Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

Lupin

Trådstartare
Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även rekommendationer att dela med sig av?

Mitt hus är byggt 1961 och i det närmaste oisolerat uppe på vinden. Det ligger ca 10 cm kutterspån i "golvet" och insidan på taket är helt oisolerat. Gavlarna består enbart (tror jag, har inte gått upp och hela vägen ut åt sidorna) av ytterväggen av tegel. Kan inte se att något annat är uppreglat när jag står och kikar upp via luckan. Det ligger bara ett fåtal gamla brädor i mitten, så att sotaren kan komma upp och inspektera skorstenen/murstocken. Gavlarna är ventilerade (ett par smala, avlånga springor i varje gavel). Vinden är torr och problemfri.

Om jag inreder vinden så är det inte många kvm som ev kommer att räknas in i boytan, taket är för flackt och jag är inte ens hundra på att det är full ståhöjd i mitten. Möjligtvis är det full ståhöjd enbart precis i mittremsan. :D

Men man skulle ju kunna göra ett mysigt krypin av vinden, om inget annat. Ett litet sovrum i ena änden och ett allrum/lekrum/TV-soffa i resten. Och fönster i vardera gaveln, för lite ljus. Funderar ev även på ett takfönster eller två på längderna. :)

Det finns plats för trappa upp via storarummet och uppvärmning av utrymmet läre inte bli något större problem med tanke på braskaminen i storarummet, som i så fall hamnar ganska nära trappan = massor av värme upp.

Det jag funderar på närmst är hur man smartast lägger golv. Eller rättare sagt får upp golvmaterial...lucköppningen är minimal! Men man får kanske fixa trappan upp dit först? Så att man kan bära upp allt materialet till golv och väggar etc den vägen?

Jag kommer inte att börja med det här projektet förrän till sommaren (2011) i så fall. Öppnar inte gärna takluckan upp dit nu när det är smällkall vinter, om jag inte måste.

Hur man isolerar under taket vet jag, luftspalt etc. Mina funderingar handlar främst om golvet och vad man gör med golvet intill skorstenen/murstocken tex.
 
Sv: Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

Hakar på den här tråden då jag är intresserad av samma sak :)
 
Sv: Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

Du behöver väl bygglov eller liknande för sånt har jag förstått. Iaf hos oss.
 
Sv: Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

Börja med att göra fönster på åtminstone ena gaveln. Då kan du sätta en trapp dit och använda det som dörr. Så har jag sett flera som gjort som inrett vind. Då kan man göra klart det mesta innan man öppnar ner till resten av huset.

Sedan finns det ju här en tråd där någon har inrett en lägenhet i en lada. Där borde du kunna hitta några tips.
 
Sv: Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

Börja med att göra fönster på åtminstone ena gaveln. Då kan du sätta en trapp dit och använda det som dörr. Så har jag sett flera som gjort som inrett vind. Då kan man göra klart det mesta innan man öppnar ner till resten av huset.

Sedan finns det ju här en tråd där någon har inrett en lägenhet i en lada. Där borde du kunna hitta några tips.

Hmm ok, men det låter lite bakvänt med att göra ett fönster som ska användas som dörr under tiden man bygger. Jag har tegelhus och man spikar ju inte fast en trappa hur som helst i tegel och det blir en ganska hög/brant trappa i så fall. Men jag kan förstå vitsen med att slippa byggdamm etc ner i resten av huset.

Lada? Det är väl inte riktigt samma sak? Men jag ska kolla. :)
 
Sv: Isolera och inreda kallvind i gammalt hus?

De hus jag sett det på har varit Norrbottensgårdar och de har nog lite större fönster än vad ett tegelhus har. De gjorde en slags dörr utanpå fönsterkarmen under byggtiden och använde sig förmodligen inte av glaset då.
Den stora fördelen med detta har ju varit att kunna kunna renovera/fixa helt utan att resten av huset berörts, utom det allra sista då.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar ju på att inreda kallvinden, men ju mer jag läser på och kollar upp desto mer fundersam blir jag. Hur vet man om...
Svar
17
· Visningar
15 373
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp