Isolerade hemmagjorda thermobars....

EmmaW

Trådstartare
Okej så jag ska bygga en egen och jag vill gärna se bilder på såna som ni har gjort själva och har satt dit värmeslingor:D

Jag behöver inspiration! Ju större desto bättre!:banana:

/EmmaW som har en aningens idétorka trots ett evigt googlande i kväll...:angel:
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Lånar tråden lite eftersom jag gärna vill se förslag på hur man löser vattenfrågan utan möjlighet till eluppvärmning (thermobar).

I mitt stall verkar det bara vara jag som är intresserad av att ha vatten till min häst ute vintertid. Jag har nu en hink med vatten som jag ställer ut när jag är där på förmiddagar, och då håller det sig ju till intaget. Men problemet är då jag inte har möjlighet att vara i stallet på fm och fixa detta, då är hon utan vatten 8-15.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Det är ju inte svårare än att du tar en vattentunna och isolerar den.

Tex att du bygger en relativt stor trälåda, jag har först tagit frigolit och klätt in den med och sen vanlig hus isolering.
Har tagit en skiva som lock ovanpå och sågat ur ett hål som passat en 65 eller 90liters tunna och sen ställt i tunnan.
Fyller med ljummet vatten och sen brukar det hålla sig isfritt trots några minusgrader.
Om hästarna går in om natten är det klokt att lägga på ett lock i frigolit så brukar det klara sig från att frysa.

Enkelt att bygga och kostar några 100-lappar.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Titta på Hippsons hemsida. Sök på "isfritt vatten" eller liknande så hittar du en instruktion om hur man bygger ett. Annars finns samma beskrivningar här på buke fast utan bilder , använd sökfunktionen :)
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Lånar tråden lite eftersom jag gärna vill se förslag på hur man löser vattenfrågan utan möjlighet till eluppvärmning (thermobar).

I mitt stall verkar det bara vara jag som är intresserad av att ha vatten till min häst ute vintertid. Jag har nu en hink med vatten som jag ställer ut när jag är där på förmiddagar, och då håller det sig ju till intaget. Men problemet är då jag inte har möjlighet att vara i stallet på fm och fixa detta, då är hon utan vatten 8-15.

Jag har en lösning som funkar ner till -10 än så länge.

Jag köpte en runt 90 l tunna, en lövsäck och golvisolering (som är lite tunnare och något formbart) samt en tjockare isolering till bottenplatta.

Skär ut bottenplattan och lägg den o botten av lövsäcken. Stoppa i tunnan och klipp av säcken i önskad höjd. Fyll mellanrummet mellan säck och tunnans väggar med isoleringskivor. Se till att det blir tätt med isolering. Tejpa sedan kanten på tunnan med silvertejp.

Här är förra årets prototyp: http://www.pixbox.se/alb_show_id1210490_page0.html

Nackdelen med den är att jag inte har fixat kanten så mina unghästar tyckte det var skitkul att att slänga runt på tunnan när den var mindre än halvfull.

Har man en häst som gärna biter och sliter i tunnan kan man försöka få tag i en beg. presenning och sedan sy ett överdrag av den. Lövsäcken håller tyvärr inte för de värsta marodörerna.

Jag har mina hästar på lösdrift och nu har tunnan klarart -15 och hästarna har fortfarande tillgång till vatten även om jag får ta bort isen ur tunnan ibland (hästarna krossar det själva).

Årets prototyp:

 
Senast ändrad:
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Jag har gjort en typ av den du har, en yttertunna och en mindre i den, innertunnan är isolerad med frigolit och så har jag tejpat fast en ikea-kasse som skydd. Fyller på med varmvatten varje morgon och det håller sig näst intill isfritt ner till åtminstone -10. En väldigt tunn skorpa på sin höjd.

Mycket bra idé som jag har fjordtokan att tacka för! :D

Jag hade funderat på en sådan med värmeslinga men fick sedan höra att de tar väldigt mycket ström (finns nog olika typer av värmekabel dock) så vi kör på frigolit-varianten i år igen.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Supersmart! En sådan ska jag försöka mig på att bygga :laugh:
Vad är det för isolerskivor ni köpt och vart hittar man dem? Är de giftfria så hästarna inte dör om dom råkar smaka? :o

Vad kostade denna tunna allt som allt?
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Runt 500 kr kanske. Men det beror lite på vad för material du köper, jag köpte allt nytt förra året. Men med tanke på vad en thermobar kostar så är det ju väldigt billigt.

Jag köpte golvisolering på en byggfirma. Du får känna dig fram vad som funkar. Jag frågade även personalen. Min är helt giftfri och hästarna kommer inte åt isoleringen på nått sätt. Fördelen med att ha lövsäcken som skydd är att den tål tuffa tag och den tål att bli omkringkastad. Jag vet inte om jag har ovanligt våldsamma hästar men jag hade faktiskt inte vågat ha en thermobar eller liknande just på grund av att de leker med sakerna.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Fast Thermobar rekommederar ju att man ska sätta fast och skydda den från busiga hästar.
Sen finns det ju ingen starkström så hästarna kan ju inte få en elchock iaf.

Iår har jag köpt orginalet Thermobar och den står på en pall, med pallkragar och sen ett lock ovanpå med hål så de bara kommer åt vattnet och ingenting annat.
Lyckas de ha sönder den och göra illa sig har man nog mer problem än bara det...

Bäst är ju att bygga in vattenkaret oavsett för att dels tunnan ska hålla och för att de inte ska skicka runt den runt halva hagen om de tycker om att busa...

Bättre att köpa en pilatesboll som de kan leka med då :p
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Har pilatesbollar, julgranar, traktordäck o massa annat skräp i hagen så de har saker att leka med.

Jag skulle gärna ha en thermobar men när jag kan få en supersmidig flyttbar lösning för en bråkdel av priset så spenderar jag heller pengarna på nått roligare. ;)
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Jag testade lite olika versioner förra vintern o det som funkade bäst var att helt sonika lägga ner en rulle självreglerande värmekabel i vattentunnan... Med risken att hästarna äter på sladden såklart men mina äter inte på något så jag chansade efter flera försök med att ha sladden på utsidan. Det blev en tunn ishinna på 90l karet men under höll det sig flytande. Kanske inte att rekommendera dock med tanke på hästar som pillar o biter i allt spännande ;)

Dock är det viktigt att veta att det inte är enligt lagen att ha 220v ut till hästvatten. Det får max vara 24V.

Iår köpte jag en färdig 60l 24V tunna o den är VÄRD VARENDA ÖRE! (2495:-) Ursäkta mina stora bokstäver men jag vill verkligen betona det. Jag funderar t.o.m. på att köpa en till för mina 5 hästar dricker nu så mkt vatten att den måste fyllas både morgon o kväll. Det är verkligen skönt att veta att de dricker så här på vintern! Till en sån kan man köpa hur lång kabel som helst o ställa även om hagen är en bit bort. Kabeln går att gräva ner om man vill det, det är samma typ av kabel som till typ trädgårdsspotlights. Min kabel är inte nedgrävd utan ligger på marken.

Lycka till med snickrandet, tröttnar du kan jag rek. den tunna jag köpte, inte farligt dyr(med tanke på att värmekabel kostar flera hundra till en tunna o sen isolering o arbete).
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Ja det är inga pengar att tala om. Hittade en vattenbalja för 99 kr på Jula. Ska se till att åka på Byggmax eller något och leta resten men det får bli när jag är ledig och har tid. Till vardags har jag fullt upp med heltidsjobb, hund och häst.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

jag har börjat fundera på isolerad tunna, har stora i en hage och en shettis i en hage, och ingen av dem dricker så mycket ute. men funderar på att göra en prototyp till shettisen först, och då bara ta en trälåda, proppa ner lite isolering på sidorna och en frigolit platta i botten, ett stort lock med runt hål i, ner med en vanlig 15-20L hink i hålet, sen en rund träskiva med inplastad frigolit under som lock.

stabil och billigare än att köpa en till större vatten tunna då vi redan har isolering, frigolit och lämpliga låder till både shettis hagen och storhäst hagen.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

https://www.facebook.com/?ref=home#...a.112282849810.97742.672399810&type=3&theater

Hm,vet inte hur man får in en bild men testar att kopiera länken till min FB :crazy:

OM,man nu kan se den så har jag ändrat lite- har satt ny presenning runt hela ( finns det en nyfiken 3åring så....)

Inuti lådan har jag satt isolering (vanlig bygg ) runt en murbruksbalja.

Det kostade mig baljan och några timmars arbete :D

Den står på en pall i lagom storlek som fanns på ridskolan !
 
Senast ändrad:
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Har byggt en egen uppvärmd vattentunna, enkelt och kostade kanske 700kr:
65 liters rund balja, lindat en värmeledning runt yttersidan.
Lagt frigolit i botten på en 90 liters rund balja, ställt ner 65 liter i den. Lagt frigolit i utrymmet mellan de båda baljorna.
Högst upp på 90 liters tunnan har jag gjort ett hål där jag för ut värmeledningen OCH sätter fast ett spännband.
Med hjälp av spännbandet sätter jag fast hela vattentunnan i en stängselstolpe och då kan inte häst dra omkring på den.

Har funkat i 3 år, endast när det blåst mycket samtidigt som det varit flera minusgrader så har det blivit ett tunnt istäcke på ytan.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Lånar tråden lite eftersom jag gärna vill se förslag på hur man löser vattenfrågan utan möjlighet till eluppvärmning (thermobar).

Jag har läst det genom att ta två murarbaljor. 90 L och 60 L. I den större ligger en liten träkloss i varje hörn och sen klär jag hela baljan med vanlig isolering. (typ gillfiber). I med den mindre baljan och sen silvertape över glappet så att det inte kommer för mycket fukt på isoleringen. Det funkar kalasbra. När det är riktigt kallt blir det en isskorpa på under natten, men det är bara att slå på en vattenkanna varmt vatten och plocka bort isen. Är det inte jättekallt blir det bara en tunn skorpa som smälter direkt när jag har på min vattenkanna varmvatten. Jag är väldigt nöjd med den här lösningen och hästarna har alltid drickbart vatten i hagen. :)
Så här ser den ut:

32868457.jpg


Förra vintern var det -25 grader en lång tid, men inga problem med vattnet ändå. Bra och billig lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Delvis kl...

Jag fick precis en idé att ta två baljor i olika storlekar och isolera med kutterspån mellan. Känns det helt värdelöst eller värt att prova? Om man packar det riktigt hårt?

Jag har annars kontakter med en tillverkare av isolermaterial som jag tänkte be att få lite spill av, men det blir liksom aldrig av att åka dit... :o
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

jag har funderat på om man kan ta halm som isolering mellan 2 baljor, värt att försöka om man har hemma ^_^.

har idag fått ett nytt fruset vatten problem... allt vattnen i kranen har frusit, både inne och i stallet :( glömde sätta på frostvakten igår...
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Mindre kul :cry:

Hur gör du då? Går omkring och blåser med hårfön, eller?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 204
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp