Islandssto vill inte bli riden

Natti

Trådstartare
Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon har varit inriden 1 år. Ägaren är skadad och kan därför inte rida så för tillfället är det bara jag som rider henne och jag har bara tid att rida 1-3 dagar i veckan. I början gick det jätte bra att rida ut på henne (Red själv). Hon var lätt att fånga i hagen, gosig och jätte snäll i stallet. Men efter ett tag började hon krångla när vi skulle ta in henne, hon stannade precis innan stalldörren och vägrade gå längre. Vi lockade, tog andra vägar in i stallet, tog med spö och allt annat vi kunde komma på. Efter ca 15 minuters krångel gick hon frivilligt in i stallet och efter det var det inga problem. Efter några uterittar till började hon bråka när vi var ute och red. Helt plötsligt så skulle hon vända och gå hem. Hon backade bara, vägrade gå framåt och om jag rörde henne med spö, häl oavsätt vad så stegrade hon men efter att ha argumenterat en bra stund gick hon framåt. Senare blev hon också svårfångad i hagen. Så fort hon såg mig komma sprang hon och gömde sig och kom jag nära så sprang hon iväg. Jag försökte det snälla sättet och jag försökte det elaka sättet. Jag provade lockhink, tog in de andra hästarna men hon bara sprang. Det är den ända hon hör såhär med(hon gör det fortfarande) eftersom att jag är den ända som rider henne och tvingar henne jobba. Under en 2 månaders period efter detta var hon jätte fin och rida och stannade aldrig men nu har det bänt tvärt. Hon springer i hagen, när vi har fångat henna låter hon inte sig ledas, när jag ska sitta upp går hon, när jag ska rida ifrån gården så tramsar hon jätte mycket, jag kommer ca 50 meter från huset sen vänder hon tvärt och om jag stretar emot stegrar och bockar hon. Hoppar jag av och ska leda henne står hon fast frusen i marken. Det ända som funkar är om jag rider med en annan häst men det kan vi ju inte göra varje gång. Tillridning är inte ett alternativ pga att ägaren inte har råd. Behöver tips för att ta hand om en envis liten donna. Tack
 
Faktiskt skulle jag i det där läget primärt låtit kolla upp henne hos veterinär och sedan equiterapeut eller liknande. Jag skulle också försäkra mig om att all utrustning var ok.
Innan en islandshäst börjar krångla sådär så har den antagligen "lidit" i tysthet ett bra tag. Spattröntgen skulle jag nog vilja göra oavsett.
Man kan också fundera över hur länge/hur hon tränats, kanske behöver hon en paus i utbildningen för att hinna smälta allt.
 
Självklart kan hon ha ont men det behöver heller inte vara värre än att hon är en liten tuffing som testar dig. Min tant hade liknande beteende när hon var 5-6 år och jag precis köpt henne.
Finns massor av metoder för varje specifikt moment, det gäller att hitta rätt och vara konsekvent. Kanske din häst skulle bli bättre om hon fick lite mer regelbunden och tätare träning?
 
Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon har varit inriden 1 år. Ägaren är skadad och kan därför inte rida så för tillfället är det bara jag som rider henne och jag har bara tid att rida 1-3 dagar i veckan. I början gick det jätte bra att rida ut på henne (Red själv). Hon var lätt att fånga i hagen, gosig och jätte snäll i stallet. Men efter ett tag började hon krångla när vi skulle ta in henne, hon stannade precis innan stalldörren och vägrade gå längre. Vi lockade, tog andra vägar in i stallet, tog med spö och allt annat vi kunde komma på. Efter ca 15 minuters krångel gick hon frivilligt in i stallet och efter det var det inga problem. Efter några uterittar till började hon bråka när vi var ute och red. Helt plötsligt så skulle hon vända och gå hem. Hon backade bara, vägrade gå framåt och om jag rörde henne med spö, häl oavsätt vad så stegrade hon men efter att ha argumenterat en bra stund gick hon framåt. Senare blev hon också svårfångad i hagen. Så fort hon såg mig komma sprang hon och gömde sig och kom jag nära så sprang hon iväg. Jag försökte det snälla sättet och jag försökte det elaka sättet. Jag provade lockhink, tog in de andra hästarna men hon bara sprang. Det är den ända hon hör såhär med(hon gör det fortfarande) eftersom att jag är den ända som rider henne och tvingar henne jobba. Under en 2 månaders period efter detta var hon jätte fin och rida och stannade aldrig men nu har det bänt tvärt. Hon springer i hagen, när vi har fångat henna låter hon inte sig ledas, när jag ska sitta upp går hon, när jag ska rida ifrån gården så tramsar hon jätte mycket, jag kommer ca 50 meter från huset sen vänder hon tvärt och om jag stretar emot stegrar och bockar hon. Hoppar jag av och ska leda henne står hon fast frusen i marken. Det ända som funkar är om jag rider med en annan häst men det kan vi ju inte göra varje gång. Tillridning är inte ett alternativ pga att ägaren inte har råd. Behöver tips för att ta hand om en envis liten donna. Tack
Hur skadad är ägaren?
Finns ju annat att göra med sin häst förutom att rida :)
 
Om hon är frisk osv och ni vet med säkerhet att hon inte har ont, så skulle jag spontant gissa på att hon är osäker med dig. Hästar känner av sånt där på en gång och för att titta var hon har dig så börjar hon testa gränser. Är du osäker och inte gör gränserna tydliga för henne så blir hon osäker och beteendet blir värre.

Det här är relativt vanligt vid ägarbyten och om man inte tar tag i det kan det bli illa. Ta hjälp av en tränare om du känner att du inte kan lösa det själv är mitt råd. Och att gå hårt emot osäker skulle jag definitivt inte rekommendera. Första steget är väl att förstå att hästen aldrig jävlas med dig för att vara dum.
 
Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon har varit inriden 1 år. Ägaren är skadad och kan därför inte rida så för tillfället är det bara jag som rider henne och jag har bara tid att rida 1-3 dagar i veckan. I början gick det jätte bra att rida ut på henne (Red själv). Hon var lätt att fånga i hagen, gosig och jätte snäll i stallet. Men efter ett tag började hon krångla när vi skulle ta in henne, hon stannade precis innan stalldörren och vägrade gå längre. Vi lockade, tog andra vägar in i stallet, tog med spö och allt annat vi kunde komma på. Efter ca 15 minuters krångel gick hon frivilligt in i stallet och efter det var det inga problem. Efter några uterittar till började hon bråka när vi var ute och red. Helt plötsligt så skulle hon vända och gå hem. Hon backade bara, vägrade gå framåt och om jag rörde henne med spö, häl oavsätt vad så stegrade hon men efter att ha argumenterat en bra stund gick hon framåt. Senare blev hon också svårfångad i hagen. Så fort hon såg mig komma sprang hon och gömde sig och kom jag nära så sprang hon iväg. Jag försökte det snälla sättet och jag försökte det elaka sättet. Jag provade lockhink, tog in de andra hästarna men hon bara sprang. Det är den ända hon hör såhär med(hon gör det fortfarande) eftersom att jag är den ända som rider henne och tvingar henne jobba. Under en 2 månaders period efter detta var hon jätte fin och rida och stannade aldrig men nu har det bänt tvärt. Hon springer i hagen, när vi har fångat henna låter hon inte sig ledas, när jag ska sitta upp går hon, när jag ska rida ifrån gården så tramsar hon jätte mycket, jag kommer ca 50 meter från huset sen vänder hon tvärt och om jag stretar emot stegrar och bockar hon. Hoppar jag av och ska leda henne står hon fast frusen i marken. Det ända som funkar är om jag rider med en annan häst men det kan vi ju inte göra varje gång. Tillridning är inte ett alternativ pga att ägaren inte har råd. Behöver tips för att ta hand om en envis liten donna. Tack

Det är omöjligt för någon att via forumet kunna säga varför hästen gör som den gör. Och då också omöjligt att ge särskilt bra råd utöver att ni bör ta hjälp live. Om det är av en bra tränare eller veterinär är svårt att avgöra så här. Är det en bra nog tränare kan den ibland ha feeling nog att kunna avgöra om hästen är smärtpåverkad eller inte. Dock är det inte så att alla meriterade tränare kan sånt bra nog.

Hästens beteende kan bero på att den har ont.
Det kan bero på att den är flockbunden och inte känner sig trygg nog eller är lydig nog att vara ute med dig.
Det kan bero på att den inte tycker ridupplevelsen är behaglig, dvs man kanske inte rider så trevligt.
Det kan vara så att utrustningen ger den obehag.

Det kan finnas en massa andra skäl också..
Jag skulle rekommendera er att ta hjälp live. Det är ju en rätt rejäl protest hästen håller på med. Den visar tydligt att den inte vill.
När man har så lite info om både häst och ryttare etc så är det bäst att ge råd som inte gör att hästen kommer lida i onödan.
Just iom att hästen faktiskt var himla rar, positiv och trevlig i början hos er så bör man ta det på allvar då den ändrar beteende.
Vet man med sig att den är smärtfri så får man köra vidare med träningen och ev ta hjälp där med det.
 
Om du tvingar henne till att arbeta och tycker att hon tramsar så hade jag nog fortsatt bete mig så om jag var häst.

Du verkar inte vara medveten om hur länge och mycket hästar lider i tysthet innan de ens börjar visa upp små symptom. Du beskriver en häst som SKRIKER till hela sin omgivning om att något är fel. Snälla benämn det inte som "trams" utan fundera på vilka fel du gör, för något fel gör du. Antingen tycker hon inte att du är värd att lyssna på eller så ser du inte att hon är besvärad av något eller rentutav har jävligt ont. Det är den bittra sanningen, ditt wake up call.
 
Har hon bra utrustning?
Vilket hull är hon i?
Hur länge sedan är det hon blev inriden?
Har du vana av islandshästar sedan innan?
Har hon kondition nog att ridas så som du rider henne?
Är hon veterinärbesiktad vid köpet?
Rör hon sig utan att visa rörelsestörningar?
Hur hårt rids hon av dig?

Det är många faktorer som spelar in, tror inte att hon bara är tramsig utan att något är fel och att hon har ont.
 
Om du tvingar henne till att arbeta och tycker att hon tramsar så hade jag nog fortsatt bete mig så om jag var häst.

Du verkar inte vara medveten om hur länge och mycket hästar lider i tysthet innan de ens börjar visa upp små symptom. Du beskriver en häst som SKRIKER till hela sin omgivning om att något är fel. Snälla benämn det inte som "trams" utan fundera på vilka fel du gör, för något fel gör du. Antingen tycker hon inte att du är värd att lyssna på eller så ser du inte att hon är besvärad av något eller rentutav har jävligt ont. Det är den bittra sanningen, ditt wake up call.
Jag är väl medveten om detta men eftersom det inte är min häst så anser jag inte att det är mitt ansvar att ta dit en veterinär. Jag har sagt till ägaren att det kan va så att hon har ont men mer än att informera ägaren tycker inte jag är mitt ansvar. Jag är också medveten om att jag som ryttare kan göra nåt fel i min ridning, kanske inte arbetar henne på rätt sätt eller på det sättet hon är van vid.
Skrev detta inlägg för att se om det fanns några knep man kunde använda sig av om det inte var smärta m.m.
Tack för sårande svar förresten...
 
Jag är väl medveten om detta men eftersom det inte är min häst så anser jag inte att det är mitt ansvar att ta dit en veterinär. Jag har sagt till ägaren att det kan va så att hon har ont men mer än att informera ägaren tycker inte jag är mitt ansvar. Jag är också medveten om att jag som ryttare kan göra nåt fel i min ridning, kanske inte arbetar henne på rätt sätt eller på det sättet hon är van vid.
Skrev detta inlägg för att se om det fanns några knep man kunde använda sig av om det inte var smärta m.m.
Tack för sårande svar förresten...
Det är ditt ansvar iom att du rider på en häst som uppenbarligen har problem o ev har jävligt ont. Meddela ägaren att du inte kan ta på ditt ansvar att rida hästen innan den blivit undersökt av veterinär.
Blev den undersökt i samband med köpet? Har ägaren ridit hästen öht?
 
Det är ditt ansvar iom att du rider på en häst som uppenbarligen har problem o ev har jävligt ont. Meddela ägaren att du inte kan ta på ditt ansvar att rida hästen innan den blivit undersökt av veterinär.
Blev den undersökt i samband med köpet? Har ägaren ridit hästen öht?
Jag rider inte henne för tillfället eftersom att ifall hon har ont så vill jag inte utsätta henne för det och ägaren tar inte dit veterinär, mer än så kan jag inte göra.
 
Jag är väl medveten om detta men eftersom det inte är min häst så anser jag inte att det är mitt ansvar att ta dit en veterinär. Jag har sagt till ägaren att det kan va så att hon har ont men mer än att informera ägaren tycker inte jag är mitt ansvar. Jag är också medveten om att jag som ryttare kan göra nåt fel i min ridning, kanske inte arbetar henne på rätt sätt eller på det sättet hon är van vid.
Skrev detta inlägg för att se om det fanns några knep man kunde använda sig av om det inte var smärta m.m.
Tack för sårande svar förresten...

Ditt sätt att uttrycka dig reagerade jag på. Det var du som skrev tvinga o tramsa. Jag kan inte svara på något som inte står.

Tro mig, jag vet hur det känns att omedvetet ridit en skadad häst och tränat den helt orättvist. Jag blev ledsen för MIN HÄSTS SKULL för att INGEN i.min närhet sa till. Så jag tycker du ska ta till dig mitt svar istället för att gnälla. När man i efterhand inser att hästen haft ont eller liknande, DÅ blir man betydligt mer sårad kan jag lova dig.
 
Men ägaren då? Vad säger hen? Har hen sett då ts rider?

Vad händer om en duktig ryttare sitter upp?
Äger är en mycket erfaren ryttare men hon är ganska slapp i sitt sätt att behandla henne, hon låter henne göra lite vad hon vill och anser aldrig att hästen gör nåt fel men inte heller att hon är skadad. Hon har sett mig rida endast en gång och då tycke hon att det såg bra ut. Ägaren hade jätte gärna skickat henne på tillridning men har inte råd. Hon säger att hon ska fråga några hon känner om dom vill rida henne men det blir aldrig av. Jag några duktiga ryttare men inte så väl att jag vill fråga dom att komma och rida henne.
 
Äger är en mycket erfaren ryttare men hon är ganska slapp i sitt sätt att behandla henne, hon låter henne göra lite vad hon vill och anser aldrig att hästen gör nåt fel men inte heller att hon är skadad. Hon har sett mig rida endast en gång och då tycke hon att det såg bra ut. Ägaren hade jätte gärna skickat henne på tillridning men har inte råd. Hon säger att hon ska fråga några hon känner om dom vill rida henne men det blir aldrig av. Jag några duktiga ryttare men inte så väl att jag vill fråga dom att komma och rida henne.


Det är svårt det där - att inte äga hästen själv.

Jag håller med the connemara och Vallhund. Du ska inte ge dig på någon korrigeringsridning om du inte vet varför hästen reagerar som den gör.

Hästar är logiska och enkla - de planerar ingenting, de jävlas inte. Antingen är någonting fysiskt fel på den (då ska du inte rida!), eller så är det något problem med träningen (hästen förstår inte, den är rädd/osäker, den är mentalt uttröttad,...).

Att bara gå på den mer/hårdare löser sällan några problem. Kanske behöver den bara vila och smälta alla nya intryck i någon månad.

Du måste hålla med om att det ÄR ett uppenbart tecken på felhantering om den först var positiv och trevlig, men att den nu efter att du (och andra?) ridit den ett tag, inte vill samarbeta med er mer. Inte komma in från hagen, inte bli riden.

Det handlar inte om att vara elak emot dig, utan bara om att du ska fundera själv. Skulle min häst plötsligt börja gå åt andra hållet i hagen så fort han såg mig så hade jag verkligen blivit orolig för hur han upplevde ridningen och tiden tillsammans med mig. Jag vill ju att han ska göra som han gör idag - komma fram och vara positiv och glad.

Säg till ägaren att du inte vill rida innan du vet att den verkligen är frisk i kroppen. Be sedan (när den är kollad) att få ta ut en tränare som kan se er från marken och ge tips.

Lycka till!
 
Av det du beskriver kan det vara vad som helst och i första hand ska man utesluta smärta. Min häst har alltid kommit i hagen även om han inte sugen på att jobba för han är så social.

Eftersom du inte kan påverka själv om ägaren tar ut någon eller inte så kan du iallafall passa på att jobba fram en bra kontakt från marken genom att ta in och bara pyssla med henne eller leka lite från marken (min dotter tricktränar våran lite ibland) nu när du inte rider. Eftersom hon inte kommer i hagen så är det ju viktigt att du jobbar på positiv förstärkning så att det ska vara kul när du kommer, det lika bra att passa på nu för annars kanske det inte går att bryta det mönstret.
 
För att jämföra med min så gillar han inte att åka släp själv, han blir lite ängslig. De två senaste gångerna har jag fixat med släpet först o sen skullat ta in varpå han sprungit runt mig i hagen. Jag har varit supernoga med att vara lugn o positiv och väntat ut honom. Jag hade garanterat kunnat hämta honom betydligt snabbare om det varit målet.

Även om jag i dessa två fallen helt klart tror att det berott på att han insett att vi ska ut o åka o han tycker det är lite läskigt så har jag det i bakhuvudet hela tiden nu just för att se om han visar mer tendenser på att det kanske är ngt annat som stör honom. Eftersom de inte kan prata är det våra skyldighet o hela tiden försöka uppfatta vad de konstant försöker förmedla oss.

Och i mitt fall handlar det alltså om en häst med öronen framåt som springer rundor runt mig (inte iväg i resten av hagen) o leker med sin kompis. Och som jag säkert hade kunnat gå fram o hämta om jag sa till honom på skarpen. Men beteendet avviker från hans normala. Även om han de andra dagarna har kommit betydligt gladare fram direkt än standard så håller jag extra koll.
 
Som många säger låter det som att hästen eventuellt har ont. Jag skulle göra följande:

  • Uteslut illasittande utrustning, till exempel se till så att bett och sadel passar.
  • Tänk över hur du satt igång hästen och hur du tränat den under tiden du ridit. Började du lugnt med longering, tömkörning och promenader för att sedan rida korta pass och bygga upp kondition och styrka med varierande ridpass några gånger i veckan eller red du ofta väldigt lika pass som var relativt långa och tuffa? Kom ihåg att det, precis som för oss, tar flera dagar efter ett hårt pass för kroppen att återhämta sig. För många hårda pass för nära inpå varandra är inte bra för hästen.
  • Se över hästens hälsa, kolla tänder och ta ut ET för att se så att hästen inte har ont eller har låsningar någonstans (kan vara bra att prata med vet först och få klarhet i om ET är bra att ta ut eller om det är ett jobb för vet).
  • Har du tagit hänsyn till hästens personlighet och upp-och-ner dagar? Med det menar jag att precis som vi människor kan hästarna ha bra och dåliga dagar. Märker jag att min tjej är på dåligt humör, stressad eller inte känner för att jobba så rider jag ett väldigt lugnt pass eller går på en promenad med henne istället för att nöta på banan. Alla som hanterat eller ridit min häst innan jag fick henne har sagt att hon är helt knäpp och borde skjutas, efter att ha spenderat lite tid med henne har jag insett att hon är en otroligt känslig och nervös häst som behöver mycket kärlek, stöd och pepp för att vara en trevlig häst. Jag tar sällan till med hårdhandskarna då hon oftast svarar med panik och ovilja att samarbeta då.
Tar du ut vet eller ET och för reda på att din häst har problem etc som kanske inte är så farliga, men ändå viktiga att veta om, så kan det absolut förbättra din relation till hästen. Av egen erfarenhet så måste jag se från dag till dag hur min häst mår, om hennes problemområde är stelt eller ej. Är hon stel så anpassar jag träningen till det och behandlar henne därefter.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 412
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp