isolera stall?

sommarvind

Trådstartare
Hej vi skall bygga om vår ladugård till stall och jag skulle vilja islorea stallet , men då är de en del som säger att det är onödigt, är det verkligen det?
 
Sv: isolera stall?

När vi byggde om vår ladugård beslutade vi att inte isolera,hästarna lider inte av kyla det är mest för oss människor som det kan vara skönt dessutom har jag aldrig haft så friska hästar som nu inga halsproblem eller förkylningar(vi tävlar och åker rätt mkt o träffar en del andra hästar).Jag anser att en häst som blir för varm lider mer än en häst som står i kallstall.Sadel och selkammaren är dock uppvärmd.
 
Sv: isolera stall?

klart det inte är onödigt. isolerat ger torrare luft och det är skönt att inte vatten och fingrar blir till is på vintern. ^^

det är helt klart värd den lilla extra kostnaden (du måste ju ändå ha innerväggar eller hur så varför inte lägga i glava).
 
Sv: isolera stall?

Jag tycker det är bättre att isolera skötselutrymmen. Det krävs oerhört bra (dyr) ventilation för att få ett isolerat stall att fungera vad gäller bra luft för hästarna.

Helst hade jag velat ha uteboxar till hästarna och spolspilta och vårdutrymmen inne i isolerade utrymmen.
 
Sv: isolera stall?

Absolut. Har du en häst med dammallergi hade jag absolut valt en så luftig lösning som möjligt, gärna med en sida öppen.
 
Sv: isolera stall?

jodå det får man visst! ventilationen sitter inte i isoleringen. utan i luftvolym (takhöjd) och luftintag samt ev fläktar.

jag har superbra luft i mitt stall även med dörrarna stängda. har själv astma så jag känner av direkt hur luften är. man måste inte ha iskallt och glipor mellan brädorna för att få bra luft......
 
Sv: isolera stall?

Jag tycker det är bättre att isolera skötselutrymmen. Det krävs oerhört bra (dyr) ventilation för att få ett isolerat stall att fungera vad gäller bra luft för hästarna.

Helst hade jag velat ha uteboxar till hästarna och spolspilta och vårdutrymmen inne i isolerade utrymmen.

Äntligen någon som tänker som jag....



Nackdelen med att inte isolera (tillräckligt!) är att stallet kan bli skitvarmt på sommaren. Kylan bryr jag mig inte mycket om så länge man har isolerade och torra skötselutrymmen (min dröm är precis som Lovisas ovan i citatet med uteboxar). Men om man däremot har ett mindre välbyggt stall så kan det bli kokhett och helt stillastående varm luft sommartid.

Vi besökte ett gäng stall en varm dag här om veckan och enda svala, sköna stallet var ett isolerat med innertak. Trots att även deras dörrar var öppna rakt igenom var det svalt inne medan de andra var obehagligt varma (några hade öppet upp till nocken och oisolerat tack bla).
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 005
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: Blyger
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 190
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp