Låter lika sjukt som Trumps hjärna"Operation Epic Fury" är tydligen arbetsnamnet.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter lika sjukt som Trumps hjärna"Operation Epic Fury" är tydligen arbetsnamnet.....
Jag läste att Spanien förnekar att de ska samarbeta, hoppas verkligen inte att de viker sig!Läste nu att Spanien viker sig inför hotet om handelstullar/avbrutna handelsförbindelser och kommer samarbeta med USA. Samtidigt säger andra artiklar tvärtom? EU borde agera, att ett medlemsland hotas på det sättet är inte acceptabelt.
Som fotnot. Är det inte så att Spanien har ett kraftigt negativt handelsunderskott gentemot USA? Enligt Trumps logik borde det i så fall vara Spanien som hotar USA med tullhinder.
Det verkar de inte göra. Spanien håller stilen både vad gäller Trumps krig, flyktingar ich Eurovision!Jag läste att Spanien förnekar att de ska samarbeta, hoppas verkligen inte att de viker sig!
Älskar Spanien just nu!Det verkar de inte göra. Spanien håller stilen både vad gäller Trumps krig, flyktingar ich Eurovision!
Ja, jag tror att vi har ovanligt stor värderingsskillnad mellan politiska makthavare å ena sidan och "vanligt folk" å den andra, i Sverige för närvarande.Sveriges politiker borde göra samma, visa lite eget kurage och stå för något annat än sin egen karriär och vinning, nu är det tvärtom, riksdagspartierna antingen direkt stöder USA:s och Israels bombningar eller undviker frågan. Möjligen med undantag av Vänsterpartiet. Kritik mot kriget finns på höger- och vänstersidan hos de som är utanför riksdagen.
Ebba Busch förutspår att hela regionen blir stabil, bara Irans regering faller.Tysklands förbundskansler har kommit med helt vilda uttalanden om att Iran inte borde skyddas av internationell rätt osv. Så där ligger väl svenska politiker i lä, förutom Alice Teodorescu Måwe kanske.
https://www.telegraph.co.uk/world-n...merz-iran-not-be-protected-international-law/
Frankrike har nu också gått med på att låta USA använda deras baser. Det var givet redan långt innan det startade att Europa skulle sluta upp bakom Trump, man tappar tyvärr sina illusioner om de som styr.Tysklands förbundskansler har kommit med helt vilda uttalanden om att Iran inte borde skyddas av internationell rätt osv. Så där ligger väl svenska politiker i lä, förutom Alice Teodorescu Måwe kanske.
https://www.telegraph.co.uk/world-n...merz-iran-not-be-protected-international-law/
Det här var ju dåligt, men är dock inte dagsaktuellt. På nio år har många (civila) fordon hunnit bli utbytta, så vi ligger inte illa till vid ett angrepp pga den här fadäsen.Ett antal svenska myndigheter har ju till och med outsourcat IT-drift och databaser till andra länder utan någon koll alls, även register över militära fordon. Så vi ligger illa til om det skulle bli ett angrepp.
Ett 40-tal myndigheter har, precis som skandalomsusade Transportstyrelsen, outsourcat hela eller delar av it-driften till privata bolag, skriver SvD. Bland myndigheterna finns bland andra Kronofogden, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. [SvD}
Berätta mer om alla de europeiska länder som hjälper till med flyganfall och liknande offensiva göromål, som är brukligt när USA ställer till med unrest i världen.Frankrike har nu också gått med på att låta USA använda deras baser. Det var givet redan långt innan det startade att Europa skulle sluta upp bakom Trump, man tappar tyvärr sina illusioner om de som styr.
Visst, Trump är irrationell och extrem - men just det här med ett krig med Iran har tyvärr delar av det politiska etablissemanget i USA velat ha i många år (och Bibi har lobbat för det i 30-40 år). Det försvinner inte med de två ledarna. I Israel är en majoritet av befolkningen för kriget (över 90% för många som är höger, men också runt 70% hos de som är "vänster"). I USA är väljarkåren emot det, men det politiska etablissemanget är svårrubbat.Folk som springer Trunps ärenden i detta nu kommer ha svårt att tvätta bort blodet på sina händer när det gamla peddot trillat av pinn. Jag tror att majoriteten INTE står bakom det usa sysslar med nu.
Det har börjat bli en lite mera orolig stämning nu på finansmarknaderna, priset på olja har stigit med 35 % på bara en vecka och folk börjar bli rädda att det här kanske drar ut i tid med stora ekonomiska konsekvenser som följd.Börsen har sjunkit och oljepriset stigit, men det är inga riktigt dramatiska rörelser, jag tror de kommer först om det blir klart att det blir långvarigt och riskerar dra in fler länder.
Det känns verkligen nattsvart.Som USA och Israel agerar nu, där skälen till attacken ändras från dag till dag, där förhandlingarna innan bara var rent bländverk, det strider mot precis alla internationella regler - att se EU och Europa spela med i det här spelet Trump-administrationen håller på med är rent beklämmande. Har skrivit samma innan men känner jag behöver skriva det igen.
För Israel har det nog mindre betydelse med jag tror Trump är känslig för hur finansmarknaden reagerar, en kraftig ekonomisk nedgång, USA drar sig och Iranattacken slutar med ett fiasko. Det skulle minska risken för en fortsättning från Trump och kanske även risken att det blir en kapprustning mellan supermakterna. Det är det scenario jag hoppas på och jag tror inte det är omöjligt.Det känns verkligen nattsvart.