Pinus

Trådstartare
Ponera att en häst har mycket separationsångest. Mycket. Går på lösdrift och är med sina kompisar konstant. Ranghög och lite "hård" i huvudet. Detta har lett till problem att ta sig ut själva, både från mark och uppsuttet. Hästen kommer 50 m från stallet. Fryser fast, vänder så nosen pekar hemåt, snurrar runt, springer och kör över en. Uppenbart stressad och irriterad. Pressar man då jagar den upp sig mer - snabba steg, högt huvud och fryser gärna med blicken på saker i fjärran. Mycket mentalt frånvarande.

Med sällskap går det att ta sig hemifrån utan problem. På stallgång/plan/hage funkar det bra att flytta hästen som man önskar, även om hästen ibland ogillar att stå själv i stallet.

Hur ska man egentligen arbeta i en sån här situation för att som slutmål kunna ta sig ut själva utan problem? Börja om helt från början: ta sig till "problemstället" och vänta vänta vänta ut tills hästen är mentalt närvarande och belöna när hästen är lugn? Hur? Yttepyttesteg vidare...?
 
Rid med sällskap, om du måste rida själv så promenera tills ni kommer över "kullen" med problem och sitt då upp och rid hem. Lite olika beroende på häst, ryttare och miljö
 
Ta hjälp av problemlösare :)
Har gjort detta och det har mest varit fokus på att få hästen "med" mentalt genom olika förflyttningar. Funkar som sagt bra på hemmaplan men inte alls när hästen blockerar och låser sig. Får kanske traggla vidare med det och hoppas det ger sig...
 
Utbildningsfråga i min värld. Jag behandlar det som jag gör med unghästar, d v s rider aldrig ut själv utan har sällskap till hästen är bekväm med rutinen.
Tyvärr är det inte så bra möjligheter att få sällskap ut där hästen står. Självklart tas varje chans (och då funkar det bra) men det vore fint att någon gång kunna komma ut själva - åtminstone på en avspänd promenad... Är det helt otänkbart? :(
 
Min Fröken betedde sig så. Fin med sällskap, antingen av någon som promenerar eller av hästvariant. Gick att tömköra ut, men satt man upp fick hon spunk när man försökte lämna stallplanen.

Hon var sådan, och vi jobbade runt det. Det gick ibland att promenera förbi de jobbiga ställena (3st förgreningar) på marken men då fick man sedan sitta upp snabbt.

Avspänd promenad var helt otänkbart med henne. Även med sällskap. Det var liksom inte hennes grej.
 
Har gjort detta och det har mest varit fokus på att få hästen "med" mentalt genom olika förflyttningar. Funkar som sagt bra på hemmaplan men inte alls när hästen blockerar och låser sig. Får kanske traggla vidare med det och hoppas det ger sig...
Men kan ni inte träna på bortaplan då eftersom det verkar vara där ni behöver det?
Knepet enligt mig är att nå fram till hästen innan den blockerar eller låser sig för då är det lönlöst att ens försöka..
 
Men kan ni inte träna på bortaplan då eftersom det verkar vara där ni behöver det?
Knepet enligt mig är att nå fram till hästen innan den blockerar eller låser sig för då är det lönlöst att ens försöka..
Jo, det är är kanske där i gränslandet precis innan hon låser sig som vi får träna ännu mer då... Vissa dagar 20 m från stallet med andra ord :meh:
 
Min Fröken betedde sig så. Fin med sällskap, antingen av någon som promenerar eller av hästvariant. Gick att tömköra ut, men satt man upp fick hon spunk när man försökte lämna stallplanen.

Hon var sådan, och vi jobbade runt det. Det gick ibland att promenera förbi de jobbiga ställena (3st förgreningar) på marken men då fick man sedan sitta upp snabbt.

Avspänd promenad var helt otänkbart med henne. Även med sällskap. Det var liksom inte hennes grej.
Låter lite liknande ja. Släppte det när ni kom förbi de där jobbiga punkterna när ni var ute?
 
Låter lite liknande ja. Släppte det när ni kom förbi de där jobbiga punkterna när ni var ute?

Oftast, men det gällde att sitta upp fort så att hon inte han vända, då var det kört igen. Likaså nästa korsning man kom till, om man försökte vända eller hon fick vänt för att hon blev rädd får något.

Sen hade vi lite lättare med att hitta sällskap, och det fick liksom vara hennes grej, att vi inte red ut ensamma.

Problemet fanns till viss del även när man ledde henne, men då var det lättare att fysiskt hålla fast henne. Hon blev också så blockerad att det inte fanns någon hemma att prata med.
 
Hästen låter inte ranghög utan osäker.

Hur länge har du haft hästen och på denna denna lösdrift?
Blir spärren på samma ställe? Går det lättare från marken än uppsuttet?

Det gäller ju att ta det sakta, skapa förtroende och att återvända till de trygga innan hen blir för stressad. Så man vänder innan, hoppar av o går t.ex.

Jag hade en häst som hade svårt att landa i det stallet jag stod i. De var mycket mindre än hon var van vid och de gick i en hage på 10hektar. Hon var tillomed osäker i flocken och att då ta ut henne från flocken blev oftast inte bra alls om vi inte befann oss i paddocken. Där kände hon sig trygg.
Jag höll på i 6 månader men tyvärr blev jag rädd för henne och även stallägaren (som tog in och ut) blev klämd ett par gånger.
Jag insåg senare att jag inte mådde alls bra psykiskt så de var inte konstigt att hästen inte kände en trygghet hos mig..
 
Hästen låter inte ranghög utan osäker.

Hur länge har du haft hästen och på denna denna lösdrift?
Blir spärren på samma ställe? Går det lättare från marken än uppsuttet?

Det gäller ju att ta det sakta, skapa förtroende och att återvända till de trygga innan hen blir för stressad. Så man vänder innan, hoppar av o går t.ex.

Jag hade en häst som hade svårt att landa i det stallet jag stod i. De var mycket mindre än hon var van vid och de gick i en hage på 10hektar. Hon var tillomed osäker i flocken och att då ta ut henne från flocken blev oftast inte bra alls om vi inte befann oss i paddocken. Där kände hon sig trygg.
Jag höll på i 6 månader men tyvärr blev jag rädd för henne och även stallägaren (som tog in och ut) blev klämd ett par gånger.
Jag insåg senare att jag inte mådde alls bra psykiskt så de var inte konstigt att hästen inte kände en trygghet hos mig..
Intressant, osäkerhet är förstås också ett alternativ att fundera över. Jag (och övriga i stallet) har uppfattat det som att hästen bestämmer i hagen och att den blir stressad och nervös när den inte "kan ha koll" på övriga. Står gärna och spanar med hög hals i fjärran.

Hästen är inte min utan jag hjälper till ibland. Spärren är ofta på samma punkter ja och både från mark och uppsuttet. Nu var det längesen jag ens försökte rida direkt från stallet ensam men jag gissar att det är samma som vanligt. Har en period nu tänkt att bara gå ut och gå promenader men just nu är det väldigt svårt att nå fram till henne. Ska också säga att det är bättre och sämre i perioder. Någon gång kan det gå fint utan stopp och vi kan promenera iväg en bit för att jag sedan sitter upp och rider hem. Har försökt hitta samband med situationerna då men ser inget uppenbart.

Tror den stått på samma ställe med samma kompisar i drygt fem år. Jättestor lösdrift.

Hur yttrade sig den osäkerheten du beskriver hos din häst?
 
Intressant, osäkerhet är förstås också ett alternativ att fundera över. Jag (och övriga i stallet) har uppfattat det som att hästen bestämmer i hagen och att den blir stressad och nervös när den inte "kan ha koll" på övriga. Står gärna och spanar med hög hals i fjärran.

Hästen är inte min utan jag hjälper till ibland. Spärren är ofta på samma punkter ja och både från mark och uppsuttet. Nu var det längesen jag ens försökte rida direkt från stallet ensam men jag gissar att det är samma som vanligt. Har en period nu tänkt att bara gå ut och gå promenader men just nu är det väldigt svårt att nå fram till henne. Ska också säga att det är bättre och sämre i perioder. Någon gång kan det gå fint utan stopp och vi kan promenera iväg en bit för att jag sedan sitter upp och rider hem. Har försökt hitta samband med situationerna då men ser inget uppenbart.

Tror den stått på samma ställe med samma kompisar i drygt fem år. Jättestor lösdrift.

Hur yttrade sig den osäkerheten du beskriver hos din häst?

Man har ju forskat lite i flockdynamik och kommit fram till att den inte styrs av en utan att flockmedlemmarna delar på ansvaret, vem som ska varna mm.

Jaha men hur hanterar ägaren hästen? Kan hen rida ut den?

Om den stått på samma lösdrift i 5 år borde den ju landat om nu inte nått hänt flocken på sista tiden? En individ som flyttat t.ex?

Ja hon försökte vända när jag ledde henne genom hagen om inte de andra följde med. Väldigt intressant då övriga hästar var väldigt lugna och trygga och faktiskt också valde att gå med mig och min häst till stallet.
Stressad, vallade de andra i flocken sen när vi var i stallgången trampade hon o bajsade mycket. Spänd, stirrande blick och väldigt reaktiv.
Fick veta senare att hon nästan alltid ridits i ridhus. Hon hade även bytt stall på kort tid 3 gånger så det förstår man blev för mycket.
 
Får nog erkänna att jag är lite dåligt påläst gällande det där med flockdynamik. :o låter ju rimligt det du säger.

Nej, hästen agerar likadant med ägaren (som ju är där mycket oftare än jag och förmodligen påverkar beteendet mer). Jag tror generellt hästen hanteras på samma sätt, men har också fått känslan av att jag kanske är lite tydligare med var gränserna går (ex att den inte får gå på mig fastän den zonar ut). Inget har förändrats i flocken de senaste två åren.

Intressant, det där låter väldigt likt faktiskt. Förstår ju att det fanns tydliga faktorer som påverkade din häst... Tyvärr har jag lite svårt att se nåt sånt i det här fallet.
 
Ponera att en häst har mycket separationsångest. Mycket. Går på lösdrift och är med sina kompisar konstant. Ranghög och lite "hård" i huvudet. Detta har lett till problem att ta sig ut själva, både från mark och uppsuttet. Hästen kommer 50 m från stallet. Fryser fast, vänder så nosen pekar hemåt, snurrar runt, springer och kör över en. Uppenbart stressad och irriterad. Pressar man då jagar den upp sig mer - snabba steg, högt huvud och fryser gärna med blicken på saker i fjärran. Mycket mentalt frånvarande.

Med sällskap går det att ta sig hemifrån utan problem. På stallgång/plan/hage funkar det bra att flytta hästen som man önskar, även om hästen ibland ogillar att stå själv i stallet.

Hur ska man egentligen arbeta i en sån här situation för att som slutmål kunna ta sig ut själva utan problem? Börja om helt från början: ta sig till "problemstället" och vänta vänta vänta ut tills hästen är mentalt närvarande och belöna när hästen är lugn? Hur? Yttepyttesteg vidare...?
Det brukar vara osäkerhet som gör dem så flockbundna och så okontaktbara.
Vissa av de hästar som folk upplever som ranghöga har ju bara ett osunt behov att att hävda sig/hålla koll/etc/etc och kan om övriga i flocken inte möter upp/bryter det beteendet bli den som kör med andra i hagen.
Det har inget med ledarskap/ranghöghet att göra.

Som problemlösare bör man kunna provocera fram liknande skarpt läge och kunna ta sig bort från gården och träna det problem ni upplever nu.
Det finns flera knep och övningar utöver att man kan jobba med separationsträning etc.
Så jag slår iaf ett slag för problemlösare. Om den ni haft inte kan tänka utanför boxen tillräckligt kanske ni får hitta en annan.
Problematiken är inte ovanlig och är rätt basic. Så det ska inte vara problem för en vettig problemlösare.

Lycka till!
 
Har hästen kunnat ridas ut på ensam tidigare eller har den alltid haft svårt för det?

Som ett första steg för hästar som har svårt att ridas ut på ensamma brukar jag rekommendera promenader för hand om hästen är lugnare då, gå ut och gå med hästen, gärna en kort runda och samma rund, det kan ta allt från dagar till veckor, men när hästen känns lugn och avslappnad prova att rida denna runda som ni promenerat och se om hästen känner sig okej med det.
Men då gäller det ju att ägaren också är beredd att gå samma rund och inte fortsätta prova rida ut ensam.
 
Överlag när jag får problem med att hästen är ofokuserad använder jag mig av övergångar. Både uppsuttet och vid hand.
Skritt, trav, halt, trav, skritt, halt, skritt, halt, trav osv osv i all oändlighet. Jag gör även volter och flyttar i sidled.

Jobbar du hela tiden har varken du eller hästen tid att fundera över något annat. Det krävs dock att du har en plan innan du går ut. Första gångerna kan det räcka med fem minuter. Det är viktigt att man lyckas genomföra det man tänkt så att upplevelsen blir positiv.
 
Min erfarenhet av hästar som inte vill lämna gården är att det behövs ett starkare ”band” mellan människa och häst.
För mig brukar det hjälpa att jobba med hästen hemma på gården med väldigt enkla övningar som syftar till att få till en så avspänd och bra kommunikation med hästen som möjligt.
Jag brukar börja med att jobba på ridbanan någon vecka. Där är fokus på att hästen ska lyssna på mina signaler och inte fokusera på annat runt omkring. Gå, stanna, backa, vända osv. Jag är lugn och avspänd, bestraffar inte om hästen gör fel utan gör om och berömmer mycket med röst, klia på halsen (inte klappa hårt) och godis. Godis använder jag främst i början som en liten genväg till att ha fokus på mig.
När hästen sedan följer mig uppmärksamt med avslappnat på ridbanan så förflyttar jag mig ut på gården och gör samma övningar där. Rätt fort känner sig hästen trygg där med för den känner igen sig i övningarna och vet vad som förväntas. Allt eftersom så förflyttar jag mig längre i från gården och det brukar inte dröja länge förrän det går att gå en promenad själva i skogen. När hästen är helt trygg med det så brukar det gå bra att rida ut själv också.
Hade en fuxdam som var så osäker att hon knappt kunde gå mellan hagen och stallet själv första tiden hos oss. Men efter att ha jobbat med henne någon månad så var det inga problem att gå själv i skogen med henne eller förbi läskiga saker. Hon kände sig trygg med mig och viste vad som förväntades av henne. Men det var viktigt att jag alltid var helt avslappnad och lugn. Var jag inte det så stressade hon upp sig och ville inte vara med mig. Och det tycker jag brukar vara gemensamt för alla de hästar jag stött på som varit osäkra och inte vågat gå iväg från flocken. De behöver en väldigt trygg människa de kan lita på för att våga följa med. Jag är absolut ingen expert på ”problemhästar” men detta är vad som funkat för mig.
Jag har alltid träns och longerlina på hästen och hjälm, handskar och spö i början för att jag ska kunna vara avslappnad och känna mig trygg i att inte bli skadad eller tappa hästen om den av någon anledning skulle bli svår att hantera.
 
Hur ska man egentligen arbeta i en sån här situation för att som slutmål kunna ta sig ut själva utan problem? Börja om helt från början: ta sig till "problemstället" och vänta vänta vänta ut tills hästen är mentalt närvarande och belöna när hästen är lugn? Hur? Yttepyttesteg vidare...?


Håller med övriga om att den är osäker. Orsaken till att den inte vill lämna stallet är att den är trygg i flocken där det finns andra hästar att förlita sig på som har koll på faror - däremot litar den inte på er.

Repetition, lite som @Lovisaleonora tar upp. Träna in en runda som ni håller er till, rid med sällskap först, och rid / gå / tömkör samma runda varje dag. Ha den som uppvärmningstur, det behöver inte vara långt, men utöka allteftersom.

Är den trygg med att bli ledd längre ifrån stallet? Ibland blir det extra otäckt med människan på ryggen, men om människan går före kan hästen följa efter. Om det funkar så promenera rundan i början då, och ge den lite godis med jämna mellanrum.

Om den nu fixerat vid en viss plats, och alltid drar igång just där - går det att rida från ett annat håll? Hästar har gott minne och om den är van att vid just den här stenen ska man bli rädd/människan blir arg - eller liknande, försök att komma runt det där i början. Jag skulle inte gå in och aktivt provocera fram en reaktion om ni inte verkligen har en plan för hur ni ska hantera det och även klarar av om situationen eskalerar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 398
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 477
Senast: Lisa2014
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 564
Senast: scizofren
·
L
Hästhantering Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem. Jag köpte min häst när han var 2 år, han är...
Svar
12
· Visningar
5 458
Senast: Anaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp