Isolerad utkastare?

bettysmatte

Trådstartare
Finns det möjlighet att skaffa en isolerad utkastare på utsidan av huset som går att använda även vid minusgrader? Vad söker jag i så fall på?
 
Jag inser att jag är helt ute och cyklar och inte har en aning om vad du pratar om men det är väl bara att ge en lämplig anabolastinn väktare en sådan där overall dom har när dom bestiger Everest och låta honom stå där utanför huset så länge arbetsmiljöverket tillåter?
 
Kan inget om detta men i ett stall hade de värmeslinga runt vattenledningen. Fast det var inomhus. Vet inte om det finns nåt liknande för utkastare.
 
Jag har en utkastade som stänger av vattnet från insidan. Fast kranen är ute.

Tidigare ägare hade rörfirma så jag antar att det är regelmässigt utfört.
Så - ring en röris :)
Jo, alltså jag antar att en rörfirma måste installera. Jag var mest nyfiken på om fenomenet överhuvudtaget existerade, och hur en sådan såg ut, vad ungefär den kostar, osv. Använder du din på vintern också då? Jag har lite svårt för att föreställa mig hur det funkar.
 
Finns det möjlighet att skaffa en isolerad utkastare på utsidan av huset som går att använda även vid minusgrader? Vad söker jag i så fall på?
Det finns frostsäkra utkastare men det betyder bara att de inte fryser sönder utan har en backventil längre in på frostfri plats. Däremot om du tar en sån och bygger en liten fin isolerad tillbyggnad runt den och stoppar in en frostvakt så kan du använda den på vintern också.

Alltså som ett litet pumphus utanpå väggen typ.

Frostvakterna brukar ligga på dryga 100w så i kallaste vintern blir det 2-3 kWh extra per dygn i värmningskostnad.
 
Jag tänkte försöka bygga någon sorts isolerad låda att hänga utanpå till vår utkastare. Tveksam om det ens behövs frostvakt då den sitter på en dåligt isolerad garagevägg till ett uppvärmt garage.
 
Jag har monterat en frostfri utkastare. Ser ut som denna bild i princip.
Du måste ha värme i rummet innanför. Sedan är det ett långt rör genom väggen som ska luta neråt. När du stänger av kranen så stoppas vattnet innanför väggen och röret genom töms så inget vatten ska ligga kvar i kranen som kan frysa.

Min kan behöva lite meckande typ öppna-stänga-öppna innan vattnet börjar rinna om det är rejälare kyla ute. Beror dock troligen på lite dålig packning och på gränsen dålig lutning på röret. Efter 12 år sprack muttern på insidan troligen för att kylan gått in genom röret, men det beror på att jag haft för dålig värme innanför. I praktiken så använder jag min under vår-och höstmånader, men sällan mitt i kallvintern. Dock tror jag det ska gå bra med en mer genomtänkt installation än jag har.
 
Jo, alltså jag antar att en rörfirma måste installera. Jag var mest nyfiken på om fenomenet överhuvudtaget existerade, och hur en sådan såg ut, vad ungefär den kostar, osv. Använder du din på vintern också då? Jag har lite svårt för att föreställa mig hur det funkar.
Jag har en på huzet, när man ztänger av den zå tömmer den zig zjälv o fryzer inte ihop, den funkar på vintern , men jag kopplar av zlangen,tidigare när jag hade häztar fick zlangen bo i zadelkammaren o kopplaz på vid vattenpåfyllning
 
Jag håller med tidigare uttalanden.

En s.k. frostfri vattenutkastare som endera har sin bakre ända i ett varmt utrymme (bostadshus, varmgarage eller så), alternativt så en frostfri slang/rör (värmekabel?) fram till utkastaren, och en lite lagom isolerad låda till utkastaren och så en värmekabel eller liten frostvakt inne i lådan.

Vi har haft så i vårt fårstall, och inne i kallstallet i tolv år nu. Värmekabeln i rören fram till utkastarna räcker för att hålla "lådorna" frostfria.
Isoleringen är vattentålig frigolit, lådorna är "förvuxna" brevlådor (röret till utkastarna är rätt långt) i trä.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 005
Senast: Blyger
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 663
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp