Islandsponny? Nä, tror inte det

Jag känner bara - För guds skull, det heter Islandshäst, punkt slut! Att ens använda den benämningen tyder bara på okunskap i mina öron, för det är sånt min pappa skulle kunna säga. Jag får OFTA höra "Åh, har du en Islandshäst? Vad mysigt!", "Åh, dom är ju så små och härliga!" Varför kan ALDRIG någon bara säga "Vad häftigt!"? Min Islandshäst är vrålsöt, det är han. Men han är absolut inte SÖT att rida som MÅNGA vill få Islandshästar överlag att verka - Min Islandshäst är riktigt jävla häftig och pampig!

Och jag har en 3½-årig BLUP-hingst som är söt som en docka. Han ser ut som en welsh mountain i huvudet. Sötast i världen och jag bara älskar honom!
Och det stör mig inte ett dugg om fler än jag ser hur söt han är.
 
Läs mig inlägg EN GÅNG till tack! :)
Men alltså, hur definierar du "söt" inom ridningen? Jag förstår inte riktigt. Jag har aldrig hört benämningen "söt att rida" ens tror jag. Eller menar du att söt är då lika med typ mesig? För det är ju vad du lägger i det ordet, inte vad andra tycker. Eller kan inte en häst som är mysig att rida även om den är pampig och häftig? Man kan ha mysiga ridturer ändå.
 
Missade det här.

Om du tycker att ponny betyder barnhäst, och du tycker absolut inte att islandshästen (som ju, faktiskt, är en ponny storleksmässigt) är någon häst för barn, så vore det väl rimligt att det är kopplingen ponny - barnhäst som är problemet. Du är ju själv en del av problemet med att kalla islandshästen ponny, i och med att du tolkar ponny som "barnhäst" och något negativt.

För övrigt så är både jag själv och många andra vuxna ponnyryttare. Varken vi, stallkamrater, våra tränare etc. anser att ponny per automatik betyder barnhäst.

Men ändå är det så att man, om man tävlar inom Svenska Ridsportförbundet, endast i undantagsfall får tävla ponny som vuxen. Om jag minns rätt är "åldersgränsen" för att få tävla ponny nationellt 18 år och internationellt 16 år. För mig är det en rätt tydlig signal om att ponny är synonymt med barnhäst.

I islandshästvärlden finns ju inga åldersgränser relaterade till hästens storlek, så det blir liksom onödigt att prata om ponny - det är ju helt irrelevant om hästen är under eller över 148 cm i mankhöjd.
 
Men ändå är det så att man, om man tävlar inom Svenska Ridsportförbundet, endast i undantagsfall får tävla ponny som vuxen. Om jag minns rätt är "åldersgränsen" för att få tävla ponny nationellt 18 år och internationellt 16 år. För mig är det en rätt tydlig signal om att ponny är synonymt med barnhäst.

I islandshästvärlden finns ju inga åldersgränser relaterade till hästens storlek, så det blir liksom onödigt att prata om ponny - det är ju helt irrelevant om hästen är under eller över 148 cm i mankhöjd.

Jag tror att du har missuppfattat det här md SvRF och ponnyer.
Åtminstone för vuxna ryttare.
Jag är drygt 40 år och tävlar mina ponnyer (fjording i C-ponnystorlek, connemara som är D-ponny) på dressyrtävlingar.
Eftersom jag är överårig, får jag dock inte tävla mina ponnyer bland barnen på "ponnytävlingar" senare än den säsong som ponnyn fyller sex år. Det betyder att jag får tävla min fjording även bland ponnyer tom 2015.

Det är inte mycket till undantag jag sökt: jag har registrerat mina djur i tävlingsdatabasen och anmäler på ordinarie sätt. Och tävlar på häst-tävlingar.
det är ingen som hittills haft någon invändning mot att jag rider mina ponnyer. Men visst får jag "stå ut" med att mina djur har sämre förutsättningar gångartsmässigt jämfört med "halvbloden". Och fjordingen skulle ha precis samma gång-handikapp jämfört med "sportponnyer" som avlats för gång.

Men om man tävlar bland barn/ungdomar, finns det åldersgränser (som för övrigt kommer att höjas from 1/1 -15).
 
Men ändå är det så att man, om man tävlar inom Svenska Ridsportförbundet, endast i undantagsfall får tävla ponny som vuxen. Om jag minns rätt är "åldersgränsen" för att få tävla ponny nationellt 18 år och internationellt 16 år. För mig är det en rätt tydlig signal om att ponny är synonymt med barnhäst.

I islandshästvärlden finns ju inga åldersgränser relaterade till hästens storlek, så det blir liksom onödigt att prata om ponny - det är ju helt irrelevant om hästen är under eller över 148 cm i mankhöjd.

Ett svar till på samma fråga, för att "komplettera" jämförelserna lite.
Jag har också tävlat en del inom western, tom B-nivå (nationell nivå).
Jag har ridit fjording i C-ponnystorlek tom westernallsvenskan och ingen har klagat över att jag ridit ponny.
Men inom western tävlar barn/ungdomar och vuxna mot varandra - ibland finns youth-klasser separata.
 
Eftersom jag är överårig, får jag dock inte tävla mina ponnyer bland barnen på "ponnytävlingar" senare än den säsong som ponnyn fyller sex år. Det betyder att jag får tävla min fjording även bland ponnyer tom 2015.

Men det är ju precis det jag menar! Du är "överårig", dvs för gammal, för att tävla ponny eftersom du är över 18. Eftersom ponny enligt normen är detsamma som ridhäst för barn, och åldersgränserna är kopplade till hästens storlek.
 
Men det är ju precis det jag menar! Du är "överårig", dvs för gammal, för att tävla ponny eftersom du är över 18. Eftersom ponny enligt normen är detsamma som ridhäst för barn, och åldersgränserna är kopplade till hästens storlek.

Eller så är jag inte alls "överårig" eftersom jag får tävla mina ponnyer hur mycket jag vill i de dressyrklasser jag vill - men jag tävlar mot andra vuxna och inte mot barn.
 
Eftersom jag är överårig, får jag dock inte tävla mina ponnyer bland barnen på "ponnytävlingar" senare än den säsong som ponnyn fyller sex år. Det betyder att jag får tävla min fjording även bland ponnyer tom 2015.

Tillägg: I hoppning får man dessutom tävla sin ponny (kategori B, C och D) i avdelning B även som vuxen, så länge ekipaget är proportioneligt :) Alltså även vuxna ponnyer.
Enda "specialaren" som gäller då är att ponnyn inte får starta avdelning A med ett barn senare på samma tävling.
 
Eller så är jag inte alls "överårig" eftersom jag får tävla mina ponnyer hur mycket jag vill i de dressyrklasser jag vill - men jag tävlar mot andra vuxna och inte mot barn.
Att man gör undantag och låter folk tävla är inte det samma som att officiellt betrakta ponnyer som hästar men av mindre storlek i så fall hade man haft åldersuppdelning när det gäller dressyr inte ålder och storlek. Och som i islandshästvärlden hade uppdelningen gjorts efter ålder inte efter mankhöjd.

Hela ponny/storhästvärlden är uppbyggd kring att ponnyer är barnhästar.
 
Att man gör undantag och låter folk tävla är inte det samma som att officiellt betrakta ponnyer som hästar men av mindre storlek i så fall hade man haft åldersuppdelning när det gäller dressyr inte ålder och storlek. Och som i islandshästvärlden hade uppdelningen gjorts efter ålder inte efter mankhöjd.

Hela ponny/storhästvärlden är uppbyggd kring att ponnyer är barnhästar.

OK, diskussionen drar iväg.
Men det är inte "undantag" som gör att jag får tävla mina ponnyer bland ryttare i min egen ålder. Det är tydligt formulerat i Tävlingsreglementet, bland alla andra "grundregler".

OK, din uppfattning (och jo jag vet att det är fler än du) är att ponnyer är till för barn.
Min - och det är fler än jag - uppfattning är att ordet ponny betyder häst av storlek max 148 cm.

Jag tycker dock att det är intressant att så många islandshästägare verkar bli kränkta av att man kallar djuren för ponnyer. Jag förstår inte behovet av att hävda att de inte är ponnyer - som om man anser sig mindre respekterad för det.

Fast visst, det kan säkert förekomma att man får höra konstiga kommentarer om sitt val precis som med alla andra val även om jag har varit förskonad från sådant.

Jag har väl turen att umgås i fördomsfria häst-kretsar där var och en får välja vad den vill ha för häst utan att någon för den skull blir trampad på. Och det är väl den omgivningen som gör att jag inte förstår varför det är så "hemskt" att hästen är en ponny.

@Askur jag förstår ärligt talat inte varför du vill att folk ska tycka att det är "häftigt" att rida islandshäst - lika lite som det är "häftigt" med någon annan disciplin. Det är väl fantastiskt bra att människor har en syn på islänningar om en väldigt användbar häst som passar både för hobby/promenadridning och för rasspecifik tävling.
Jag skulle personligen gärna se fler islänningar inom "engelska" discipliner också för att visa upp en större mångsidighet även om jag är medveten om att det skulle kräva väldigt mycket träning för att få en femgångare att orka bära sig i en LA-MSV dressyr med de trånga galoppvolterna, och att det kräver en hel del träning att orka hålla travtakten perfekt i en skänkelvikning särskilt på en individ med stark tölt.
Det jar tycker är "häftigt" inom hästsport är när det görs något oväntat med en häst som kanske inte egentligen har förutsättningarna för det ryttaren valt att träna fram.

Men jag är ju så tråkig att jag tycker att mångsidighet hos en hästras är väldigt värdefullt, snarare än att stirra mig blind på topptävlingshästarna - som jag själv varken har råd att köpa eller kunskaper att förvalta kvaliteerna hos.
 
OK, diskussionen drar iväg.
Men det är inte "undantag" som gör att jag får tävla mina ponnyer bland ryttare i min egen ålder. Det är tydligt formulerat i Tävlingsreglementet, bland alla andra "grundregler".

Att man överhuvudtaget behöver regler om mankhöjd när det gäller dressyr och att det är åldern som gör att du får ställa upp och verkligen tävla i barn/ungdomstävlingar. Ingen ponny och du är starkt begränsad med tävlandet eller får tävla band vuxna/young riders.

OK, din uppfattning (och jo jag vet att det är fler än du) är att ponnyer är till för barn.
Min - och det är fler än jag - uppfattning är att ordet ponny betyder häst av storlek max 148 cm.
Läs om och gör rätt, det är inte min personliga uppfattning det är merparten i min omgivning, ridsportförbundet etc som promotar ponnyn som barn/ungdomshäst och storhästen som vuxen/youngrider. Den dag tävlingsryttare säljer sin ponny i huvudsak för att de önskar en bättre/yngre annorlunda häst alternativt de blivit för stora/tunga för ponnyn (något så när objektivt) och inte för att de faller för åldersstrecket när det gäller tävling då kan jag gå med på att ponnyn inte främst betraktas som barn/ungdomshäst.

Min personliga uppfattning är att man får rida på vad man vill och det är om ekipaget fungerar som ska vara det avgörande

Jag tycker dock att det är intressant att så många islandshästägare verkar bli kränkta av att man kallar djuren för ponnyer. Jag förstår inte behovet av att hävda att de inte är ponnyer - som om man anser sig mindre respekterad för det.
Flertalet blir inte kränkta av ordet ponny överhuvudtaget, kränkningen i den mån den finns beror på attityden samt bristen på respekt. Om någon är nedlåtande när det gäller hästrasen så har de en tendens att envisa att säga ponny och ha attityden att ponnyer ska ridas av barn. De som har koll och har ett uns av respekt brukar använda ordet häst för det mesta och ponny i mer skämtsamma sammanhang och då är det inte det minsta kränkande.

Fast visst, det kan säkert förekomma att man får höra konstiga kommentarer om sitt val precis som med alla andra val även om jag har varit förskonad från sådant.
Och de kommentarerna brukar i så fall innehålla ordet ponny just på diskuterat vis.

Jag har väl turen att umgås i fördomsfria häst-kretsar där var och en får välja vad den vill ha för häst utan att någon för den skull blir trampad på. Och det är väl den omgivningen som gör att jag inte förstår varför det är så "hemskt" att hästen är en ponny.
De flesta jag stöter på är trevliga men det lilla fåtalet utmärker sig. Kunskapen om rasen har undan för undan ökat, troligen delvis på grund av att rasen är stor och många fått chansen att testa själv.

Det är inte "hemskt" att rasen är ponny, det är felaktigt ;), det är vedertaget att det heter islandshäst och inte islandsponny.
 
Det enda jag kan tycka är lite förvrängt är att man alltid propagerar så för att islandshästen är just en häst och absolut inte en ponny att man på något sätt (i mina ögon) blir lite blind för den faktiska storleken. Jag ser till exempel allt för ofta stora, långa män eller allmänt rätt kraftiga ryttare med benen i princip släpande i marken på sina små islandshästar. Kan inte tycka att det är annat än konstigt. Visst, de är kraftiga och viktbärande, men kanske inte hur mycket som helst. Jag har en både stor och maffig (absolut inte tjock) islandsvalack, men jag tror inte att jag för den sakens skull skulle sätta upp en stor person på honom.
Ibland får man kanske bara inse att en islandshäst i Sverige ibland får räknas som ponny? ;)
 
Nej den räknas inte som ponny, det finns bara en storlek såvida du inte tävlar i annat än islandsridning. Viktbärande är en annan tråd.
 
Det enda jag kan tycka är lite förvrängt är att man alltid propagerar så för att islandshästen är just en häst och absolut inte en ponny att man på något sätt (i mina ögon) blir lite blind för den faktiska storleken. Jag ser till exempel allt för ofta stora, långa män eller allmänt rätt kraftiga ryttare med benen i princip släpande i marken på sina små islandshästar. Kan inte tycka att det är annat än konstigt. Visst, de är kraftiga och viktbärande, men kanske inte hur mycket som helst. Jag har en både stor och maffig (absolut inte tjock) islandsvalack, men jag tror inte att jag för den sakens skull skulle sätta upp en stor person på honom.
Ibland får man kanske bara inse att en islandshäst i Sverige ibland får räknas som ponny? ;)
Nu hakar du upp dig på storleken ordentligt och är så blind för vekligheten att du konstruerar en situation som sällan eller aldrig existerar.

Jag har sätt många hundra om inte många tusen islandshäst ekipage och hittills har jag inte sett ett enda där ryttaren bokstavligen släpar benen i marken, men för all del en hel del där benen är en bra bit under magen. Med tanke på att de flesta hästar är över 130 och en sadel + att när man sitter på hästen så går det åt 2-3 dm till (man rider inte med spikraka ben och hästen har i allmänhet mage så benen måste ut en bit också) för att släpa benen i marken krävs alltså extremt långa ben på ryttaren samt en smal liten häst och en tunn sadel för att det ens ska vara fysiskt möjligt, få människor har ben som under grenen är 150-1´60 eller så vilket torde vara minimikravet för att ens vara i närheten. Som mest brukar benen hänga ner någon dm eller två. I extremfallen så kan det bli någon dm till. Det du kommenterar här är estetik och att vi i Sverige är vana att se små ryttare på stora hästar och har det som någon slags mall för vad som är gångbart.

Du sätter också upp någon slags norm att hästar ska kunna bära mer än ponnyer och att islandshästryttare på något vis menar att rasen kan bära mer utifrån att man väljer att kalla den häst. Givetvis är det inte så, de flesta i islandshästvärlden är medvetna om att en häst oavsett storlek (ponnymått eller inte) inte kan bära vad som helst men även att manköjden har ganska lite att göra med hur mycket hästen kan bära. Framförallt så är alla normalintelligenta människor fullt medvetna om att en häst förmåga att bära vikt inte påverkas ett gram om man kallar rasen häst eller ponny. Som du skriver så låter det som du tittar på mankhöjden för att avgöra om hästen är viktbärande och om de är under ponnymåttet kan de inte bära långbenta och kraftiga ryttare men om de blir 149 cm så kan de det.

Givetvis är de flesta medvetna om att islandshästen ibland får räknas som ponny, vill man att de ska tävla i hopp och dressyrtävlingar så är det en förutsättning för att de ska få ställa upp att man följer tävlingsreglementet där.
 
Jag rider western, där finns också bara en storlek. Men inte för den sakens skull skulle jag sätta mig på en B-ponny. Jag är väldigt smal men jag vill inte sitta och dingla med benen på en liten häst bara för att jag kan. En liten häst har ju oavsett svårare att balansera upp en lång ryttare med benen (Inte bokstavligt såklart @Lobelia ...) släpande i marken.
Nej jag tänker inte bara på mankhöjden, eller storleken för den delen, men jag förnekar den inte heller i detta fall. Jag säger inte att det är negativt, men jag ser kanske inte det så passande med stora, långa ryttare på små smäckra hästar.
 
Jag rider western, där finns också bara en storlek. Men inte för den sakens skull skulle jag sätta mig på en B-ponny. Jag är väldigt smal men jag vill inte sitta och dingla med benen på en liten häst bara för att jag kan. En liten häst har ju oavsett svårare att balansera upp en lång ryttare med benen (Inte bokstavligt såklart @Lobelia ...) släpande i marken.
Nej jag tänker inte bara på mankhöjden, eller storleken för den delen, men jag förnekar den inte heller i detta fall. Jag säger inte att det är negativt, men jag ser kanske inte det så passande med stora, långa ryttare på små smäckra hästar.

Nu hoppar vuxna sällan några höjder att tala om med islandshästarna om de hoppar alls och det är där det är som känsligast med längden och för den del vikten. Det ser jag helt ovetenskapligt som en del i att det fungerar med stora ryttare på små hästar, man gör helt enkelt inte de slitsammaste momenten i islandshästridningen. En stor ryttare på en liten häst ställer också andra krav på balansen, det fick jag lära mig när jag konverterade, helt plötsligt funkade det inte att låta hästen balansera upp mig, jag fick vara så god att fixa den biten själv och lära om. Långa ben hjälper dock till med balansen då vikten blir mer jämt fördelad (ren fysik) och det är att föredra att ha långa ben och inte lång överkropp. Långa ryttare i förhållande till liten häst är bara ett problem om ryttaren inte är balanserad själv så att hästen måste fixa den biten. Visst finns det folk som inte lär sig men ska man få ut något av ridningen så är det nästan ett krav annars så får man lätt stora problem med gångarterna.

Islandshästarna är för övrigt sällan direkt smäckra och bär ofta upp sin ryttare bättre än andra hästar med samma mankhöjd just av den anledningen. Förutom detta är det en ganska liten andel islandshästar som är b-ponnyer och är de det är de ofta på gränsen mot C. Kanske du ska kolla på verkligehten istället för worst case scenario. Du får det att låta som det mestadels är långa obalanserade män som vaskar fram de minsta och smäckraste hästarna. Sanningen är den att de som är längre ofta ratar B-ponnyerna och hästar som inte kan bära upp dem på ett bra vis.
 
Senast ändrad:
Ponny ponny ponny! :)

Jag har (tyvärr?) missat de tidigare diskussionerna. Jag älskar islandshästar, men jag är väldigt tveksam till den där filmen.
Dels så tycker jag inte det är något fel på att kalla islandshästar för ponnyer då de allra flesta islandshästar ju faktiskt är ponnyer storleksmässigt (men visst, rasen heter islandshäst och inte islandsponny likaväl som t.ex. fjordhäst) men jag är dessutom negativ till att det ska vara en film om hur häftiga och bra och hästiga (?) islandshästar är, och så visas det en häst som går omkull på tävling. Känns inte som jättebra reklam för rasen tyvärr.

Men med det sagt, vissa klipp var fina och häftiga också :)


Håller med.. Alla hästar är hästar MEN vi människor har delar in hästar i olika kategorier oavsett ras.
Hästar under 148 cm kallas ponnyer. och är man ponny så delar man in i ytterligare 4 kategorier beroende på ponnyns mankhöjd. A, b, c, eller d ponny=)
Finns åt andra hållet tex new forest ponny som växt över 148 cm och är då klassad som häst och inte ponny även om rasen heter ponny.

För mig är islandshästen just så där söt fluffig och yyyybermysig liten ponny, i överlag en alldeles ypperligt snäll barnhäst som även vuxna kan rida på.
Inge slump att den används så mkt inom turridning.. då den överlag är just lugn och säger och lämpar sig till nybörjare som inte kan rida!
Alltså en superbra ras om fler i familjen vill rida små som vuxna.
Bra ras för de som tex har atros/ rematiska besvär och kan då föredra tölt om knäna värker och rida lätt är besvärligt( har själv reumatism)
Och tölten har varit en räddning många gånger.
Sedan har vi individer som inte är bra till barn.. men de finns de ju inom varje ras. Man kan ju inte dra alla hästar över en kan i någon ras=)



Min islandshäst faller verkligen in i ramen söt, fluffig sockersöt liten toppla:D hon kan ridas av allt och alla och är sådär löjligt snäll i alla lägen.
Bättre barnhäst/familjehäst allroundhäst kan man inte få hon är bara BÄST(lalala heeelt opartisk i frågan:D)
Men ponny är hon minsann allt=)

Och snart på riktigt med då hon snart skall slutmätas som ponny för att få tävla som ponny i Maratonkörning=):bump::banana:
 
Jag har råkat lära min isis att han heter ponny:o:o:laugh:
”Duktig Ponny” ”Bra Ponny” ”Nej Ponny” ”Sluta Ponny” ”Stilla Ponny” ”Kom Ponny” så nu ropar jag 99% av gångerna ”Ponny” när jag tar in honom från hagen:laugh::laugh::laugh::laugh:
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
16 859
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 439
Senast: tornblomma
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp