Israel vs. stora delar av världen

Ja jag tror att han var införstådd och okej med den här risken, liksom.

Kanske inte så okej med att Trump beskriver det som att Khamenei och co. hade samlats för frukost när de slog till dock - det är ju faktiskt ramadan!
Ja, Cecilia Uddén sa att det är extra storstilat att bli martyr under Ramadan.

Och även om gamla diktatorer ofta verkar tro att de är odödliga, så måste det ju ha funnits en plan för livet efter Khamenei innan detta hände.

Vilket kaos det blivit för resenärer nu (ja, det är mycket värre att bli bombad men jag vill ändå ta lite utrymme för att prata om det här).

Bland annat Doha är en jättehubb för alla flyg mellan EU och Asien. Och det är inte riktigt ett alternativ att flyga över Ryssland sen några år tillbaka.

När jag var i Indien 2010 så ställde ju en viss vulkan till med problem, då hade jag en del resekompisar som fick åka buss hem till Norge via Pakistan-Afganistan-Ryssland. Det lär knappast hända idag.

Och om man sitter på arabiska halvön? Ska man... Åka buss via Irak, till Turkiet? Eller båt till... Eh... Sudan? Näää...

Kameltåg till Konstantinopel som på den gamla goda tiden 😂? Eller till Jaffa, sen båt?

Jag tror att vi kommer se allt mer om flygkaoset i nyheterna, det är liksom hundratusentals människor som inte kan ta sig hem. Förhoppningsvis är det väl iaf stopp på att fler turister kommer, så det inte blir som under bränderna.

Och just det, varför snackas det så lite om det heta kriget mellan Pakistan och Afghanistan? Det är ju fullt fräs där med.

Vilket kaos det blivit för resenärer nu (ja, det är mycket värre att bli bombad men jag vill ändå ta lite utrymme för att prata om det här).

Bland annat Doha är en jättehubb för alla flyg mellan EU och Asien. Och det är inte riktigt ett alternativ att flyga över Ryssland sen några år tillbaka.

När jag var i Indien 2010 så ställde ju en viss vulkan till med problem, då hade jag en del resekompisar som fick åka buss hem till Norge via Pakistan-Afganistan-Ryssland. Det lär knappast hända idag.

Och om man sitter på arabiska halvön? Ska man... Åka buss via Irak, till Turkiet? Eller båt till... Eh... Sudan? Näää...

Kameltåg till Konstantinopel som på den gamla goda tiden 😂? Eller till Jaffa, sen båt?

Jag tror att vi kommer se allt mer om flygkaoset i nyheterna, det är liksom hundratusentals människor som inte kan ta sig hem. Förhoppningsvis är det väl iaf stopp på att fler turister kommer, så det inte blir som under bränderna.

Och just det, varför snackas det så lite om det heta kriget mellan Pakistan och Afghanistan? Det är ju fullt fräs där med.
Jag kan tycka att det är en risk man får räkna med, att något händer som fördröjer hemkomsten med 1-3 veckor när man reser så långt över klotet särskilt när det är via rutter som ligger under stora geopolitiska risker. En attack mot Iran har varit sannolik i månader. (Men så blir jag också konfunderad över hur resenärer som varit borta i veckor nästan får panik på flygplatserna när de blir försenade med någon dag eller två och är villiga att ta helt absurda alternativa rutter. Ett slags kontrollbehov och tidsuppfattning som jag inte direkt tycker är smickrande för de som har privilegiet att göra dessa resor. End of rant.)

(Satt också fast i askmolnsföljderna i en dryg vecka i Montreal på tjänsteresa).

Ja, det är lite intressant. Jag har strandat två gånger i mitt liv på resande fot, båda gångerna bara några dagar, kanske en vecka. Dels i Rom, dels i San Fransisco. Jag såg enbart positivt på båda händelserna. Men i Dubai? Nja. Hur tryggt och rent och säkert för barnen där än är, så finns det ju ett antal andra nackdelar. En kollega fastnade å andra sidan i något afrikanskt land, jag har glömt vilket, Kenya, kanske, i 1,5 år under pandemin. Shit happens, som man säger.

Nu hade jag aldrig rest som solochbadturist till Dubai oavsett krig, men jag hade inte heller avstått tex fyra dagar före kriget pga risk för krig om det inte gick ut någon form av avrådan.

Sen är det ju intressant, det här med vilka krig och vilka kriser som får uppmärksamhet. Israel torde vara den lilla plätt på jorden som får OJÄMFÖRLIGT mest uppmärksamhet per kvadratmillimeter.

Jag undrar mest kring hur Trump tänker att hans agerande ska ändra nåt i positiv riktning. Alla de 200 000 specialtränade och väl utrustade militärer som stod/står på Ayatollans sida, lär knappast lägga ner sina vapen, de tar väl över själva eller nån likvärdig utses. Folket själva har inga vapen. Skulle den där sonen (?) till Shahen träda fram, lär de knäppa honom på studs.

Hur tänkte Trump att detta skulle lösa nåt problem?

Jag kan tycka att det är en risk man får räkna med, att något händer som fördröjer hemkomsten med 1-3 veckor när man reser så långt över klotet särskilt när det är via rutter som ligger under stora geopolitiska risker. En attack mot Iran har varit sannolik i månader. (Men så blir jag också konfunderad över hur resenärer som varit borta i veckor nästan får panik på flygplatserna när de blir försenade med någon dag eller två och är villiga att ta helt absurda alternativa rutter. Ett slags kontrollbehov och tidsuppfattning som jag inte direkt tycker är smickrande för de som har privilegiet att göra dessa resor. End of rant.)

(Satt också fast i askmolnsföljderna i en dryg vecka i Montreal på tjänsteresa).
Jag håller med. Jag tycker att "folk" reagerar märkligt mycket på den typen av händelser. Även när det handlar om 24-48 timmar. Och att "folk" har en orimligt stor förväntan på att genast bli hämtade av Sverige.

Jag undrar mest kring hur Trump tänker att hans agerande ska ändra nåt i positiv riktning. Alla de 200 000 specialtränade och väl utrustade militärer som stod/står på Ayatollans sida, lär knappast lägga ner sina vapen, de tar väl över själva eller nån likvärdig utses. Folket själva har inga vapen. Skulle den där sonen (?) till Shahen träda fram, lär de knäppa honom på studs.

Har trump tänkt?

Han verkar ju vara av den ullen att han tror att det man kan kalla auktoritära åtgärder löser allting (vilket ju även gäller för en stor andel av dagens svenska höger). Så bomber, murar, förbud, straff, tullar etc - allt löser sig bara man är bestämd nog. Eller nåt.

En god vän till mig skrev på fb att han ser följande scenarior, jag instämmer.

"Möjliga scenarier för kriget i Iran, utifrån antagandet att en amerikansk markinvasion inte kommer att ske.
1. Status quo. Kriget avslutas utan att något ändras. Vissa i ledarskapet dödas, men regimen är kvar.
2. Regime change. Ledningen störtas inifrån, antingen via en militärkupp, en revolution eller interna stridigheter mellan landets eliter.
2a. Statskupp --> Militärjunta med stöd från väst tar över. Långvarig militär/monarkisk diktatur.
2b. Statskupp --> Militärjunta lämnar över till en demokratisk regim.
2c. Maktvakuum --> Inbördeskrig. ICRG vs militären. Minoriteter skapar egna miliser. Israel, Turkiet, Quatar och UAE stödjer olika grupper. --> långvarig konflikt --> flyktingkatastrof, svält, religiös radikalisering (typ som Syrien/Libyen).
2d. Maktvakuum --> Invasion (ofta men inte alltid via proxys). UAE, Pakistan, Azerbajdzjan och Turkiet invaderar olika delar av landet. Vissa med stöd av Israel och USA, andra med deras medgivande. --> långvarig konflikt.
Av alternativen a-c tror jag att (2b) är den minst sannolika.
Dessvärre tror jag att 2c är den mest sannolika givet regime change, kanske med inslag av 2d."

Jag tror inte för ett ögonblick att något kommer att bli nämnvärt bättre i Iran av det här. Personligen tror jag kanske också mest på alternativet 1, men det kan ha att göra med att jag som person har en tendens att tro på status quo, lite vad som än händer. (Det är alltså snarare en personlig egenskap, än resultatet av analys, oftast.)

Positivt beror på för vem, USA och Israel har en hel del att vinna på det här kriget.

Positivt beror på för vem, USA och Israel har en hel del att vinna på det här kriget.
Om han tror att hans agerande ska få slut på saker och ting, och allt förvandlas till ett tillstånd som han vill ha, lär han få stå med lång näsa. Jag vet inte hur han ska ta sig ur den här knipan. Men, som sagt, han tänker ju inte längre än den där långa näsan räcker.

Själva sitter USA tryggt och säkert på andra sidan planeten så inga attacker når dem (om det inte är rena terroristattacker). Väldigt bekvämt.

Jag håller med. Jag tycker att "folk" reagerar märkligt mycket på den typen av händelser. Även när det handlar om 24-48 timmar. Och att "folk" har en orimligt stor förväntan på att genast bli hämtade av Sverige.
Jag läste nån intervju med en svensk som tyckte att svenska myndigheter borde ge besked om när planen kan tänkas gå igen. Hur ska svenska myndigheter veta det?!

Jag fattar inte riktigt problemet från Asien. Det går ju flyg därifrån hela tiden?

Tycker också att det här är lite intressant att följa och verkligen en bra lärdom i hur pass beroende vi är av andra länder/regioner på alla möjliga sätt och vis.

Jag har en stackars bekant som sitter fast i Jordanien tillsammans med sin man medan deras treåring är kvar i Dubai (där de alltså bor) med barnvakten. Tanken var att de skulle vara borta i några dagar bara men nu kommer de inte hem. Säga vad man säga vill om deras beslut men jag tycker faktiskt jättesynd om dem!

Visst vore det intressant att få ett vettigt svar på detta, men jag tror tyvärr att en sådan förhoppning vore att överskatta hans analys & tanke-förmåga. Vilket i sig är sjukt jäkla läskigt med tanke på vilken maktposition han sitter på, men knappast något nytt tyvärr :(

Israel vill förresten beväpna kurdiska grupperingar, och USA verkar öppna för tanken. Med tanke på hur det gått förut på andra ställen, och på hur ofta USA sedan övergivit dem så hoppas jag att det inte blir så. Men men.

https://www.axios.com/2026/03/02/trump-iran-war-kurds-iraq

Lite segt för Reza Pahlavi som framförallt Israel närt vid sin barm ett tag för att visa upp för omvärlden som ett möjligt alternativ till Khamenei. Men någonstans borde han ju förstå att Israel inte vill att han ska leda ett Iran som det geografiskt ser ut idag, utan möjligtvis en del av ett uppdelat land där olika minoriteter som är uppbackade av Mossad och CIA strider emot varandra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka