Islandshingst 2016?

Amygabriella

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft två avkommor innan. Då med Flipi från Österåker och Toppur fra Eyolfsstödum. Hon är ett nätt sto, fux med splashgen, ca 135 cm i mankhöjd. Kort rygg och något dåligt ansatt hals, byggd lite i nedförsbacke, samt att jag skulle vilja förbättra hovkvalitén hos avkomman. Hon är femgångare med ganska svag pass och en hel del trav. Gudomligt snäll och lätthanterlig men ganska spänd och känslig av sig, inte så väldigt mycket go framåt. Så det jag söker är alltså en fyrgångshingst, alt. femgångshingst med svag pass som ger större avkommor med väl ansatt hals. Bra lynne är otroligt viktigt, lugn och orädd men gärna med lite tempo. Avkomman är tänkt att bli en bästa vän med tävlingskapacitet, så gångarterna är såklart också viktiga. Södra Sverige och gärna på västsidan/Göteborg/Skåne. Elaka kommentarer om att jag är okunnig och liknande undanbedes vänligt men bestämt, jag vill bara ha lite tips i denna djungel av hingstar.
 
Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft två avkommor innan. Då med Flipi från Österåker och Toppur fra Eyolfsstödum. Hon är ett nätt sto, fux med splashgen, ca 135 cm i mankhöjd. Kort rygg och något dåligt ansatt hals, byggd lite i nedförsbacke, samt att jag skulle vilja förbättra hovkvalitén hos avkomman. Hon är femgångare med ganska svag pass och en hel del trav. Gudomligt snäll och lätthanterlig men ganska spänd och känslig av sig, inte så väldigt mycket go framåt. Så det jag söker är alltså en fyrgångshingst, alt. femgångshingst med svag pass som ger större avkommor med väl ansatt hals. Bra lynne är otroligt viktigt, lugn och orädd men gärna med lite tempo. Avkomman är tänkt att bli en bästa vän med tävlingskapacitet, så gångarterna är såklart också viktiga. Södra Sverige och gärna på västsidan/Göteborg/Skåne. Elaka kommentarer om att jag är okunnig och liknande undanbedes vänligt men bestämt, jag vill bara ha lite tips i denna djungel av hingstar.

Hej!
Hur kommer det sig att du vill använda en hingst med svag pass till ditt pass-svaga sto?
Hur har de tidigare avkommorna blivit?
 
Och vad har hon för härstamning?
Kan ju vara bra att veta så man inte rekommenderar hingst som är nära släkt.
 
Och vad har hon för härstamning?
Kan ju vara bra att veta så man inte rekommenderar hingst som är nära släkt.
Går att googla honom eller kolla WF. Men hur som är han efter Hosias frá Engholm (den stammen finns knappt i Sverige mycket dansk ) ue. Hjolmur frá Brun
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 049
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Hej! Jag har ett femgångssto som jag ska betäcka nästa säsong. Hennes starkaste gångart är PASS så jag vill helst ha en fyrgångshingst...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 283
Senast: Rolle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp