Isolera en stuga for dummies

Stereo

Trådstartare
Min stallägare har en oisolerad gäststuga som vi funderar på att isolera (och kanske dra in vatten). När jag säger oisolerad menar jag att den har plankor som ytterväggar och inget annat, den är mer som ett skjul än en stuga. Den står på en gjuten platta som dock har lite sprickor.

Vi funderade på att begära in en offert eller två, men också på om vi skulle kunna göra jobbet själva. Tyvärr kan vi ju ingenting om sådant här och kan knappt googla oss till svar för vi vet inte vad vi ska googla på ens.

Vad ska man tänka på? Vad brukar det kosta att isolera ca 30kvm? Eller vilka frågor måste besvaras innan det går att svara på ungefär vad det skulle kosta?
 
Är den totala vägg/tak/golvytan bara 30 kvm?

Oavsett, så är metoden densamma, vindpapp mot plankvägg, evt platonmatta mot plattan, regla upp, isolera, skruva dit spånskiva och gipsskiva (den behövs dock inte på golvet) och i taket läggs sällan spånskiva.

Det är inte så svårt att göra själv, men det tar såklart längre tid när man är ovan.
 
Är den totala vägg/tak/golvytan bara 30 kvm?

Oavsett, så är metoden densamma, vindpapp mot plankvägg, evt platonmatta mot plattan, regla upp, isolera, skruva dit spånskiva och gipsskiva (den behövs dock inte på golvet) och i taket läggs sällan spånskiva.

Det är inte så svårt att göra själv, men det tar såklart längre tid när man är ovan.

... och det blir rätt stora inskränkningar på ytan om man ser till det lilla stugmåttet.
 
Man kan isolera på insida eller på utsida.

Insidan känns som ett mindre bra val med tanke på att boytan redan är minimal?

Är det sen bara regelstomme inåt så börjar man där och isolerar utrymmet mellan reglarna och plastar och sätter skivor på den sidan så har man inte snott nåt från boytan. På utsidan så antingen klär man av panelen eller också reglar man utanpå den om den är halvkass (man ska inte jobba i onödan med meningslösa grejer), isolerar, sätter vindskydd och sätter tillbaks gamla panelen om den är nertagen eller sätter på ny.

Jag har ju nyss flyttat en ytterväggspanel till ny vägg och det går alldeles utmärkt om man vill spara pengar och panelen är fin, är det vanlig lock-läkt så vänder man den bara bakfram om yttersidan börjar bli dålig och så fortsätter man slita på den på baksidan. Panelen har ju sällan bärande funktion utan ska bara hålla väder och vind borta från resten så det är inte fel att låta den byta sida.
 
Är den totala vägg/tak/golvytan bara 30 kvm?

Oavsett, så är metoden densamma, vindpapp mot plankvägg, evt platonmatta mot plattan, regla upp, isolera, skruva dit spånskiva och gipsskiva (den behövs dock inte på golvet) och i taket läggs sällan spånskiva.

Det är inte så svårt att göra själv, men det tar såklart längre tid när man är ovan.
Man kan isolera på insida eller på utsida.

Insidan känns som ett mindre bra val med tanke på att boytan redan är minimal?

Jag har inte mätt stugan, men jag menade att golvytan är ca 30kvm. :) Har så svårt att uppskatta, den skulle kunna vara uppemot 40kvm... men som sagt, inte mätt.

Själva stommen (?) på huset är ju någon decimeter djup så vi tänkte att det borde gå att isolera i den, eller? Så tar isoleringen inte upp så himla mycket insida. Vi tänkte ändå försöka få dit ett sovloft så det gör egentligen inte jättemycket om lite insida försvinner, det kommer få plats både badrum, litet kök och ett litet rum ändå.

Om vi isolerar på utsidan behöver vi väl ändå isolera insidan OCKSÅ med tanke på att väggarna är som djupa hål från stommen in mot ytterväggen, eller?

Se bifogad bild.
 

Bifogade filer

  • 017F10B9-2703-4B26-AD14-F2436FE153C1.jpeg
    017F10B9-2703-4B26-AD14-F2436FE153C1.jpeg
    239,1 KB · Visningar: 255
Just det, vatten! Det finns vatten draget till precis utanför stugan men inte in, hur krångligt är sånt? Vad kostar det ungefär att få in vatten?

Är det bäst att fixa det i samband med isolering eller kan man göra det senare?
 
Sommarstuga eller vinterbonat avgör isoleringens tjocklek och med svaret på detta kan vi gå vidare. Jag bygger just nu ny kåk och har byggt och renoverat förr så jag har "ett litet hum" om vad det ska vara och hur man kan göra men först måste jag veta om det ska vara sommarbostad enbart eller året-runtbostad.

Förbered vatten och övrig teknisk installation genom att lägga in tomrör i samband med isoleringen.
 
Jag har inte mätt stugan, men jag menade att golvytan är ca 30kvm. :) Har så svårt att uppskatta, den skulle kunna vara uppemot 40kvm... men som sagt, inte mätt.

Själva stommen (?) på huset är ju någon decimeter djup så vi tänkte att det borde gå att isolera i den, eller? Så tar isoleringen inte upp så himla mycket insida. Vi tänkte ändå försöka få dit ett sovloft så det gör egentligen inte jättemycket om lite insida försvinner, det kommer få plats både badrum, litet kök och ett litet rum ändå.

Om vi isolerar på utsidan behöver vi väl ändå isolera insidan OCKSÅ med tanke på att väggarna är som djupa hål från stommen in mot ytterväggen, eller?

Se bifogad bild.
Finns det inte nån byggmänniska ni kan ta råd från?

Gör ni saker i bakvänd ordning eller ger er på sånt man måste ha behörighet för så kan det gå illa. Försäkringsmässigt om inte annat.

Att isolera för lite genererar bara irritation längre fram :)

Jag hade tagit in offert från några byggare. Att ta in offert behöver inte innebära att man köper tjänsten.

För egen del har jag haft hjälp av tre olika företag. En helsvensk välrenommerad lokal firma som i sort sett lurade mig. En firma med enbart polska hantverkare och en lokal firma med litauiska byggare. De två senare har varit billiga, pålitliga och oerhört skickliga.
 
Ta in offerter, tycker jag :)
Vatten är nog inga problem att dra in, men avlopp kanske kan bli lite knepigt eftersom ni nog kommer behöva bila i golvplattan.
Jag hade bett dem förbereda för vatten innan ni isolerar, men nog räknat med att behöva ha utanpåliggande ledningar i t ex badrummet för att minimera risk för sönderfrysning.

Jag skulle räkna med åtminstone 200' för att ställa iordning stugan med kök, badrum osv.
 
Min stallägare har en oisolerad gäststuga som vi funderar på att isolera (och kanske dra in vatten).
Charmigt hus! Vad ska ni använda byggnaden till? :) Ska det fortsätta vara gästhus, eller ska det vara något annat?
Hur långt är ett snöre? Det kan bli billigt och det kan dra iväg.
Ska ni lägga om taket? Byta fönster?
Renoverade en byggnad på 60 kvm som var som er, fast ca dubbla takhöjden.
Det kostade 200+ papp, gjorde allt själva. Tillkom VA och el. Det tog all ledig tid i 2,5 år.
Vindduk, fuktspärr, reglar, och isolering kostar inte så mycket men det plockar på.

Ska ni lägga ett vettigt golv på betongen, får ni nog regla upp där med och se till att det blir ventilerat under. En liten fläkt brukar vara det vanligaste. Alternativt lägga i isolering och gjuta på en platta till, det funkar med.
Det blir nog fint när det blir klart, men kanske är det mycket billigare att sätta upp en vinterbonad friggebod, om man bara är ute efter extra sängplatser? :)
Lycka till!
 
Om vi isolerar på utsidan behöver vi väl ändå isolera insidan OCKSÅ med tanke på att väggarna är som djupa hål från stommen in mot ytterväggen, eller?
Se bifogad bild.
Vill du behålla plankväggarna som charmigt inslag, så kan du göra det om du isolerar från utsidan.
Du behöver bara isolera på en sida. Jag tycker att det är lättast från utsidan, går mycket fortare. Tycker det är ett nedra pill att göra det från insidan, speciellt tak! :O
 
Just det, vatten! Det finns vatten draget till precis utanför stugan men inte in, hur krångligt är sånt? Vad kostar det ungefär att få in vatten?

Är det bäst att fixa det i samband med isolering eller kan man göra det senare?

Att ta in vatten blir nog inte så dyrt om det finns utanför, men ska ni ha avlopp så blir det ju lite mer komplicerat.
Ska det finnas toa och dusch så behöver ni nog bila i plattan. Och finns det avlopp utanför som man kan koppla det på?
 
Sommarstuga eller vinterbonat avgör isoleringens tjocklek och med svaret på detta kan vi gå vidare.

Vinterbonat, definitivt. Mina hästar bor långt bort och jag sover nästan alltid över minst en natt i stugan. Så länge det är över nollan funkar det om jag sveper in mig i några hästtäcken :D men det är ju förbenat kallt att gå upp och sätta på mig skor osv. Tanken är att jag ska kunna sova där året runt (och kanske t.o.m. bo där på halvtid i framtiden).

Vatten är nog inga problem att dra in, men avlopp kanske kan bli lite knepigt eftersom ni nog kommer behöva bila i golvplattan.
Jag hade bett dem förbereda för vatten innan ni isolerar, men nog räknat med att behöva ha utanpåliggande ledningar i t ex badrummet för att minimera risk för sönderfrysning.

Jag skulle räkna med åtminstone 200' för att ställa iordning stugan med kök, badrum osv.

Ah, bra poäng med avloppet och ledningarna i badrummet. Det är ju något att fundera på...

Vi tänkte inte fixa badrum och kök nu utan det får bli ett framtida projekt. Första målet är att isolera så att det går att sova i stugan på vintern men utan övriga bekvämligheter. I år har vi lagt ”alla” våra pengar på foder och vi försöker komma underfund med vad brytpunkten mellan ”budgetbilligt” och ”dumsnålt” ligger.
 
Ah, bra poäng med avloppet och ledningarna i badrummet. Det är ju något att fundera på...

Vi tänkte inte fixa badrum och kök nu utan det får bli ett framtida projekt. Första målet är att isolera så att det går att sova i stugan på vintern men utan övriga bekvämligheter. I år har vi lagt ”alla” våra pengar på foder och vi försöker komma underfund med vad brytpunkten mellan ”budgetbilligt” och ”dumsnålt” ligger.

Om du inte ska bo där räcker det kanske med ett torrdass och sedan vatten för dusch och köksdel? :)
Då slipper ni avlopp och klarar er med gråvattenavlopp vilket är klart billigare.

För att bara sova där borde det räcka att isolera upp väggarna och kanske även golvet. Vill ni inte ha kuloledningar så be elektrikern att förbereda för elen innan ni isolerar :)
 
Charmigt hus! Vad ska ni använda byggnaden till? :) Ska det fortsätta vara gästhus, eller ska det vara något annat?
Hur långt är ett snöre? Det kan bli billigt och det kan dra iväg.
Ska ni lägga om taket? Byta fönster?
Renoverade en byggnad på 60 kvm som var som er, fast ca dubbla takhöjden.
Det kostade 200+ papp, gjorde allt själva. Tillkom VA och el. Det tog all ledig tid i 2,5 år.
Vindduk, fuktspärr, reglar, och isolering kostar inte så mycket men det plockar på.

Ska ni lägga ett vettigt golv på betongen, får ni nog regla upp där med och se till att det blir ventilerat under. En liten fläkt brukar vara det vanligaste. Alternativt lägga i isolering och gjuta på en platta till, det funkar med.
Det blir nog fint när det blir klart, men kanske är det mycket billigare att sätta upp en vinterbonad friggebod, om man bara är ute efter extra sängplatser? :)
Lycka till!
Bra frågor! Lite sånt här jag var ute efter, det hjälper oss att bena i vad vi behöver. :)

Det ska eventuellt bli ett permanentboende i framtiden men för överskådlig framtid ska det vara en gäststuga. Standarden behöver dock inte vara så hög, det skulle t ex funka att inte ha dusch i stugan utan att man får duscha i stora huset. För toalett har vi löst pratat om någon vattenfri variant, stallägaren nämnde nåt om nån frystorkande (?) sak hon läst om.

Ett kök är heller inte strikt nödvändigt men vore önskvärt om några år kanske.

Vi såg idag att taket har tappat en takpanna och att en annan behöver bytas, men annars behöver det inte läggas om. Det är tätt och bra (enligt ”någon grannsnubbe som kan sånt här”). Jag ska försöka byta pannorna idag redan.

Det finns fyra fönster, varav två är tvåglas och två är englas (ettglas?). Vi hade inte tänkt byta dem i första vändan men såsmåningom, om huset börjar användas som permanentboende, borde det vara mer ekonomiskt att byta ut åtminstone de två sämsta, eller?

Funderade just på golvet, reglar och fläkt låter ju enkelt (i förhållande till andra lösningar jag försökt läsa om). Jag tänkte ungefär laminatgolv från IKEA (eller annat budget) som vi kan byta ut om några år... om vi blivit rika.

Edit: en till bild.
 

Bifogade filer

  • AA0B4573-4505-459B-90BD-549846703120.jpeg
    AA0B4573-4505-459B-90BD-549846703120.jpeg
    364,4 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
Bra frågor! Lite sånt här jag var ute efter, det hjälper oss att bena i vad vi behöver. :)

Det ska eventuellt bli ett permanentboende i framtiden men för överskådlig framtid ska det vara en gäststuga. Standarden behöver dock inte vara så hög, det skulle t ex funka att inte ha dusch i stugan utan att man får duscha i stora huset. För toalett har vi löst pratat om någon vattenfri variant, stallägaren nämnde nåt om nån frystorkande (?) sak hon läst om.

Ett kök är heller inte strikt nödvändigt men vore önskvärt om några år kanske.

Vi såg idag att taket har tappat en takpanna och att en annan behöver bytas, men annars behöver det inte läggas om. Det är tätt och bra (enligt ”någon grannsnubbe som kan sånt här”). Jag ska försöka byta pannorna idag redan.

Det finns fyra fönster, varav två är tvåglas och två är englas (ettglas?). Vi hade inte tänkt byta dem i första vändan men såsmåningom, om huset börjar användas som permanentboende, borde det vara mer ekonomiskt att byta ut åtminstone de två sämsta, eller?

Funderade just på golvet, reglar och fläkt låter ju enkelt (i förhållande till andra lösningar jag försökt läsa om). Jag tänkte ungefär laminatgolv från IKEA (eller annat budget) som vi kan byta ut om några år... om vi blivit rika.

Edit: en till bild.
Jag tror det blir billigare att köpa en vinterbonad friggebod`till att börja med? Och ett begagnat Trinettkök att ha där?
Den kan du ju sälja när stallägaren är klar med renoveringen? :)
Finns jättefina från 15 000 på Blocket.
Den förlorar du inga pengar på? Samt är billigare att värma upp osv. än ditt nuvarande gästhus.
 
Frysförbränningstoalett fungerar för permanentboende också.
No, no, no, NO! För mig är sådana lösningar BIG no-no för dels är dom dyra i inköp även begagnade och sen dyra i drift och fordrar el hela tiden och svindyra att reparera när dom pajar och det är inte fråga OM utan NÄR. Isolerat utedass funkar hur bra som helst året runt och kan byggas för knappt ingenting men ändå bli skit-fina. :p
 
Jag tror det blir billigare att köpa en vinterbonad friggebod`till att börja med? Och ett begagnat Trinettkök att ha där?
Den kan du ju sälja när stallägaren är klar med renoveringen? :)
Finns jättefina från 15 000 på Blocket.
Den förlorar du inga pengar på? Samt är billigare att värma upp osv. än ditt nuvarande gästhus.
Köpa är en sak, sen måste skiten sättas upp också samt fraktas, helt meningslöst att ödsla tid och krafter på.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 021
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp