten är inklusive väta & smuts. Om man skulle bli utvald för en utrustningskoll tar de av bootsen och väger dem då och ”inklusive smuts” räknas då om det har fastnat sand/grus under/på bootsen alltså? Mina boots som de flesta är ju gummi så de suger inte åt sig väta men ibland när jag tar av bootsen sitter en kaka sand invid v-strålen på bootsen. Inte så mycket men nog så att det är uppmätbart i extra gram. Bör man ha detta i beaktande isåfall inför att välja vikt på bootsen för tävling?
 
Jag har läst angående vikt på boots på tävling att maxvikten är inklusive väta & smuts. Om man skulle bli utvald för en utrustningskoll tar de av bootsen och väger dem då och ”inklusive smuts” räknas då om det har fastnat sand/grus under/på bootsen alltså? Mina boots som de flesta är ju gummi så de suger inte åt sig väta men ibland när jag tar av bootsen sitter en kaka sand invid v-strålen på bootsen. Inte så mycket men nog så att det är uppmätbart i extra gram. Bör man ha detta i beaktande isåfall inför att välja vikt på bootsen för tävling?
Japp, de tar av boots och väger dem, och allt räknas, dvs även grus. Man vill därför ha lite marginaler. Är du orolig så ta med en köksvåg/bagagevåg/hövåg någon dag när du ridit med boots och väg dem så fort du plockat av dem så får du ett hum om hur mycket extra de kan väga. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 006
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 288
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp