Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Både jag och min dotter har olika modeller av Ástund, gillar dem mycket! De är dock dyra och inte helt lätta att få tag på begagnat. Min dotter har också haft en Denni Prestige som hon gillade, och jag skulle nog säga att de flesta Prestige-sadlar jag suttit i har funkat bra för mig. Men det har ju mycket med anatomi att göra - både hästens och din egen! Så väldigt svårt att ge en generell rekommendation.
Hakar på här: jag har en Prestige iceland och en Tölthester Hrafn (min är ullstoppad), men har haft många olika sadlar genom åren och håller helt med dig @Roheryn , det är väldigt svårt att ge en rekommendation, men älskar min Prestige högt!
 
Jag är ingen islandshästryttare ÄN, men om en månad reser jag till Island för att gå ett working student program på en hästgård som håller på med avel och inridning/utbildning. Kommer bli jättespännande! Jag kommer att jobba i stallet och med hästarna, lära mig hur man rider islandshäst och sen hur man rider in och tränar dem. Tanken är att jag ska åka hem under våren/till sommaren, får se då om jag vill åka tillbaka efter sommaren och stanna ett tag till eller om jag börjar studera till nästa höst🙈 (tog studenten i vår och tar ett mellanår nu innan jag fortsätter)

Om jag kommer fram till att möjligheten finns (pengar, tid, studera/inte studera) kanske jag tar hem en islänning därifrån (antingen en häst eller en karl, eller både och om jag har tur😆). Börjar verkligen bli dags för en egen häst nu, är så trött på hur saker och ting (inte) sköts i det stallet där jag ridit de senaste 6 åren. Funderar lite på exporten bara, nån som vet hur mycket det brukar kosta? Och flyger de till andra flygplatser än den ena? (Minns det fanns en nånstans i Sverige iallafall, åker de till fler? finns det nån i Finland?) Eller får man åka och hämta hästen därifrån? (Är nog inga problem det heller, men ju närmre desto bättre🤷🏼‍♀️)

Har älskat islandstar sen jag var 11 år och läste hästböcker om islänningen Glimma, som är silversvart. Sen dess har min drömhäst varit en silversvart islandshäst, då ville jag den skulle heta Zonyador efter en häst i en film jag sett, har för mig att det var spanska för ”Drömmare”, men Drauma skulle ju vara ett mer passande namn för en islänning, om jag fick välja. Men det får nog bli dem dagen långt in i framtiden när jag håller på med hästar på heltid och får något litet föl🙈
Vad spännande det låter! Det vore kul om du uppdaterar här i tråden hur äventyret på island går!
 
Hur långt bör man kolla släktträdet? Han är svart med svart pappa, fux mamma.
Ska man inte avla är det ointressant om hästen bär silvergenen eller inte. Har den inga problem så behöver du inte bry dig! Men vill du ändå kolla, kolla på mammans sida. Bara fuxar kan bära anlaget dolt, så din häst kan inte ha fått något silveranlag från sin svarta pappa. Vad gäller mammans sida så har hennes pappa Hróður frá Refsstöðum väldigt många avkommor (har själv en!) och vad jag vet har han inget dolt silver (det hade ju märkts på 800+ avkommor). Så sannolikheten känns liten.
 
Någon som har mer koll får gärna komplettera/rätta mig.

Norrköping är det som gäller för hela Norden om jag minns rätt, sen är det nere i Centraleuropa nånstans har jag för mig. Det finns transportföretag som kör från flyget, jag har för mig att de brukar få lasta före de som bara ska hämta en eller två hästar. Tror att det fortfarande är ett flyg på våren och ett på hösten.
Tack! Tänkte att det var nåt sånt😊
 
Ska finnas någon bra grupp på Facebook med massa kunskap om att importera Islandshäst och hur det går till, skulle försöka leta rätt på den :) Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Sen är det ju bra att ta med eksemrisken i beräkningen när man tänker sig att importera och att det bästa är att täcka importer i förebyggande precis som @Cavallo gör.
Tack för tipset! Får söka upp den om det blir aktuellt😄

Jo exemet är jag medveten om, men vill ändå gärna importera ifall det blir så att jag köper en häst direkt efter mellanåret. Utbudet på islandshästar är inte speciellt stort här i Finland så vore smidigt att ta hem en från gården där jag ska arbeta, då känner jag ju redan hästarna där och behöver inte åka iväg nånstans och provrida, bara hämta hästen🤷🏼‍♀️

Läste någonstans ett tips också om att importera på hösten för att minska risken för exem, så hästen hinner vänja sig under hösten, vintern och våren innan första sommaren kommer. Och så exemtäcke på åtminstone första somrarna😄
 
Jo exemet är jag medveten om, men vill ändå gärna importera ifall det blir så att jag köper en häst direkt efter mellanåret. Utbudet på islandshästar är inte speciellt stort här i Finland så vore smidigt att ta hem en från gården där jag ska arbeta, då känner jag ju redan hästarna där och behöver inte åka iväg nånstans och provrida, bara hämta hästen🤷🏼‍♀️
Det är ju rätt vanligt att de som jobbat ett tag på island gör just så - tar med sig en häst hem :D

(kan ju dock nämna att jag faktiskt har en finskfödd häst - fast jag bor i Sverige där utbudet är mycket större! Men han är från Åland, så det kanske inte riktigt räknas...? ;))

Läste någonstans ett tips också om att importera på hösten för att minska risken för exem, så hästen hinner vänja sig under hösten, vintern och våren innan första sommaren kommer. Och så exemtäcke på åtminstone första somrarna😄
Ja, det du vill försöka göra är att långsamt vänja hästen vid framförallt de knott vi har här och som inte finns på island. Så det är bra med import på hösten och så täcke följande vår/sommar (och i några år till). Yngre hästar utvecklar också mer sällan eksem än de som är äldre när de exporteras.
 
Det är ju rätt vanligt att de som jobbat ett tag på island gör just så - tar med sig en häst hem :D

(kan ju dock nämna att jag faktiskt har en finskfödd häst - fast jag bor i Sverige där utbudet är mycket större! Men han är från Åland, så det kanske inte riktigt räknas...? ;))


Ja, det du vill försöka göra är att långsamt vänja hästen vid framförallt de knott vi har här och som inte finns på island. Så det är bra med import på hösten och så täcke följande vår/sommar (och i några år till). Yngre hästar utvecklar också mer sällan eksem än de som är äldre när de exporteras.
Oooh ja jag har sett en del om islänningar på Åland faktiskt! Och längre ner/i mitten av landet finns större utbud på hästar överlag😅

Tack! Låter ju lovande då med yngre hästar, som jag är intresserad av (och har råd med🤣)
 
Jag köpte min första egna islandshäst i våras. Funderar redan nu på hur fodringen i vinter ska gå till, då han ska gå med en annan islandsvalack. I våras gick han i egen hage och då hade jag svårt för att få i honom tillräckligt med hö - när han kom var han faktiskt för smal, hade flyttat flera gånger på kort tid och hade fallit ur alldeles. Nu är han däremot rätt rund av betet och behöver gå ner lite :) Men hur gör ni andra för att kontrollera att hästen får i sig lagom med grovfoder när de går tillsammans med andra hästar?

Han går på lösdrift dygnet runt ska tilläggas så all fodring sker i hagen.
Jag är också osäker på hur hag-fodringen ska fungera med min lille kompis, jag har blivit erbjuden att han kan gå i storhage med 5 andra ponnysar, eller i mellanstor hage med 2 små storhästar. Bägge hagarna är kuperade skogshagar med magert bete. Fri tillgång vill jag nog inte ha min på men jag vill inte de andra äter upp hans grovfoder giva heller. 🤷‍♀️ Han skulle släppts med en av de 2 idag men hästen anlände inte i tid så de går var för sig i två andra skogshagar bredvid varandra idag. Ytterligare vill ägaren till stallets andra islandshäst gärna att min ska gå med hennes, dock äger de ett storhäst sto som deras isis är sammansvetsad med, risk för mobbning kanske om min ska ihop med de två, och kanske inte får äta alls, annars hade det ju varit kul om han fick sin egen Islandskompis på stallet.
 
Oooh ja jag har sett en del om islänningar på Åland faktiskt! Och längre ner/i mitten av landet finns större utbud på hästar överlag😅
Nordiska Mästerskapen för islandshästar går faktiskt på just Åland i år, med början i nästa vecka! :) Jag ska inte dit tyvärr (ska passa hästar hemma istället) men tänkte försöka streama och följa med på det sättet, eftersom jag har flera vänner o bekanta som ska rida.

Tack! Låter ju lovande då med yngre hästar, som jag är intresserad av (och har råd med🤣)
Jag har också fått ett annat tips av en kompis som jobbade på turridning i Sverige i flera år - hon sa att av de hästar som kom från island på våren så var det de som de kunde sätta in i turridningen med en gång som klarade sig bäst från eksem. De som av olika skäl blev stående / inte reds under sommaren drabbades oftare av eksem. Detta är ju helt ovetenskapligt, men hon hade väl ändå hyfsat underlag med ett stort turridningsstall som importerade rätt många hästar under flera år. Och jag kan tänka mig att det är bäst för hästarna av flera skäl att de hålls i arbete under sommaren, så det kan ju också vara bra att tänka på om man importerar.

Jag har också en islandsimport som nu är sin andra sommar i Sverige. Han går med eksemtäcke på sommaren (och kommer få göra det ett par år till) och har än så länge inte visat några tecken på eksem. Han tas också in på natten och/eller när jag ser att det är väldigt mycket insekter ute (bra att ha sin egen gård ibland!).
 
Nordiska Mästerskapen för islandshästar går faktiskt på just Åland i år, med början i nästa vecka! :) Jag ska inte dit tyvärr (ska passa hästar hemma istället) men tänkte försöka streama och följa med på det sättet, eftersom jag har flera vänner o bekanta som ska rida.


Jag har också fått ett annat tips av en kompis som jobbade på turridning i Sverige i flera år - hon sa att av de hästar som kom från island på våren så var det de som de kunde sätta in i turridningen med en gång som klarade sig bäst från eksem. De som av olika skäl blev stående / inte reds under sommaren drabbades oftare av eksem. Detta är ju helt ovetenskapligt, men hon hade väl ändå hyfsat underlag med ett stort turridningsstall som importerade rätt många hästar under flera år. Och jag kan tänka mig att det är bäst för hästarna av flera skäl att de hålls i arbete under sommaren, så det kan ju också vara bra att tänka på om man importerar.

Jag har också en islandsimport som nu är sin andra sommar i Sverige. Han går med eksemtäcke på sommaren (och kommer få göra det ett par år till) och har än så länge inte visat några tecken på eksem. Han tas också in på natten och/eller när jag ser att det är väldigt mycket insekter ute (bra att ha sin egen gård ibland!).
Misstänker att det inte handlade om att hästarna arbetade, utan om anpassning/stress? Stress kan ju absolut trigga eksem, t.ex, så en häst som blir stressad av resan och nya miljön löper antagligen större risk att utveckla eksem än en som tar det hela med en klackspark.

Högst ovetenskaplig reflektion dock. ;)
 
Nordiska Mästerskapen för islandshästar går faktiskt på just Åland i år, med början i nästa vecka! :) Jag ska inte dit tyvärr (ska passa hästar hemma istället) men tänkte försöka streama och följa med på det sättet, eftersom jag har flera vänner o bekanta som ska rida.


Jag har också fått ett annat tips av en kompis som jobbade på turridning i Sverige i flera år - hon sa att av de hästar som kom från island på våren så var det de som de kunde sätta in i turridningen med en gång som klarade sig bäst från eksem. De som av olika skäl blev stående / inte reds under sommaren drabbades oftare av eksem. Detta är ju helt ovetenskapligt, men hon hade väl ändå hyfsat underlag med ett stort turridningsstall som importerade rätt många hästar under flera år. Och jag kan tänka mig att det är bäst för hästarna av flera skäl att de hålls i arbete under sommaren, så det kan ju också vara bra att tänka på om man importerar.

Jag har också en islandsimport som nu är sin andra sommar i Sverige. Han går med eksemtäcke på sommaren (och kommer få göra det ett par år till) och har än så länge inte visat några tecken på eksem. Han tas också in på natten och/eller när jag ser att det är väldigt mycket insekter ute (bra att ha sin egen gård ibland!).
Vad intressant!

Jo jag vill ha eget stall så fort som möjligt när jag väl skaffar egen häst. Är så trött på allt drama som blir i inackorderingsstall (de har ”ridskola” också, och privatryttarna tror sig vara mer värda än alla andra. Jag som varken rider lektion eller är hästägare hamnar mittemellan… Har hållt ridlektioner och hjälper till att rida en privathäst, utbildat en av lektionshästarna. En sak är säker och det är att vip-klubben anser sig vara bäst och viktigast. Blir skönt att komma därifrån även om jag kommer sakna hästarna).

Hade dessutom känts väldigt fel att ta en häst från Island som är van att få gå i stora flockar och nästintill vara fri på sommaren (tänker unghästarna då speciellt) och stoppa in den i en liten lerig ruta utan sällskap. När dagen kommer och jag skaffar egen häst/hästar får de stå i ett mindre privatstall om jag inte har möjlighet till eget stall direkt.
 
Misstänker att det inte handlade om att hästarna arbetade, utan om anpassning/stress? Stress kan ju absolut trigga eksem, t.ex, så en häst som blir stressad av resan och nya miljön löper antagligen större risk att utveckla eksem än en som tar det hela med en klackspark.

Högst ovetenskaplig reflektion dock. ;)
Eller så handlar det om att samma saker som skapar förutsättningar för fetma och fång (äta gräs utan att arbetas) också är dåligt ur andra aspekter och medverkar till att även utveckla eksem? Eksem är ju inte resultatet av EN orsak utan i högsta grad multifaktoriellt, där såklart även stress spelar in!
 
Tack för tipset! Får söka upp den om det blir aktuellt😄

Jo exemet är jag medveten om, men vill ändå gärna importera ifall det blir så att jag köper en häst direkt efter mellanåret. Utbudet på islandshästar är inte speciellt stort här i Finland så vore smidigt att ta hem en från gården där jag ska arbeta, då känner jag ju redan hästarna där och behöver inte åka iväg nånstans och provrida, bara hämta hästen🤷🏼‍♀️

Läste någonstans ett tips också om att importera på hösten för att minska risken för exem, så hästen hinner vänja sig under hösten, vintern och våren innan första sommaren kommer. Och så exemtäcke på åtminstone första somrarna😄
Sen är det ju något år tills du antagligen importerar, då har forskarna haft ytterligare ett tag på sig med vaccinet. Det senaste jag läste var att de hoppades att det skulle vara ute på marknaden 2023. Inga garantier naturligtvis och innan det är godkänt vet vi ju inte hur effektivt det är osv. Men det är intressant att följa arbetet.
 
Eller så handlar det om att samma saker som skapar förutsättningar för fetma och fång (äta gräs utan att arbetas) också är dåligt ur andra aspekter och medverkar till att även utveckla eksem? Eksem är ju inte resultatet av EN orsak utan i högsta grad multifaktoriellt, där såklart även stress spelar in!
Absolut! Släpps de på gräs ökar ju också risken såklart. :) Finns ju mycket som kan påverka så alltid svårt att veta vad som utlöser det.
 
Sen är det ju något år tills du antagligen importerar, då har forskarna haft ytterligare ett tag på sig med vaccinet. Det senaste jag läste var att de hoppades att det skulle vara ute på marknaden 2023. Inga garantier naturligtvis och innan det är godkänt vet vi ju inte hur effektivt det är osv. Men det är intressant att följa arbetet.
Just det ja, vaccin! Ja, vi får se hur allt utvecklar sig🙈
 
Våra ridhästar går maj-aug/sept i mindre hagar med mycket begränsat med gräs och med hö som huvudsaklig föda och sen släpper vi dem på höstbete där vi öppnar upp hagar successivt.
Hur länge har ni dem sedan på höstbete och hur stor yta per häst ungefär? Jag har ett par hektar betesmark som inte betats de senaste två åren, så funderar på att fixa stängslen och dra ut på betesperioden ytterligare. Så nyfiken på hur andra har gjort!
 
Hur länge har ni dem sedan på höstbete och hur stor yta per häst ungefär? Jag har ett par hektar betesmark som inte betats de senaste två åren, så funderar på att fixa stängslen och dra ut på betesperioden ytterligare. Så nyfiken på hur andra har gjort!
Åh! Svårt! De gick nog oktober-november ut utan tilläggsfodring och då var de tre stycken på typ 1,5 fotbollsplaner. I september gick de i en annan hage, men också då bara på bete.

Väldigt ungefärligt gällande ytan, men det är inga enorma hagar, men mycket mat. Vi höll benkoll både på hull och hur mycket som fanns att äta.
 
Åh! Svårt! De gick nog oktober-november ut utan tilläggsfodring och då var de tre stycken på typ 1,5 fotbollsplaner. I september gick de i en annan hage, men också då bara på bete.

Väldigt ungefärligt gällande ytan, men det är inga enorma hagar, men mycket mat. Vi höll benkoll både på hull och hur mycket som fanns att äta.
Tack! Värt att prova! Jag har nog 2 ha kanske som jag relativt lätt kan göra 3-4 hagar av om jag följer befintlig stängsling och "uppgraderar" den. Har fyra hästar hemma men de behöver gå uppdelade - 2 valacker, 1 sto och 1 hingst. Lite olika näringsbehov också, men det tänkte jag lösa genom att flytta mellan nedbetade hagar och de "nya".

Vi mäter våra hästar med viktband hela betesperioden för att hålla koll, och ökar/minskar tillgången på bete utefter om hästarna går upp eller ner. Störst risk för viktuppgång i maj/juni, upplever jag. Efter midsommar har de legat stabilt eller med viss nedgång.
 
Har någon annan konstig erfarenhet av Trikem flugspray? Jag använde det i två dagar och igår sköljde jag av min häst och slutade använda det då jag tror det inte är bra för min häst. Det förvärrade mindre sår han hade som såg ut att redan ha läkt, tex ett litet område var helt torrt och hade vanligt hud fast utan håråterväxt ännu när jag tog hem honom från veterinären (också inget vet anmärkte på), men nu ser det helt färskt ut, är rosa och lite vätskande. Jag är nästan säker på att det är flugmedlet som luckrade upp den tunna huden. Samma på en kastanj som liksom luckrades upp och släppte delvis med rosa irriterat sårliknande innanför (alltså inte som vanlig kastanjeömsning). Jag applicerade inte flugsprayen på dessa områden specifikt men i närheten. Efter jag sköljt rikligt med vatten verkan kastanjen torka och se mer normal ut igen. Han lyckades också ge sig själv som ett slags brännmärke på halsen i hagen med eksemtäcke med hals på sig, dessutom på den sidan manen ligger (hans man är tjock och hänger nedanför halsen/täcker alltså hela halsen), huden ser svedd ut och är svullen runtom "brännmärket", förstår inte riktigt hur han gjort det. Han väntar fortfarande på sina nya hagkompisar, och har som sagt heltäckande eksemtäcke, annars hade jag 100% sagt att det var ett nyp från en annan häst som rykte bort håret och lämnade huden svedd. Men det är inte möjligt. Det finns många träd i hagen så han kanske kliade sig (har spenderat timmar med att observera honom i hagen de här första dagarna och aldrig sett minsta tendens till att klia sig mot träden men möjligheten finns). Hur som helst tror jag Trikem flugspray är ett jättestarkt medel som gjort hans hud känslig och typ extra skör, instruktionen säger applicera ej på sår eller skadad hud men jag tror man måste vara försiktigare än så. I soptunnan för min del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
232
· Visningar
15 806
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 271
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 926
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp