Israel vs. stora delar av världen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker man kan fördöma Israels och USAs agerande utan att hylla den Iranska regimen?
En utrikesminister är i allra högsta grad en del av regimen.
Allt har ju flera lager, jag tror tex. att amerikaner som förhandlande med Iran om kärnvapenavtalet under Obama tyckte att han var en konstruktiv förhandlingspartner. Det innebär inte att de "hyllar regimen" på det sättet.

Allt har ju flera lager, jag tror tex. att amerikaner som förhandlande med Iran om kärnvapenavtalet under Obama tyckte att han var en konstruktiv förhandlingspartner. Det innebär inte att de "hyllar regimen" på det sättet.
I den här tråden tycker jag det är att hylla någon som är en aktiv del av en avskyvärd regim.
Att någon är skicklig på sitt jobb är för mig en helt annan sak.

I den här tråden tycker jag det är att hylla någon som är en aktiv del av en avskyvärd regim.
Att någon är skicklig på sitt jobb är för mig en helt annan sak.
Det finns ju också mer eller mindre destruktiva parter i Irans styre, att uppmärksamma någon av de mindre destruktiva (åtminstone geopolitiskt) är väl snarare mer nyktert än att se på Irans politiker som en statisk entitet som tycker exakt likedant.

Jag tycker man kan fördöma Israels och USAs agerande utan att hylla den Iranska regimen?
En utrikesminister är i allra högsta grad en del av regimen.
Man kan väl hylla sagda minister för att han är en skicklig politiker utan att anse att regimen är bra?
Just nu känner jag att diskussionen här handlar om att hata på andra för saker som man bestämt sig för att de sagt snarare än för vad de sagt.

Iran stödjer både både Hezbollah och Hamas. Så jo vad de gjort mot civila i Libanon och Gaza är vidrigt.

Är det den här regimen som anses ha ett existensberättigande?
VEM har sagt att den regimen har ett existensberättigande? Det enda jag ser är att folk anser att det krig Mango Mussolini för är olagligt och kontraproduktivt. I min mening har han nu, tillsammans med Putler, visat att alla behöver skaffa sig egna kärnvapen för att avskräcka från invasion från någon starkare som anser sig ha rätt att bestämma över andras territorier.

VEM har sagt att den regimen har ett existensberättigande? Det enda jag ser är att folk anser att det krig Mango Mussolini för är olagligt och kontraproduktivt. I min mening har han nu, tillsammans med Putler, visat att alla behöver skaffa sig egna kärnvapen för att avskräcka från invasion från någon starkare som anser sig ha rätt att bestämma över andras territorier.
Precis detta! Det äe ju bara ett bevis till Ryssland, Nordkorea osv att det inte finns en värld helt utan kärnvapen, snarare tvärtom. Inatt kom ju Kim Jong Un med ett uttalande där han säger att det inte finns en framtid utan kärnvapen för landet. Jag tror även att andra länder kommer bli sugna på att skaffa kärnvapen. Det är en väldigt farlig väg att gå när inte ens världens och västvärldens mäktigaste landet bryr sig om diplomati och internationell rätt.

Man dödar inte folk som man inte tycker om, speciellt inte för att roffa åt sig mark eller olja. Man förhandlar och går den diplomatiska vägen.

Ang Abbas så hade jag utan facit i hand aldrig kunnat tänka mig att han är en del av Irans regim. Han är väldigt dessutom utbildad läkare i grunden. Oerhört karismatisk människa som är skicklig på det han gör

Dessutom i just Irans fall så var Iran på väg att mjukna och ge efter på tex kvinnors rättigheter före Israel och USAs första attack. Direkt efter så hårdnade regimen eftersom man förstod att landet blivit infiltrerat.
Jag tror att Iran på egen hand hade klarat sig betydligt bättre utan västs inblandning.

Dessutom i just Irans fall så var Iran på väg att mjukna och ge efter på tex kvinnors rättigheter ...
Som fotnot bara. Iran har ungefär samma andel kvinnor på universiteten som i Sverige, alltså i majoritet, största skillnaden är det i Iran finns många fler kvinnor inom naturvetenenskap och teknik jämfört med i Sverige. Utbildningsnivån verkar också vara på ungefär samma nivå som i Sverige.

Dessutom i just Irans fall så var Iran på väg att mjukna och ge efter på tex kvinnors rättigheter före Israel och USAs första attack. Direkt efter så hårdnade regimen eftersom man förstod att landet blivit infiltrerat.
Jag tror att Iran på egen hand hade klarat sig betydligt bättre utan västs inblandning.
Ja utan USAs inbladning hade inte den sittande regimen funnits. Det var ju de som störtade Irans regering 1953 sate shahen på tronen och la grunden till revolutionen 1979.

Jag har aldrig förordat massmord, enbart att ayatollorna och ICRG dödas. Vi pratar om regimen som avrättat svenskar, som fängslade en svensk diplomat så de kunde utväxla honom mot en man som dömts för brott mot mänskligheten i Sverige och fängslats. Tycker du att de har ett existensberättigande?
Du är alltså för dödsstraff utan föregående rättegång? Och dessutom utifrån andra länders beslut?

Det innebär ju att du i detta förkastar den regelbaserade världsordningen, både folkrätten och suveränitetsprincipen.

Jag tycker att frågan om existensberättigande är närmast horribel när vi pratar om människor. (Att tycka att en regim saknar existensberättigande, jag hade kallat den illegitim, är något annat än att tycka att det är bra att USA härjar i Iran.)

Senast ändrad:
Som fotnot bara. Iran har ungefär samma andel kvinnor på universiteten som i Sverige, alltså i majoritet, största skillnaden är det i Iran finns många fler kvinnor inom naturvetenenskap och teknik jämfört med i Sverige. Utbildningsnivån verkar också vara på ungefär samma nivå som i Sverige.
Ja, andelen högutbildade i Iran är ju hög. Både kvinnor och män. Det är ett smart folk

Såg någon iranier lite skämtsamt bemöta vanliga missförstånd om styret i Iran och Iran överlag, dels om de anti-väst dragen som finns hos många - både hos sekulära och religiösa.Ssamt att de religiösa ändå är måna om att kultivera sin befolkning, till skillnad från tex. talibanerna, så ser de ett värde i att många kvinnor är välutbildade - helst av allt så vill de väl att en "hijabi" ska designa en fantastisk missil. :D

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2026/01/what-happened-at-the-protests-in-iran/

https://www.iranintl.com/en/202509147707

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L44naq/oppnade-dorren-och-mottes-av-kniv-pojkar-atalas

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-medborgare-har-avrattats-i-iran

Som @LenaH skrev, man kan fördöma USA/Israel utan att för den delen försvara, implicit, en vidrig, kvinnofientlig, antidemokratisk diktatur. Om man representerar den regimen kan man de facto inte vara en god människa. Hitler gillade fö hundar.

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2026/01/what-happened-at-the-protests-in-iran/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L44naq/oppnade-dorren-och-mottes-av-kniv-pojkar-atalas

Som @LenaH skrev, man kan fördöma USA/Israel utan att för den delen försvara, implicit, en vidrig, kvinnofientlig, antidemokratisk diktatur. Om man representerar den regimen kan man de facto inte vara en god människa. Hitler gillade fö hundar.
Återigen VEM har försvarat regimen i Iran?
Det känns som om du slåss mot icke existerande väderkvarnar.

Men det är väl också skillnad på att tycka att en regering är vidrig, kvinnofientlig och antidemokratisk (vilket jag fullt ut håller med om) och att tycka att det är bra att ett annat land går in och mördar ledarna?

Återigen VEM har försvarat regimen i Iran?
Det känns som om du slåss mot icke existerande väderkvarnar.

De som skriver om hur bra den iranska ambassadören till Japan var, som pratar om hur många högskoleutbildade kvinnor det finns - och jämför dem med Sverige. Implicit har flera i tråden försvarat Irans diktatur.

Jag har en iransk vän vars familjemedlemmar dödades under protesterna och familjen i Iran kunde inte hitta hens kropp förrän långt senare. Möjligtvis har det färgat mina åsikter. Men min ståndpunkt om Iran är likadan som den var innan Israel/USA började bomba och döda oskyldiga iranier. Att diktaturen ska störtas, men att den enda vägen är inifrån Iran. Israel och USA låtsas inte ens att de bryr sig om Irans befolkning.

De som skriver om hur bra den iranska ambassadören till Japan var, som pratar om hur många högskoleutbildade kvinnor det finns - och jämför dem med Sverige. Implicit har flera i tråden försvarat Irans diktatur.

Jag har en iransk vän vars familjemedlemmar dödades under protesterna och familjen i Iran kunde inte hitta hens kropp förrän långt senare. Möjligtvis har det färgat mina åsikter. Men min ståndpunkt om Iran är likadan som den var innan Israel/USA började bomba och döda oskyldiga iranier. Att diktaturen ska störtas, men att den enda vägen är inifrån Iran. Israel och USA låtsas inte ens att de bryr sig om Irans befolkning.
Fast flera saker kan liksom stämma samtidigt. Att påpeka att det finns många högskoleutbildade kvinnor innebär inte per automatik att man blundar inför att kvinnor har mindre rättigheter än män eller att man ignorerar att regimen är våldsam och repressiv.

Du nämnde ju mossad i ett annat inlägg, och grejen är ju att mycket talar för att de var involverade i de våldsamma protesterna i januari. Det gör inte att det är rätt att Iran slog ned så hårt på demonstranterna, men det går inte heller att blunda för att mossad förmodligen såg till att det blev mer våld och död. Visst, jag kan förstå att mossad ser det som en vinst att spä på situationen som den var, men det är ju med andra människors liv som insats. Enligt Israeliska statlig media så hoppas man kunna återvitalisera demonstranterna från i januari över tid för att försöka störta regimen (sedan talar ju inget för att Israel vill ha ett stabilt och demokratiskt Iran).

Visst, har ju gjort det "i landet" m

Nej, att säga att det finns många högutbildade kvinnor i Iran är helt enkelt att säga något som är sant, Det är inte att försvara Irans regim. Det finns många högutbildade kvinnor i Sverige också, jag försvarar inte nuvarande regering genom att skriva det.

Vi är nog många som har människor hyfsat nära oss som på olika vis drabbats av Irans regim, eller själva har drabbats (jag vet inte hur pass vitt buke är nuförtiden). Nu är det nog inte grunden för mitt ogillande, jag gillar inte totalitära regimer oavsett.

Fast flera saker kan liksom stämma samtidigt. Att påpeka att det finns många högskoleutbildade kvinnor innebär inte per automatik att man blundar inför att kvinnor har mindre rättigheter än män eller att man ignorerar att regimen är våldsam och repressiv.

Du nämnde ju mossad i ett annat inlägg, och grejen är ju att mycket talar för att de var involverade i de våldsamma protesterna i januari. Det gör inte att det är rätt att Iran slog ned så hårt på demonstranterna, men det går inte heller att blunda för att mossad förmodligen såg till att det blev mer våld och död. Visst, jag kan förstå att mossad ser det som en vinst att spä på situationen som den var, men det är ju med andra människors liv som insats. Enligt Israeliska statlig media så hoppas man kunna återvitalisera demonstranterna från i januari över tid för att försöka störta regimen (sedan talar ju inget för att Israel vill ha ett stabilt och demokratiskt Iran).

Visst, har ju gjort det "i landet" m
Gud vad störigt att jag inte såg att jag hade en halvfärdig mening kvar där i slutet som jag trodde att jag tagit bort. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka