Istället för havre?

Linda_A

Trådstartare
Är inte helt nöjd med hur min häst är i magen och funderar på att byta ut den havre hon får mot mer hösilage. Men finns det något man kan ge som inte ger så mycket energi men där man kan blanda ner diverse tillskott? Nu får hon dem ihop med havren och även om hon är ett matvrak så vet jag inte om hon käkar upp bara pulver utan något smaskigt nedblandat.
 
Betfor innehåller visserligen energi och inte protein men är bra att blanda med eftersom det behövs så liten mängd.
 
Man kan egentligen ta vad som (förutom koncentrat) om man bara ska ge någon dl eller näve per dag. Jag tycker lucern är bra att blanda med, antingen liten mängd uppblött pellets eller någon näve lucernhack (torrt eller blött).
 
Betfor innehåller visserligen energi och inte protein men är bra att blanda med eftersom det behövs så liten mängd.

Man kan egentligen ta vad som (förutom koncentrat) om man bara ska ge någon dl eller näve per dag. Jag tycker lucern är bra att blanda med, antingen liten mängd uppblött pellets eller någon näve lucernhack (torrt eller blött).

Tack för svar. :) De flesta i stallet äter väldigt "basic", havre & hösilage, så har inte varit van vid så mycket annat. Men vilket som av betfor eller lucern låter ju som det skulle fungera bra.

Tillägg: Ska nog testa lucern i första hand, extra fiber tror jag hade varit utmärkt för henne.
 
Har ni koll på NDF i silaget ni ger?

Lågt NDF ger ofta hästar som blir lite lösa i magen, med bajsvatten osv. De får helt enkelt inte tillräckligt med fibrer för magen att jobba med. Då kan ju tex halm hjälpa.

Annars funkar både lucern och betfor utmärkt att blanda ut 'tillskott' i. Betfor innehåller ca 11MJ och lucern ca 9-10 (beroende på sort och märke) per kg ts. Men ger man bara en näve eller två så är det ju inte mycket till skillnad.
 
Har ni koll på NDF i silaget ni ger?

Lågt NDF ger ofta hästar som blir lite lösa i magen, med bajsvatten osv. De får helt enkelt inte tillräckligt med fibrer för magen att jobba med. Då kan ju tex halm hjälpa.

Annars funkar både lucern och betfor utmärkt att blanda ut 'tillskott' i. Betfor innehåller ca 11MJ och lucern ca 9-10 (beroende på sort och märke) per kg ts. Men ger man bara en näve eller två så är det ju inte mycket till skillnad.

Tack, jag ska fråga ridskolechefen om analysen. Vi har en häst till i stallet som blir lös av det, resten är bra. Men det kan ju vara att de här två är känsligare. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 205
Senast: Silje
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
802
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
593
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp