Israel vs. stora delar av världen

Jag vet inget om deras rutiner, men de har ju överlevt länge ändå. De verkar ha kunnat skydda sig fram tills nu.
Minns inte var jag läste det, men tydligen hade amerikansk underrättelse koll på att Khamenei kände sig tryggare dagtid, så därför frångick man det vanliga modus operandi och inledde operationen på morgonen istället för mitt i natten (för det var ju CIA som delade intel med Israel om var han befann sig).

Verkar finnas viss oro i Pentagon. Vilket inte är så konstigt, för det verkar inte som att Trump har tydliga och specificerade mål, och redan i somras skrevs det om att lagren med dyra luftvärnsmissiler inte är outtömliga.

"The vast number of retaliatory attacks — and the array of sites being targeted, including nonmilitary sites in Arab nations across the Middle East — is concerning after so much of the regime’s top leadership was killed, this person continued. Officials are worried about the command and control of those weapons, the person added.

Inside the Pentagon, and among some members of the Trump administration, there was deepening concern Sunday that the Iran conflict could spiral out of control, said people familiar with the situation.

“The mood here is intense and paranoid,” one person said.
There is anxiety among senior leaders that the fighting will extend for weeks, further stressing limited U.S. air defense stockpiles, people familiar with the situation said.

“There is concern about this lasting more than a few days,” said another person. “I don’t think people have fully absorbed yet, like, what that has done with stockpiles,” they added, noting that it often takes two or three air defense interceptors to ensure that an incoming missile is stopped.

The House Armed Services Committee’s top Democrat, Rep. Adam Smith (Washington) said this operation will force the U.S. to further expend munitions supplies that are already strained.

“At this point, it’s on. It’s not like we can say: ‘Hey, Iran, we’re out of missile defense systems now so we’re going to pause for a moment. Is that okay?’ It will stretch our ability to defend everything that we need to defend,” Smith said, characterizing U.S. resources as “stretched thin."

https://archive.ph/xXmMu

Jag har tidigare läst att Iran ångrar att man gick med på ett eldupphör i somras. Hade de fortsatt ytterligare så kanske Israel/USA avskräckts en längre period än när de slog till i helgen.

Israel styrs av extremister och jag är rätt övertygad om att deras muslim/arabhatande ministrar njuter av att se itan bomba gulfstaterna. Israel blir utan Iran det mäktigaste landet i Mellanöstern då endast Israel har kärnvapen och dessutom styr USA. Om Iran faller så är jag dessvärre inte alls säkert på att övriga länder går säkra. Israel vinner allt på att ta kontroll över hela Mellanöstern

Man hör ju ofta israelerna beklaga sig över hur litet Israel är och vad som egentligen borde tillhöra israel. Och den gränsen sträcker sig hela vägen mot Turkiet.

Senast ändrad:
En annan sak är att EU aldrig varit skörare och mer kaotisk, vilket passar Trump alldeles utmärkt för då blir inte fiaskot av hans egna styre lika uppenbart för amerikanerna

En annan tanke som har slagit mig när man kollat på vilka länder Trump har bombat i hittills är att Trump egentligen har en större plan. Om han sänker alla Rysslands allierade, så kan han kanske senare ge sig på Ryssland och störta Ryssland. Men den tanken kanske är långsökt.

Minns inte var jag läste det, men tydligen hade amerikansk underrättelse koll på att Khamenei kände sig tryggare dagtid, så därför frångick man det vanliga modus operandi och inledde operationen på morgonen istället för mitt i natten (för det var ju CIA som delade intel med Israel om var han befann sig).
Cecilia Uddén föreslog i radion att Khamenei ju ändå var 86 år och hade cancer. På det här sättet fick han ett mycket mer ärorikt frånfälle än om han bara hade tacklat av som sjuka åldringar gör.

Intressanta detaljer (och rätt obehagligt att tänka sig om samma strategi skulle kunna användas mot Sverige av tex ryssland eller USA).

Enligt källor till Financial Times så ska Israel ha hackat trafikkameror i Teheran i åratal. De användes för att hjälpa till att kartlägga ayatollan Khamenei. Med hjälp av kamerorna kunde de se livvakters vanor och rörelsemönster och fick tillgång till uppgifter så som hemadresser och arbetstider.

– Vi kunde Teheran lika väl som Jerusalem. När man kan en plats lika väl som gatan man växte upp på märker man varje liten avvikelse, säger en källa till tidningen.
Vid attacken lyckades Israel även störa ut ett tiotal mobilmaster runt ayatollans resident. Störningsattacken gjorde så att mobiltelefoner i området tutade upptaget och den högste ledarens livvakter kunde därför inte bli varnade om attacken.

Apropå Spanien. Jag inser att jag sitter kvar i dåtiden: jag räknade helt oreflekterat med att europeiska länder/EU skulle vara någorlunda kritiska mot USA i detta.

Jag är en relik från en annan tid.
Ursula von der Leyen och Kaja Kallas har med all tydlighet visat att de är väldigt selektiva vad gäller att åberopa folkrätten så EU känns ju nästan värdelöst så sett...

Cecilia Uddén föreslog i radion att Khamenei ju ändå var 86 år och hade cancer. På det här sättet fick han ett mycket mer ärorikt frånfälle än om han bara hade tacklat av som sjuka åldringar gör.
Ja jag tror att han var införstådd och okej med den här risken, liksom.

Kanske inte så okej med att Trump beskriver det som att Khamenei och co. hade samlats för frukost när de slog till dock - det är ju faktiskt ramadan!

Intressanta detaljer (och rätt obehagligt att tänka sig om samma strategi skulle kunna användas mot Sverige av tex ryssland eller USA).

Enligt källor till Financial Times så ska Israel ha hackat trafikkameror i Teheran i åratal. De användes för att hjälpa till att kartlägga ayatollan Khamenei. Med hjälp av kamerorna kunde de se livvakters vanor och rörelsemönster och fick tillgång till uppgifter så som hemadresser och arbetstider.

– Vi kunde Teheran lika väl som Jerusalem. När man kan en plats lika väl som gatan man växte upp på märker man varje liten avvikelse, säger en källa till tidningen.
Vid attacken lyckades Israel även störa ut ett tiotal mobilmaster runt ayatollans resident. Störningsattacken gjorde så att mobiltelefoner i området tutade upptaget och den högste ledarens livvakter kunde därför inte bli varnade om attacken.
Ett antal svenska myndigheter har ju till och med outsourcat IT-drift och databaser till andra länder utan någon koll alls, även register över militära fordon. Så vi ligger illa til om det skulle bli ett angrepp.

Ett 40-tal myndigheter har, precis som skandalomsusade Transportstyrelsen, outsourcat hela eller delar av it-driften till privata bolag, skriver SvD. Bland myndigheterna finns bland andra Kronofogden, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. [SvD}

Läste på iranska kanalen:

General Jabari: Vi kommer att sätta eld på varje fartyg som försöker passera Hormuzsundet / Vi kommer också att attackera oljerörledningarna och tillåter inte en droppe olja att lämna området / Oljepriset kommer att nå 200 dollar inom de närmaste dagarna.

Nu förstår jag helt plötsligt varför USA behövde Venezuelas olja just precis nu. Ingen rolig framtid som väntar och jag undrar verkligen hur det hela kommer sluta. Det finns förmodligen en långt djupare plan från trumps sida. Varför vill han så gärna ha Grönland tex?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka