Istället för personligt brev (jobbansökan)

Milosari

Trådstartare
Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man söker jobbet och varför man passar på tjänsten. Ni som håller på med rekryteringar, vad är kortfattat? En A4 eller en halv? Ska man bara berätta om sina förtjänster eller vill ni att man berättar att man är medveten om svaga punkter?

Passar också på att fråga om hur jag ska göra löneanspråket, jag vet vad min något yngre manliga kollega fick när han tillträdde på samma tjänst. Han har ett par års längre erfarenhet i branschen och en examen på kandidatnivå, men jag har betydligt fler högskolepoäng men ingen examen än (skriver dock examensarbete nu och inom organisationen). Han tillträdde för 3 år sedan. I jämförelse med hans lön, hur borde jag lägga mitt löneanspråk? Borde jag gå med i facket innan ifall de erbjuder en lägre lön?
 
Enligt min erfarenhet spelar inte antal år i branschen och utbildning så stor roll för vad en nyanställd person får, förutom om den nyanställde är klart junior eller om utbildningsnivåerna är markant olika. Jag hade begärt någon tusenlapp över vad din gamla kollega har nu, om det finns något sätt för dig att ta reda på det.
 
Ring den fackliga organisationen på arbetsplatsen och beskriv situationen. Fråga vad lönerna ligger inom för spann nu och vad de tror är ett lämpligt anspråk.
 
Jag blev uttagen till intervju (en av tre) och tyckte att den gick helt okej. Men skulle fått besked i fredags och det fick jag inte. Så jag tolkar det som att de meddelat den som fick det, och att de ska skriva avtalet innan de meddelar oss som inte fick det.
 
Uppdatering; jag fick tjänsten. Begärde 5,500 kr mer i lön än jag har idag och det sa de ja till utan att blinka. Jag borde kanske begärt mer, men å andra sidan hade jag varit nöjd med mindre. Så jag får vara nöjd :)
Jag är också i bytajobbsvängen, lämnade in ett väl tilltaget löneanspråk och det slutade även här med 5500:- mer i bruttolön. Är också nöjd, känns bra 😊

Grattis till jobbet!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 630
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hur engagerade är ni i ett arbete? Hur accepterar ni när förändringar införs väldigt snabbt till ett arbetssätt som ni inte tror gynnar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 891
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vet att det är många trådar om jobbsökande nu... även jag har problem med detta. Jag har jobbat i 21 år (och förvisso varit...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: emma74
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp