Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pratat med ägaren till islandshästen & stoet och de vill gärna att min ska gå med deras hästar. Just nu går min häst och deras i hagar bredvid varandra men det är en gåstig emellan så de kan inte nosa. Men stoet är boxgranne med min och det har varit lugnt såhär den första natten bredvid varann inne. De kan inte nå varann om de tittar ut genom luckorna men kan nosa genom gallret. Vi sa också att vi ska promenera ut/rida ut tillsammans med deras hästar och min när jag har sadel och låta de beta på lite lagom avstånd ihop innan vi tänker på ihopsläpp, så de lär känna varandra lite så också.

Stallägaren förklarade att hon inte föreslagit och skulle råda emot att min går med dom dock för att den andra islandshästen är ranghög, ganska tuff och sparkig, och stoet sparkar tillbaka. Hon tror våra isisar skulle ryka ihop om bägge ska hävda sig. Hon föreslog jag skulle gå och titta på hur de två beter sig sin hage och ta beslut sen, för de kan vara ganska hårda mot varandra. Alltså lite annan vinkel än ägarens.

Jag fick se en skogshage jag inte sett innan som erbjöds om det skulle vara så att min ska gå själv ett tag i alla fall, den ska röjas en del och stängslas om men det såg ut som en rolig och stimulerande hage, kanske lite för mycket! Skogsterräng medför väl alltid lite ökad skaderisk jämfört med en platt hage utan växtlighet.

Lite att tänka på 🤔
Jag hade inte varit så sugen på att släppa in min häst till en valack och ett sto som gått ihop ett längre tag. Det låter som en bra grogrund för konflikter bland hästarna.

Men det är inte lätt när man har en häst och inget alternativ är riktigt bra.
 
Hos oss måste vi snart börja om med ihopsläpp efter att vår stabila flock splittrades i början av sommaren pga skadade hästar som skulle gå i sjukhage. De har hela tiden gått i hagar bredvid varandra, vilat ihop, gnäggat efter varandra och allt så vi tänkte lite naivt att det bara var att släppa ihop alla igen. Men nej, det blev bråk (och nya skador...) så vi får backa bandet och börja jobba med ihopsläpp igen så fort alla skador är läkta.
 
Hos oss måste vi snart börja om med ihopsläpp efter att vår stabila flock splittrades i början av sommaren pga skadade hästar som skulle gå i sjukhage. De har hela tiden gått i hagar bredvid varandra, vilat ihop, gnäggat efter varandra och allt så vi tänkte lite naivt att det bara var att släppa ihop alla igen. Men nej, det blev bråk (och nya skador...) så vi får backa bandet och börja jobba med ihopsläpp igen så fort alla skador är läkta.

Verkligen jättejobbig när ihopsläpp inte funkar och det blir skador. Idag upptäckte jag att den nya tilltänkta skogshagen för min häst är full av ekar :banghead:

Hur kommer ni att göra när ni ska släppa ihop dem igen efter skadorna läkt?
 
Mitt i allt brydderi om hagar och hagkompisar hade jag en jättefin eftermiddag i hagen med min häst, jag satt i hagen för att hålla honom sällskap och för att jag tycker det är så mysigt att bara va med honom. Efter att ha gullat en stund la han sitt huvud på mitt huvud där jag satt och så somnade han så, när han började glida av nickade han till och la försiktigt tillbaka huvudet på mitt, så höll vi på i säkert en timme tills han hittade att han kunde vila med lite bättre stöd på min axel. Mjukt snusande mule i örat är kanske det bästa som finns. :)
 
Dum fråga kanske men "kan" man träna tölt på töm? Jag tömkörde min häst för första gången idag, från vad jag blivit informerad skulle det varit hans första gång någonsin men han gjorde det som han aldrig gjort annat, han gick riktigt fint och var väldigt lättstyrd och lyhörd för min röst, skänkelvikningar, serpentiner, byta varv i trav gick som en dans. Jag försökte inte tölt för jag visste inte riktigt hur jag skulle göra från marken på töm och ville inte tappa framåtbjudningen och få han att staka sig första gången han tömkörs. Jag tycker tömkörning är superkul men går tölt utan sätesinverkan? Skulle kunna tänka mig att man kan mana en kort rask skritt, förhålla med tömmarna och driva in i tölt? Men på vilket sätt ska jag mata tömmarna i gjorden isåfall för bästa förutsättningar för tölt från marken (om det ens går)?

Ja det kan man jag går i tömkörningsgrupp på min islandshästridskola. Vi har både töltat och travade. Om du vill stärka tölten tänk korta sträckor, mycket övergångar och samling innan du går från skritt till tölt. Givet att allt anpassas till hästens utbildningsnivå och styrka för tölt.om hästen kan röstkommando för tölt kan det vara bra att förstärka med det de första gångerna. Sen får ju hästen vara i en bra form för tölt och du ska känna att han verkligen kliver på med bakbenen och kommer fram till handen. Lite svårt att förklara i text fråga gärna om du undrar något.
 
Ja det kan man jag går i tömkörningsgrupp på min islandshästridskola. Vi har både töltat och travade. Om du vill stärka tölten tänk korta sträckor, mycket övergångar och samling innan du går från skritt till tölt. Givet att allt anpassas till hästens utbildningsnivå och styrka för tölt.om hästen kan röstkommando för tölt kan det vara bra att förstärka med det de första gångerna. Sen får ju hästen vara i en bra form för tölt och du ska känna att han verkligen kliver på med bakbenen och kommer fram till handen. Lite svårt att förklara i text fråga gärna om du undrar något.
Finns en tränare i Mellansverige som tränar sina hästar på töm, han håller kurser då och då, kanske vore något för dig @Cavallo ? :) Vet inte alls var du bor så kanske inte passar men kan PM:a dig namnet om du är intresserad.
 
Är det någon som är duktig på färger härinne? Min häst är skäck (han är ee Álfur frá Selfossi :) ) med en rätt stor oregelbunden stjärn i pannan. Den sitter mest till vänster i ansiktet och jag har lagt märke till att hans vänstra öga visar mycket ögonvita. Alltså inte när han är rädd/spärrar upp ögonen utan alltid. Har det med skäckfärgen att göra?
 
Varför rollar hästen i tölt och vad ska man träna på? Det händer ibland i ena varvet i kurvorna och tror det är när han är trött och samtidigt blir övertaggad för speed (det är en kombo han är mästare på) 😅
 
Är det någon som är duktig på färger härinne? Min häst är skäck (han är ee Álfur frá Selfossi :) ) med en rätt stor oregelbunden stjärn i pannan. Den sitter mest till vänster i ansiktet och jag har lagt märke till att hans vänstra öga visar mycket ögonvita. Alltså inte när han är rädd/spärrar upp ögonen utan alltid. Har det med skäckfärgen att göra?
Min ena är efter Alfur och har en rejäl bläs som går delvis över ögonen, hon ser ut precis som du beskriver :)
 
Varför rollar hästen i tölt och vad ska man träna på? Det händer ibland i ena varvet i kurvorna och tror det är när han är trött och samtidigt blir övertaggad för speed (det är en kombo han är mästare på) 😅
Jag tänker halvhalt, men det är ju alltid svårt att säga när man inte ser vad som händer :)
 
Alltså min fina häst imponerar mig varje dag. Idag fick han prova eksembenskydd (Rambo airmesh flyboots) då jag märkt att han störs av insekter på benen i hagen och får utslag men är väldigt känslig för olika preparat, vågar inte prova några insektssprayer efter första fiaskot och den bästa salvan som hjälper insektsbetten verkar inte avskräcka insekterna så jag köpte skydden för att prova. Han har haft senskydd fram förut med noll reaktion men tror inte han nånsin har haft skydd på bakbenen förut så det var like lustigt. Skydden är väldigt lätta och mjuka, inte lika långa som transportskydd men längre än vanliga skydd men trodde ändå han skulle va rätt chill för han är generellt väldigt cool och medgörlig i allt pyssel jag håller på med med honom. Fram var inga problem och han stod helt still när jag satte på ett på ett bakben, när jag bad honom ta ett steg åt sidan försökte han skaka av sig skyddet i luften följt av försök att stampa hårt i spånet (fick bevis på att bädden satt sig bra för han kom bara ner i precis översta lagret som jag spånat nytt för dagen :D ), tog av det skyddet och satte på det andra på andra bakbenet så han fick känna på dem ett i taget, samma lugna procedur tills jag bad honom ta några steg runt med att skaka benet i luften och stamp stamp ett par gånger. Lät det sitta kvar och satte på så han hade alla fyra skydden och så gick vi ur stallet och han tog väl en 4 klumpiga steg innan han fann sig i det hela och skrittade helt normalt, så vi gick en liten promenad och betade :) Han ska få prova skydden i hagen imorgon.
 
Är det någon som är duktig på färger härinne? Min häst är skäck (han är ee Álfur frá Selfossi :) ) med en rätt stor oregelbunden stjärn i pannan. Den sitter mest till vänster i ansiktet och jag har lagt märke till att hans vänstra öga visar mycket ögonvita. Alltså inte när han är rädd/spärrar upp ögonen utan alltid. Har det med skäckfärgen att göra?
Ja, det kan det ha - vita tecken kan sitta i ögonen också! Vanligast om hästen har splash-genen, men förekommer på "vanlig skäck" (tobiano) också.
 
Absolut! Ska försöka komma ihåg det🙈
Planer ändras och det i sig är ju en viktig lärdom… Jag åker hem igen eftersom jag inte trivdes på gården av flertalet anledningar.😔

Gubben som hade hand om allt hade en hel del egna problem som resulterade i att han lätt började ropa åt oss. Hans metoder i träningen av hästarna var inget jag vill stötta och inget som jag ens skulle kunna göra hemma eftersom förhållandena är såpass annorlunda.

Dessutom gick programmet tydligen väldigt långsamt framåt och det jag ursprungligen ville åt att få lära mig skulle ta flera år att komma till. Vi fick inte rida alls under de dagar vi hann vara där, han behandlade oss som totala nybörjare och en som varit där länge berättade att han antagligen skulle börja med att ha oss i longerlina och visa hur man håller tyglarna och sånt… och första nivån får man bara skritta och trava.

Företaget verkar inte heller helt stabilt för tillfället eftersom hans fru lämnat honom (pga hans personliga problem) och företaget verkar ha svårt att gå runt just nu, väldigt dåligt att han inte berättat det för oss utan vi fick reda på det genom att han pratade i telefon eller med sina vänner (på isländska men hon andra tjejen är isländsk).

Jag gillar konceptet med programmet och idén är god, men det verkar inte fungera just nu och är nog ännu värre när hans fru lämnat honom.

Allt det här plus att vi var två som började dagarna efter varandra och båda kände precis samma sak och valde att sluta av samma anledning gör att jag vet att det var rätt beslut att åka därifrån. Så nu har jag varit ett par dagar i Reykjavik på semester och imorgon flyger jag hem igen. Hon andra tjejen var supersnäll och bjöd in mig att komma och rida med henne på deras hästar, och igår var jag på en ridtur (där det var mest turister som inte såg ut att ha sett en häst innan😂) så lite har jag fått rida iallafall.

Nästa steg blir att hitta ett jobb, renovera stallet hemma och skaffa egna hästar istället😄 Under tiden ska jag försöka hitta nån medryttarhäst så jag iallafall får rida litegrann under tiden jag letar efter min egen ⭐️ Två av mina gamla stallkompisar som flyttat sina hästar från stallet där jag tidigare ridit söker medryttare så har redan pratat lite med dem om att testa😊

Men jag längtar efter att ha min alldeles egna häst (självklart minst två men ni fattar) i mitt alldeles egna stall så jag får göra precis hur jag vill, och inte behöva krångla med ägare som inte är tillmötesgående eller dåligt planerade stallrutiner…🙄

Besöket på Island har åtminstone gjort klart för mig att det är en islänning jag vill ha, så himla fantastisk ras🤩 Så planen är väl att åka till Sverige och kolla på lite hästar sen, finns inte så mycket att välja på i Finland😅
 
Fällnings- och pälssättningstid.... Igår såg jag att min häst fått sadelgjordsskav :( Har en mjuk ganska bred lädergjord men pälsen var ändå nästan helt borta på ett ställe... Inget hål i huden dock, tack och lov. Jag måste väl köpa ett sadelgjordsskydd, men vad säger ni som har erfarenhet: är fårskinn ett måste eller funkar det med syntetskydd? Vad kan jag mer göra för att skydda?
 
Fällnings- och pälssättningstid.... Igår såg jag att min häst fått sadelgjordsskav :( Har en mjuk ganska bred lädergjord men pälsen var ändå nästan helt borta på ett ställe... Inget hål i huden dock, tack och lov. Jag måste väl köpa ett sadelgjordsskydd, men vad säger ni som har erfarenhet: är fårskinn ett måste eller funkar det med syntetskydd? Vad kan jag mer göra för att skydda?
Klippa i sadelgjordsstaden och använda "tunnel" av fårskinn till gjorden! Och se till att sadelgjorden inte hamnar för långt fram där huden "veckar" sig bakom armbågen!

Klippningen känns mer eller mindre nödvändig där på hästar som lätt får skav, tycker jag! Lång päls som inte riktigt torkar mellan gångerna, klibbar ihop och drar till sig smuts är inte riktigt optimalt, om man säger så. Och svårt att försöka hålla rent, särskilt om hästen går ute mycket och/eller på lösdrift. Våra klipps där, oavsett om de klipps mycket eller lite i övrigt.
 
Apropå sadelgjordar: är det någon som har en Prestige RP eller en Stübben Equisoft till sin islandshäst och kan ge ett utlåtande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 101
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 087
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp