Israel vs. stora delar av världen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Israeliska kanal 12, enligt källor: Israel förbereder sig för möjligheten att Trump kommer att tillkännage eldupphör i Iran senast nästa lördag.

Hmmm vad har han uppnått?

Vilka vidriga as IDF är🤬🤬🤬
idf har torterat ett spädbarn inför hans pappa i 10 timmar, fimpar cigg på barnet och hamrat spikar i benen på barnet för att få pappan att erkänna nåt som IDF hittat på ☠️🤬
Vad är egentligen skillnaden på IDF och ISIS? Samma skrot och korn hela bunten

Att IDF inte tänker erövra mer än området mellan Egypten och Irak? Trots allt är de utlovade området av gud.

För övrigt samma gud som säger att Isis har rätt till samma område.

Så på ett sätt är de överens..

Kongressen har väl fortfarande inte röstat ?

De här dekreten är en pina att gå förbi alla demokratiskt valda och ingen kan göra något?

Man brukar ju vilja skilja mellan regim och civilbefolkning, i det här fallet är ju en vanlig uppfattning (som även jag hyser) att man kan vara emot staten Israels agerande utan att vara antisemit. Men hur stort stöd har egentligen Netanyahu - och IDF - bland israelisk allmänhet? Är de allra flesta "vanliga israeler" sansade hyggliga människor, kritiska till IDF övergrepp?

Man brukar ju vilja skilja mellan regim och civilbefolkning, i det här fallet är ju en vanlig uppfattning (som även jag hyser) att man kan vara emot staten Israels agerande utan att vara antisemit. Men hur stort stöd har egentligen Netanyahu - och IDF - bland israelisk allmänhet? Är de allra flesta "vanliga israeler" sansade hyggliga människor, kritiska till IDF övergrepp?
Detta undrar jag också! Jag har till exempel läst i DN att majoriteten är för Irankriget, men vet inte hur de ställer sig till Libanon eller hur kriget utförs?

Kriget mot Iran har ett massivt stöd bland israeliska judar. Sveriges Radio rapporterade 93% (men som alltid är såna siffror gällande krigförande länder svåra att verifiera). Sen tänker jag att det ändå skulle kunna vara så att de flesta är emot de flagranta övergrepp som IDF stått för, men inte kriget som sådant.

Kriget mot Iran har ett massivt stöd bland israeliska judar. Sveriges Radio rapporterade 93% (men som alltid är såna siffror gällande krigförande länder svåra att verifiera). Sen tänker jag att det ändå skulle kunna vara så att de flesta är emot de flagranta övergrepp som IDF stått för, men inte kriget som sådant.
Sen brukar de alltid få tag på nån helt skogstokig bosättare att intervjua och de verkar i allmänhet ha väldigt få ditmonterade skruvar i sina tankegångar. Just det är ändå en liten grupp, som får oproportionerligt mycket utrymme i media. Eller så är det inte oproportionerligt eftersom det de gör är så hemskt och dåligt.

Och det har ju varit liknande opinion till folkmordet i Gaza, och en majoritet av israeliska judar har i de undersökningarna jag sett varit positiva till att palestinierna som bor i Israel ska fördrivas (minns inte exakt när jag såg den senaste dock).

Vidare börjar ett lagförslag att materialisera sig, obligatoriskt dödstraff inom 90 dagar för terrorister (palestinier) som påstås ha begått bott mot israeliska judar Ytterligare en av de omröstningarna som krävs avklarades häromdagen, tror att det kanske bara är en till omgång kvar.

Kongressen har väl fortfarande inte röstat ?

De här dekreten är en pina att gå förbi alla demokratiskt valda och ingen kan göra något?
Jag tror att kongressen helst skulle vilja slippa att ha sitt namn knutit till en röst för eller emot ett krig, utifall att det kommer bli politiskt känsligt i framtiden (som Clinton och Irak - som definitivt påverkade hennes presidentkandidatur negativt).

1774528431297.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Trädgård och odling 2026
  • Sytråden del 5
  • Vad gör vi? CCXXX

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka