Islandsutrustning-sadelgjord

skorpannorpan

Trådstartare
Hej, nu har jag ingen islandshäst men min häst har ett himla besvärligt sadelgjrodsläge och jag letar därför ständigt sadelgjordar. Känner att jag lite uttömt vad som finns i vanliga dressyrgjordar å gled in på sadelgjordar till islandshästar. Min häst har sadelgjordsstropparna hängades ca 10-15 cm bakom sadelgjordsläget, liten manke och front med en rejäl kambonkabonkrumpa. Dessutom sitter henens armbåge högt upp och nära kroppen. Jag hittade en sadelgjords om heter G-boot, en rejäl platta. Hur fungera den? Lägger den sig långt bak? Även en liknande som heter Equs.

Jag letar en sadelgjords om lägger sig långt bak och stabiliserar sadeln utan att söta armbågen så den behöver även vara ganska tunn.

Vad har ni för sadelgjordar till era islandshästar och varför? Hur fungerar den?
MYYYYYYCKET tacksam för svar eller funderingar!
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Jag skulle rekommendera Eric Le Tixerant gjorden. Dyr men får sadlarna att ligga helt stilla och är mycket mer bekväma för hästarna än en lädergjord.
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Tack :)Det är den som för tillfället är bäst men jag funderar lite på om man haft den i x antal år om det är dags att köpa ny? Tror du de slits ut på säg 3-4 år?
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Min häst har visserligen ett bra sadelgjordsläge, men min nya gjord rör sig inte en cm och är väldigt uppskattad av hästen - googla xpandgirth eller equi-soft girth (2 olika gjordar, men med samma princip). Inte så tunna, men ligger riktigt bra! På equi-soft gjorden sitter spännena på varsinn platta så att man kan anpassa dem bättre efter hästen än andra gjordar.
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Tack! Jag var inne på en sån, xpand girth ett tag men fegade då jag tänkte att plattan blir för lång och hamnar precis vid hennes armbåge... Du har inte bild på hur den hamnar?
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Vad jag hört av en sadelprovare så ska G-boots-gjorden vara lika bra som le tixerant-gjorden, men enda sättet att avgöra själv är väl egentligen att prova :)

Jag har g-boots bomlösa sadel och funderar på att köpa den gjorden till.
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Har tyvärr ingen bild och ska inte till stallet nu heller.

Men alltså om du köper en i "rätt" längd så hamnar den bredaste delen mitt under magen och sen blir den lika smal som vilken gjord som helst. De går att korta några cm (jag har gjort det på min) men jag skulle hellre ha köpt en kortare från början. Den töjer sig mycket, mer än jag trodde innan jag började spänna den första gången.
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Jag var tvungen att googla på gjorden då jag inte hört talas om den innan. Gillar modellen och att den är så bred. Det måste ju avlasta magmuskulaturen en hel del om man jämför med en vanlig gjord.
Jag gar tänkt skaffa en eric le... Men kanske får bli en sånn istället. De låg i samma prisklass (tyvärr, tucker det är helt galet dyrt för en gjord).
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Jag tycker gjorden är jättebra, som sagt. Den flexar mycket åt alla håll. Min pålle har svettats mindre under denna nu än han gjort med andra gjordar.

En nackdel kan jag tänka mig är att rengöra den med mycket remmar och grejer (har bara haft min snart 2 veckor, så inte märkt av det än) och den är lite onödigt tung tycker jag. Men hästen gillar den och jag tycker den är snygg också ;) Jag har något mjukt neoprenliknande på insidan, ej fluff.
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Kanske ska omvärdera... skadar ju inte att prova. Har ju provat alla andra ;) Ska jag nog göra! Tack!
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Jag har Top Reiters avlastningsgjord, som jag har haft i en veckas tid ungefär. Jag upplever den som väldigt bra för hästen samt att den håller sadeln på plats.

"Gjorden är elastisk i båda sidor och är gjord i en läcker läderkvalité. Undersidan som är mot hästens mage består av ett mjukt slitstarkt läder. Säker och optimal tryckfördelning på hästens mage och därmed ger en possitiv avlastning för hästen."
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Jättebred platta undertill.
Har också en sådan, älskar den! Ska bara komma ihåg att smörja den :o
 
Sv: Islandsutrustning-sadelgjord

Den heter Top Reiter avbelastningsgjord.
Du hittar den bland annat på deras hemsida.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 612
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 960
Utrustning Hade sadelprovaren ute och hon menade att pålle har haft sadeln för långt fram och därför blivit kinkig med gjorden. Hon visade på två...
Svar
17
· Visningar
6 083
Senast: Pallen
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 480
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp