Bukefalos 28 år!

Islandshest sammen med "vanlige" hester...

S

sleepy

Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Går ikke dette? Eller; jeg vet jo at det går, jeg har jo sett islandshester gå sammen med "store brune" tidligere, men det virker ikke som min lille islandshest kan gå sammen med sånne...

Enten så "tar" han de :devil: , eller så "tar" de han... Det finnes liksom ingen mellomting...

Han er god kompis med den eneste araberen på stallen; det virker som om de snakker samme språk. Men hun som eier araberen vil at den skal gå sammen med to fullblodser, for hun tror de er så gode venner (for meg ser det ut som om fullblodsene holder araberen "utenfor", men... :(

Da Bjartur kom virket han mye mer "normal" sammen med andre hester enn det han gjør nå. Slipper vi de sammen nå, fyker han bare etter de (hvis ikke de "tar knekken på" han først) og napper vilt i dekkenene deres. Jeg tror det er en kombinasjon av at han har blitt "underernært" på lek, og at han ikke har sett dekken før...

Nå står han i egen paddock, det er bare en tråd mellom han og fire andre hester, så han er ikke direkte ensom :smirk: men jeg får likevel litt vondt av han... Islandshester er jo som kjent lekne dyr...

Han har hele tiden virket blid og fornøyd, og han er hvertfall ikke REDD for å være alene...

Men jeg lurer på om jeg kanskje bør flytte han så han får islandshestkompiser igjen...

:cry:
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Min lillpojke trivs bäst med andra kallblod, nordsvenskar, ponnysar och shettisar. Det verkar som om de förstår varandra bättre, de leker och myser och tuggar på varandra. De stora bruna han har gått med förut har inte låtit honom komma nära för att busa... Jag tror inte att det har så mycket med raser att göra, utan mer hur de har vuxit upp... Sen är det såklart roligare att leka med någon som är ungefär lika stor som en själv...
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

min häst går med en stor vanlig ridhäst på ca 170 cm...

och det går bra, så det är väl hur de trivs med varann...
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Mina två islandshästar går nu med ett korsningsto(island/shetland)och en nordsvensk.Tycker nog att islandshästarna ändå umgås på ett lite annorlunda sätt...de står ofta och fnattar på varandra,speciellt i fällningstider och det gör de inte med någon av de andra.Islandsstoet är också ledare över flocken och hon gör det på ett väldigt bra sätt,sällan eller aldrig något stök och bök ,hon behöver aldrig demonstrera sin dominans.
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Kan nog vara lite hursom tror jag. Mitt islandssto, (fött och uppvuxet på Island) har alltid kommit överens med alla hästar hon gått med (mest andra islänningar) men första gången jag sett henne bli riktigt nära kompis med en annan häst var när jag köpte bruksnordisen. Hon har aldrig någonsin ropat efter en annan häst från hagen, men det gör hon nu efter henne.
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Ja, da er det kanskje håp. Han kommer jo tross alt kjempegodt overens med araberen som står på stallen (men det hjelper jo ikke når eieren vil ha den sammen med fullblodsene :cry:

:smirk:
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

Jag tror att synen på tillvaron ofta skiljer mer mellan ägarna än mellan hästarna. ;)
 
Re: Islandshest sammen med \"vanlige\" hester...

jag håller med dej Tomas! Jag har haft min isis både med andra isisar (som nu) och med storhästar och det har funkat lika bra! Men storhästägarna har haft samma syn på hästhållning som jag och det hjälper! Det finns många jag inte skulle kunna tänka mej att ha hästen med!

/Malin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 062
Senast: Lobelia
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
586
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp