Bukefalos 28 år!

Islandströja vid tävling

S

samtson

Nu vet jag att man får ha islandströja vid tävling och min fråga rör detta lite. Handen på hjärtat så ska väl denna tråd ligga under utrustning, men eftersom det ju handlar om förberedelse inför tävling tänkte jag att jag kanske får dispens ;) ...

Min tröja har hängt med några år och är i behov av en rengöring. Hur gör man? Hur har ni tvättat era? Nu är den ju inte skitig i ordets rätta bemärkelse, men det vita är snarare gult än vitt numera...

Jag fick ett tvättråd som jag givetvis har haft bort. Har för mig att det var något sådant:

Lägges i typ badkar med lite tvättmedel och gnuggas (?) lätt. Slängs in i tvätt maskinen för enbart centrifugering och skall sedan plantorkas.

Någon som känner igen detta? Någon som har tvättat sin och kan ge tipr?
 
Sv: Islandströja vid tävling

Antar Islandströja är samma sak som en lusekofte. Tjock skön ulltröja med mönster på.

Jag skulle isåfall akta mig mycket noga för att centrifugera den!!
Såg resultatet när mamma centrifugerade min grå ulltröja. Den tovades ihop till bebisstorlek :(

Släng in den i tvättmaskinen på låg temperatur, på en del maskiner finns det ett program för tvätt av ull. Symbolen ser ut som ett nystan om jag kommer ihåg rätt. Kör utan centrifugering, krama ur tröjan.
Lägg plant på nätkorg eller liknande och dra till tröjan så den ser bra ut.

Om det är någon slags ull-blandning så kanske det fungerar att centrifugera, men jag skulle inte våga chansa med en sån tröja, de kostar väl en del har jag för mig.
 
Sv: Islandströja vid tävling

Jag skall berätta hur jag misshandlar mina islandströjor, och konstigt nog ser dom ut och fungerar även som om de vore nya. ;)

Ulltvätt i maskin om du har en sådan, max 30 grader fast jag brukar hålla mig på 20 eller kallt. Tvätta med grönsåpa, återfettar ullen och bibehåller den fukt och vindavstötning som fanns i orginalullen. Centrifugera, visst med inte så länge eller snabbt max 600 varv och inget mer en kort period. Annars riskerar du att få en möglig tröja istället, för det tar en evinnerlig tid att få ut vattnet ur tröja ocentrifugerad. :crazy:
 
Sv: Islandströja vid tävling

Det Boj skriver borde vara helt rätt - för det är "temperaturchocken" mellan varmt tvättvatten och kallt sköljvatten som får ullplagg att tova i hop till nåt som inte längre har en tillstymmelse till likhet med plagget som en gång åkte in i tvättmaskinen ...

Formas lätt i blött tillstånd och plantorkas därefter.
 
Sv: Islandströja vid tävling

Tröjan kan tvättas i maskin, fintvätt max 30 grader, eller ännu bättre om maskinen har speciellt ullprogram. Handtvätt går också bra, men vrid INTE ur tröjan för då tappar den formen! Linda in den i tjocka handdukar och krama ut vattnet - upprepa med flera handdukar och lägg den sedan att plantorka så luftigt som möjligt.

Däremot har jag fått lära mig att man absolut INTE ska använda såpa när man tvättar ull - man använder nämligen såpa när man tovar för att ullen ska tova ihop sig ordentligt! Det finns speciella ulltvättmedel - jag har ett från Grumme som heter Ylletvätt som är för ull, siden och andra ömtåliga material.
 
Sv: Islandströja vid tävling

Däremot har jag fått lära mig att man absolut INTE ska använda såpa när man tvättar ull - man använder nämligen såpa när man tovar för att ullen ska tova ihop sig ordentligt!

He he, det var mina isländska bekanta som bl a tillverkar tröjor som gav mig det rådet, alla tröjor tvättas i såpa innan försäljning. Det är bl a därför vissa av dom inte är stickiga, och precis som du skriver så bibehåller ullen tovorna. De tröjor som sticks lär då inte vara tvättade i såpa. :D
 
Sv: Islandströja vid tävling

Gaahh! Detta var inte bra! Flera olika bud.... Tröjan är ju dyr så jag vill ju ogärna förstöra den... Visst borde man kunna lämna den på kem annars? Dom borde väl kunna? Annars får jag lämna den till farmor, hon kan det mesta...

Men om jag förstår det rätt så borde man kunna tvätta den på ullprogrammet på låg låg värme och kort kort centrifug, låta den plantorka luftigt så borde den bli som ny... Jag får väl prova! Tack iallafall!
 
Sv: Islandströja vid tävling

Ja mycket låg värme, som ang skrev så får skillnaden mellan tvätt och sköljvatten i temp inte var stor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp