Islandsponny? Nä, tror inte det

Ponny ponny ponny! :)

Jag har (tyvärr?) missat de tidigare diskussionerna. Jag älskar islandshästar, men jag är väldigt tveksam till den där filmen.
Dels så tycker jag inte det är något fel på att kalla islandshästar för ponnyer då de allra flesta islandshästar ju faktiskt är ponnyer storleksmässigt (men visst, rasen heter islandshäst och inte islandsponny likaväl som t.ex. fjordhäst) men jag är dessutom negativ till att det ska vara en film om hur häftiga och bra och hästiga (?) islandshästar är, och så visas det en häst som går omkull på tävling. Känns inte som jättebra reklam för rasen tyvärr.

Men med det sagt, vissa klipp var fina och häftiga också :)
 
Det är väl inte själva ponnyordet i sig, utan hela grejen med "åh en islandshäst är så liten, fluffig, mysig och gullig".
Alltså det man ser i början, i jämförelse med hur det egentligen är ;)
 
Som icke-islandshästfrälst blir jag konfunderad. Vad vill man med filmen? En ponny är en häst under 148 cm . En fullblodshäst kan vara en ponny - likaså en halvblodshäst! Det finns massor m häftiga ponnyer ... Det unika med islänningar är väl gångarterna tölt och flygande pass ...sedan finns det väl islänningar som passar f barn och nybörjare och de dom inte gör det ...
 
Vad komiskt att alla hakar upp sig på just att "man inte ska kalla islandshästen en ponny" istället för att faktiskt se filmen för vad den är; En presentation av islandshästen som helhet, som ras och som den kraftfulla och tuffa hästras som det faktiskt är.

Absolut att det finns islandshästar även för nybörjare och barn, MEN DET ÄR INTE ALLA SOM ÄR DET. Det är där åsikterna går isär. Många jag träffar/känner som inte ridit en "riktig" islandshäst, utan bara åkt med på turhästar, förstår inte att det finns andra typer. Dom kan inte för sitt liv förstå att en ras kan skilja sig så mycket åt. Denna åsikt håller i sig tills dom suttit på en ordentlig häst en gång.
 
Vad komiskt att alla hakar upp sig på just att "man inte ska kalla islandshästen en ponny" istället för att faktiskt se filmen för vad den är; En presentation av islandshästen som helhet, som ras och som den kraftfulla och tuffa hästras som det faktiskt är.

Absolut att det finns islandshästar även för nybörjare och barn, MEN DET ÄR INTE ALLA SOM ÄR DET. Det är där åsikterna går isär. Många jag träffar/känner som inte ridit en "riktig" islandshäst, utan bara åkt med på turhästar, förstår inte att det finns andra typer. Dom kan inte för sitt liv förstå att en ras kan skilja sig så mycket åt. Denna åsikt håller i sig tills dom suttit på en ordentlig häst en gång.
Det är väl klart att det finns hästar med olika tempetament även bland islänningar - varför skulle det inte finnas det? Oavsett kraftfullhet och energi är det ju dock en häst med ponnystorlek.
 
Andemeningen med mitt inlägg är, att rasen är betydligt mer kraftfull än vad de flesta tror. Ja det är en hästras i ponnystorlek i de flesta fall, detta innebär inte per automatik att hästen är gångbar för ALLA ryttare. Faktum kvarstår att rasen har färre nybörjar hästar än vad den presterar hästar till etablerade ryttare, även om den är oerhört snäll så har de flesta en hög intrigitet och i många fall även oerhört stark mental styrka.

Men när vi ändå är inne på storlek, så att det heter Islandshäst och inte Islandsponny beror på att rasen inte har någon övre gräns i mankhöjd samt att ponny inte fanns med i den isländska vokabulären men däremot häst. Man benämner den som häst vilket den är, medan ponny är ett annat sätt att kategorisera vilket alltså inte behövs på Island som bara har en typ av häst.
 
@Michis
Jag hakade mest upp mig på det där med ponny för att det var så filmen började. Som om det är där problemet ligger.
Jag förstår filmens syfte, att visa den tuffa kraftfulla hästen, men jag tycker det hade kunnat göras på ett bättre sätt. I mina ögon är det inte en ultimat "reklamfilm" för rasen, av flera anledningar.

Annars håller jag med dig, att många islandshästar absolut inte är lämpliga barn- och nybörjarhästar. Och det är otroligt störande när man säger att man rider islandshäst och möts av "Åååh vad mysigt, det har jag också gjort en gång på tur i fjällen!" :meh:

Men jag tror inte att den bästa vägen till att stärka islandshästens roll som en kraftfull och häftig häst är att säga "den är inte en ponny" och "den är inte en nybörjarhäst". Jag tror att det är genom att visa på tävlingar, uppvisningar, så ofta som möjligt, hur tävlingshästarna ser ut som man får bäst effekt på "övriga människor" som inte känner islandshästen som ras.
 
@Boj
De flesta hästraser har väl fler individer som passar rutinerade ryttare, än de har nybörjarvänliga individer? :)

Kanske det vore en bra idé att låta fler dressyrtränare och -ryttare prova rida några bra islandshästar, för att på så vis få upp ögonen mer på "andra hästmänniskor"?
För många islandshästar är ju onekligen mycket mer häst att sitta på än de ser ut att vara från marken.
 
Jag tror att många etablerade dressyr ryttare har märkt det, då de fått prova på rasen vid åtskilliga tillfällen. De har insett att det inte alls är en enkel häst att rida, det var mycket roligt att både se och höra de olika utropen som utstöttes. ;)
 
Precis, och ännu mer sånt bör väl förhoppningsvis öka mer hur spridd rasen är i temperament, ridbarhet och så vidare?

Det finns säkert fler, och bättre, sätt att få bort nybörjarhäst-stämpeln. Men videor som denna tror jag inte hjälper.

En del av det som gjort islandshästen så populär är väl även det att de kan vara både "so fluffy" och "a girl's bff", men dessutom en maffig tävlingshäst, en kamrat på långritter, en ståtlig avelshäst, en svampplockarhäst och en kurshäst. Just det där att det finns alla möjliga typer av hästar inom rasen.
Att säga "lol, nope" om nybörjarmodellen som om den typen av islandshäst inte alls finns eller inte är "riktig" känns lite bakåtsträvande på något sätt.
 
Precis, och ännu mer sånt bör väl förhoppningsvis öka mer hur spridd rasen är i temperament, ridbarhet och så vidare?

Det finns säkert fler, och bättre, sätt att få bort nybörjarhäst-stämpeln. Men videor som denna tror jag inte hjälper.

En del av det som gjort islandshästen så populär är väl även det att de kan vara både "so fluffy" och "a girl's bff", men dessutom en maffig tävlingshäst, en kamrat på långritter, en ståtlig avelshäst, en svampplockarhäst och en kurshäst. Just det där att det finns alla möjliga typer av hästar inom rasen.
Att säga "lol, nope" om nybörjarmodellen som om den typen av islandshäst inte alls finns eller inte är "riktig" känns lite bakåtsträvande på något sätt.

För att vara ärlig, så nej den kan tyvärr inte vara allt det du beskriver samtidigt även om många vill göra detta gällande. Ja den kan vara fluffig samtidigt som den är en maffig tävlingshäst. Men vill du samtidigt rida långritter, då kan du tyvärr glömma maffig tävlinghäst för dessa två saker går inte ihop. Börjar du förstå vad filmen egentligen vill visa? Att det finns många olika typer av inriktningar du kan ägna dig åt, men inte med samma häst alla gånger.
 
@Boj

Just det där att det finns alla möjliga typer av hästar inom rasen.

Jag skrev alltså aldrig att en och samma häst kan allt det. Men det finns hästar för allt det inom rasen. Get it?

Jag har stor erfarenhet av rasen, så du behöver inte berätta för mig att en och samma islandshäst sannolikt inte passar till alla inriktningar, men tack ändå.
Det jag stör mig på är att det ska bevisas att islandshästar minsann inte alls är någon fluffig barnvänlig nybörjarhäst, istället för att säga att "ja, de kan vara det, men de kan också vara såhär eller såhär". Jag tycker inte att filmen vill visa det, utan som jag ser den säger den "Lol, nope" om att islandshästar skulle kunna vara barnvänliga och allt det där. Och det är ju heller inte sant.

Jag är klart för att få upp ögonen för icke islandshästfrälsta så att de ser mer än en turhäst, men jag ser inte varför det behöver betyda att man måste förneka att de också kan vara nybörjarhästar, barnhästar, fluffiga svampplockarhästar etc. Igen, jag pratar inte om att en och samma häst kan göra allt, utan islandshästen som ras. Det är ju en väldigt bred ras.
 
Tror jag ska göra en film om shettisar! Fluffiga, söta och världens bästa barnponnyer. "lol nope" vad väl ungefär vad den uttråkade ridskoleponnyn av rasen shettiskorsning sa, när han la sig ner med ungarna på ryggen så dom gallskrikandes rullade av:D:o Sen efter ett tag som "världens bästa barnponny" har dom fått det oförtjänta dåliga ryktet som envisa, egensinniga, sega och elaka smådjävular.

Jag skulle nog också vara tjurig om jag var en arbetshäst i miniförpackning, men behandlades och motionerades som en jävla gunghäst.

Med det sagt, så finns det helt klart människor som väljer att se förbi rasers och individers förutsättningar och behov till förmån för sin egen illusion av vad hästen/ponnyn ska motsvara.
 
Tror jag ska göra en film om shettisar! Fluffiga, söta och världens bästa barnponnyer. "lol nope" vad väl ungefär vad den uttråkade ridskoleponnyn av rasen shettiskorsning sa, när han la sig ner med ungarna på ryggen så dom gallskrikandes rullade av:D:o Sen efter ett tag som "världens bästa barnponny" har dom fått det oförtjänta dåliga ryktet som envisa, egensinniga, sega och elaka smådjävular.

Jag skulle nog också vara tjurig om jag var en arbetshäst i miniförpackning, men behandlades och motionerades som en jävla gunghäst.

Med det sagt, så finns det helt klart människor som väljer att se förbi rasers och individers förutsättningar och behov till förmån för sin egen illusion av vad hästen/ponnyn ska motsvara.

Varför inte, det är väl en trevlig ide om du vill framhålla rasens förutsättningar.
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
16 844
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 438
Senast: tornblomma
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp