Istället för snösulor

Soffan24

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att denna vinter inte sätta på någon snösula men sen kom vintern på riktigt med en halvmeter snö.
Skulle behöva tips på vad man kan ha istället för snösula som är effektivt, sitter länge och är snällt mot hoven.
våran hovslagare rekommenderade vanligt industri fett (ett från swedol), men det kan väl knappast vara bra för varken hoven eller naturen? Står dessutom att man ska ha gummihandskar när man handskas med det.

har testat att tejpa, vilket var helt värdelöst. Testade även med matolja men det var ännu sämre. Tror inte att egna snösulor av plast lock kommer funka då vi endast har 2 broddar (och broddhål) på alla hovar och de kommer inte sitta kvar om man skulle sätta det på insidan av skon.
barfota är inget alternativ då han är jätte ömfotad och dessutom behöver brodd under hela sin utevistelse. Att åka till ridhus är inte heller något alternativ då vi varken har drag på bilen eller hästtransport.
 
Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att denna vinter inte sätta på någon snösula men sen kom vintern på riktigt med en halvmeter snö.
Skulle behöva tips på vad man kan ha istället för snösula som är effektivt, sitter länge och är snällt mot hoven.
våran hovslagare rekommenderade vanligt industri fett (ett från swedol), men det kan väl knappast vara bra för varken hoven eller naturen? Står dessutom att man ska ha gummihandskar när man handskas med det.

har testat att tejpa, vilket var helt värdelöst. Testade även med matolja men det var ännu sämre. Tror inte att egna snösulor av plast lock kommer funka då vi endast har 2 broddar (och broddhål) på alla hovar och de kommer inte sitta kvar om man skulle sätta det på insidan av skon.
barfota är inget alternativ då han är jätte ömfotad och dessutom behöver brodd under hela sin utevistelse. Att åka till ridhus är inte heller något alternativ då vi varken har drag på bilen eller hästtransport.
Har du kollat på flytsulor? Har ingen egen erfarenhet men hört andra som är nöjda.
 
@MiniLi Huf-flex?

@Soffan24 Kommer nog bli brutalt slitage, men om ni bara får snö kortare perioder kanske det fungerar att ha broddade boots (typ Cavallo) över skorna? Jag har det på min barfota-häst och det blir inga snösulor under dom. Har för mig att man kan betala för att få boots förbroddade i några webshoppar om man inte vill göra det själv.
 
Polar pads är grymt effektivt men kräver att man har tåbrodd (en platta man sätter under hoven och fäster under tåbrodden).

Huf-flex är en halvmåneformad metall mojs som man klämmer fast i hoven. Tycker tyvärr inte att de funkar så bra och kräver att hoven har rätt form för att inte trilla ut hela tiden.

Snow feathers är två metallskenor som fästs i bakre broddhålen och siter längst innerkant på skon. Kan tyvärr inte ge en recension då jag är intresserad av konceptet men hästen inte behövde sulor förra året och nu har hon inga skor.
 
Jag har använt huf-flex nu och det har fungerat alldeles utmärkt på ena hästen som verkar ha exakt den hovform som dessa är utformade för. Lätt att sätta i och ta ur, sitter på plats och gör jobbet det ska.

På den andra fungerade det betydligt sämre... Framför allt bakhovarna är för ovala, så det är svårt att få dom att sitta bra. Hon tappar dom lätt eller så halkar de snett så att det inte sluter tätt längs med skon vilket gör att det byggs på styltor ändå. Sedan har de en tendens att kila fast under skon och därmed blir ett helvete att ta ur. :meh:

Så, det känns väldigt individuellt hur bra dessa fungerar. Vid kommande skoning blir det snösulor på hur som helst.
 
@MiniLi Huf-flex?

@Soffan24 Kommer nog bli brutalt slitage, men om ni bara får snö kortare perioder kanske det fungerar att ha broddade boots (typ Cavallo) över skorna? Jag har det på min barfota-häst och det blir inga snösulor under dom. Har för mig att man kan betala för att få boots förbroddade i några webshoppar om man inte vill göra det själv.
Jag tänkte på sådana snow feathers, har dock inte provat själv.
 
Jag har använt huf-flex nu och det har fungerat alldeles utmärkt på ena hästen som verkar ha exakt den hovform som dessa är utformade för. Lätt att sätta i och ta ur, sitter på plats och gör jobbet det ska.

På den andra fungerade det betydligt sämre... Framför allt bakhovarna är för ovala, så det är svårt att få dom att sitta bra. Hon tappar dom lätt eller så halkar de snett så att det inte sluter tätt längs med skon vilket gör att det byggs på styltor ändå. Sedan har de en tendens att kila fast under skon och därmed blir ett helvete att ta ur. :meh:

Så, det känns väldigt individuellt hur bra dessa fungerar. Vid kommande skoning blir det snösulor på hur som helst.
Vilken hovform passar dom till? 🙂
 
Har du kollat på flytsulor? Har ingen egen erfarenhet men hört andra som är nöjda.
Vi har flytsulor fram av andra anledningar och det funkar kanon även mot mot snö!
Ingen påverkarn på hoven eftersom de gjuts i när skon är ditspikad redan så perfekt om dom gärna lossnar med vanliga/snösulor.

Dock dyra, vi betalar 500kr/paret vid varje skoning.
 
Jag testar huf flex på min häst just nu. De sitter kvar i hoven jättebra, dock blir det lite packat med snö ibland ändå när det är extra klibbig snö ute. Men det är helt klart en stor förbättring från att inte ha snösulor alls, så jag tycker de är väl värda pengarna.
 
@MiniLi Huf-flex?

@Soffan24 Kommer nog bli brutalt slitage, men om ni bara får snö kortare perioder kanske det fungerar att ha broddade boots (typ Cavallo) över skorna? Jag har det på min barfota-häst och det blir inga snösulor under dom. Har för mig att man kan betala för att få boots förbroddade i några webshoppar om man inte vill göra det själv.
Vi funderade nästan på det till nästa vinter men problemet är att han behöver brodd hela utevistelsen. Han halkar lätt bara den lilla biten mellan hagen och stallet och känns väldigt bökigt att sätta på och ta av brodden hela tiden. Får fundera lite tills nästa vinter för nu är snön på väg bort hos oss. Jag körde den taktiken att bara rida på banan när den hade massor av snö på sig eller rida in bakom banan där det finns fina vägar som ingen åker på alls.
 
Polar pads är grymt effektivt men kräver att man har tåbrodd (en platta man sätter under hoven och fäster under tåbrodden).

Huf-flex är en halvmåneformad metall mojs som man klämmer fast i hoven. Tycker tyvärr inte att de funkar så bra och kräver att hoven har rätt form för att inte trilla ut hela tiden.

Snow feathers är två metallskenor som fästs i bakre broddhålen och siter längst innerkant på skon. Kan tyvärr inte ge en recension då jag är intresserad av konceptet men hästen inte behövde sulor förra året och nu har hon inga skor.
Hade vi varit lite noggrannare med att säga till hovslagaren att vi ville ha 4 broddhål hade det varit mycket enklare å ha tex polar pads, men till nästa vinter ska vi komma ihåg å säga till om det.
 
Vi har flytsulor fram av andra anledningar och det funkar kanon även mot mot snö!
Ingen påverkarn på hoven eftersom de gjuts i när skon är ditspikad redan så perfekt om dom gärna lossnar med vanliga/snösulor.

Dock dyra, vi betalar 500kr/paret vid varje skoning.
Blir det något mellan hoven och skon med flytsulor? Om det inte blir det så hade det varit perfekt (förutom priset dock). Han drar lätt av sig skorna även på sommaren om framskorna blir minsta lilla för långa så han kan trampa på dem tyvärr.
 
Blir det något mellan hoven och skon med flytsulor? Om det inte blir det så hade det varit perfekt (förutom priset dock). Han drar lätt av sig skorna även på sommaren om framskorna blir minsta lilla för långa så han kan trampa på dem tyvärr.

Vi har flytsulor av just den anledningen, hon får inte tappa skorna samt blir lite sulöm av vanliga sulor och nu törs vi inte testa utan.
Hovslagaren lägger ett tunt nät mellan hoven och skon som spikas fast med skon, kan ta kort. Sedan häller han i siliconmassan som fäster i nätet och man får hålla upp hoven tills det torkat och sedan står hon på gången ytterligare 15 min tills det torkat helt.
Nätet tar ingen plats mellan sko och hov. Man man kan lägga dit silikonet utan nät men då är risken stor att det ramlar ur efter några veckor.
 
Vår hovslagare hade bara ”slattar” kvar av silikonet vid förra skoperioden så jag behövde inte betala för dessa som är lite halvdåliga men fullt tillräckliga. Man ser nätet som är fäst mellan hoven och skon och sen silikonet som har stelnat i nätet. En gång har hon tappat en sula, överlag sitter de som berget.
 

Bifogade filer

  • 921A6213-3C82-40FF-8EA3-8C93CCE1DB2D.jpeg
    921A6213-3C82-40FF-8EA3-8C93CCE1DB2D.jpeg
    358,3 KB · Visningar: 148
Vi har polar pad i år med tåbrodd. Jag har haft dem liggande flera år men alltid trott på snö så jag har skott med sula. Denna vinter trodde jag inte det skulle snöa så jag skippade snösula. Vanlig Snösula, inte den silikon ni beskriver ovan, är inte optimalt för hästen eller hovis så kan man slippa är det ju bra. Hur är det med de där Huf flex, ståltrådar med plast , blir det sultryck undrar jag?

Så summa sumarum jag använder polar pads iår och är förvånansvärt jättenöjd hittills. Hur klipper ni era? Jag har klippt som en trekant typ med ände på strålen och fast med säkerhet av tåbroddarna. Då hamnar de i skon liksom. Är polar pads verkligen så problemfritt som jag känner?
 
@tara har klippt lite ovalt typ. Fick göra dem mer avlånga på nuvarande, förra hästen hade mer runda. Men med marginal till skon. Tycker det funkat bra till ridning, nu har jag behövt ha i hagen också en del och de böjer sig mot sulan efter ett tag så de inte funkar riktigt lika bra, och har blivit lite sunkigt i hoven under. Funkar fortfarande, men skulle inte vilja ha så långvarigt (skor med vanliga snösulor annars och använder polar padsen för att slippa göra det tidigt på säsongen). Annars är det ju bara om man tycker det är för pillrigt med broddarna som är jobbigt, och att man måste se till att ha tåbrodd.

Är sugen på att prova snow feathers (gripp), bra att kunna använda traktbrodden istället, slipper klippa till och kanske håller längre. Har man hunnit slita på skorna innan snön så brukar också broddhålen i trakterna klara sig bättre än tårna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare aldrig använt broddar men tycker att det är läge att börja göra det nu till vinter för att jag tidigare inte ridit...
2
Svar
32
· Visningar
10 762
Senast: Mitrolle
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 708
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 731
Senast: Miss
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp