Bukefalos 28 år!

Italienskt och mexikanskt i Stockholm

Maxilla

Trådstartare
Ska upp till Stockholm i maj och behöver tips på restauranger med inriktning italienskt respektive mexikanskt. Bör ligga på gångavstånd (typ inom 2 km) från Centralen. Det vi söker är god, enkel mat och avslappnad stämning, inte fine dining utan prisklass på max runt 250 kr för en huvudrätt. Inget krav men trevlig uteservering är ett plus.
 
Italienskt/svenskt:
Restaurang Agaton
Västerlånggatan 72 (Gamla Stan)

Jag har bara ätit där 1-2 gånger men det var mycket folk så den borde vara bra.
 
Ska upp till Stockholm i maj och behöver tips på restauranger med inriktning italienskt respektive mexikanskt. Bör ligga på gångavstånd (typ inom 2 km) från Centralen. Det vi söker är god, enkel mat och avslappnad stämning, inte fine dining utan prisklass på max runt 250 kr för en huvudrätt. Inget krav men trevlig uteservering är ett plus.

Italienskt: L’avventura. Maten är bra men lokalen är: 👌🏼👌🏼 Det är en gammal art deco biograf typ som en innergård men inomhus i piazza-stil. Vackra väggmålningar och snyggt. Ligger på Sveavägen, nära och lätt att hitta/gå från city, bara följa Sveavägen. Obs boka I GOD TID helst NU ;)

874481AB-B2CC-40B6-B319-EA22FF9E16CD.jpeg


Mexikanskt: Yuc vid Odenplan (typ samma kvarter som L’Avventura) har bra smårätter/tapas och goda Margaritas. Prisvärt, lite stimmigt och oftast bra musik. Bör också bokas i förväg
 
Italienskt:
Kol & Kox, http://www.kolkox.se/ (Olofsgatan 7, ligger precis vid Hötorget, tar 5-10 minuter att promenera från centralen om man drar benen efter sig). God mat och supertrevlig personal.

Restaurang Esperanza, https://restaurang-esperanza.se/ (Drottningg. 77, tar väl 10-15 minuter att traska från centralen). Är kanske aningens dyrare än vad ni tänkt men har också god mat och trevlig personal. Ska ni bara på en restaurang så hade jag dock valt Kol & Kox.

Mexikanskt har jag ingen egentlig koll på, men är ni ute efter lunch rekommenderar jag Zocalo (kedja) för tacos/burritos. Finns en på Klarabergsgatan, mitt emot Åhléns City.

Nu vet jag att det inte efterfrågades, men det finns en kubansk restaurang på Tegnérgatan (tar nog 15-20 minuter att gå från centralen) som heter Paladar de Cuba som också har riktigt god mat, trevlig personal och restaurangen i sig är riktigt trevlig. Mest som ett bonustips om italienskt eller mexikanskt skulle gå bort av någon anledning.
 
Lite OT, men ändå inte :angel:

Paolo Robertos restaurang i Åhléns, hur är den? Närmare centralen är svårt att hitta :D
@tornblomma vet du? Står dock inga priser på nätet 🤔
 
Lite OT, men ändå inte :angel:

Paolo Robertos restaurang i Åhléns, hur är den? Närmare centralen är svårt att hitta :D
@tornblomma vet du? Står dock inga priser på nätet 🤔

Käkat lunch där med min hard working-finans-bror. Lite trist men maten smakade helt ok. Mer ett lunchhak är känslan där folk käkar jobblunch typ
 
Ska upp till Stockholm i maj och behöver tips på restauranger med inriktning italienskt respektive mexikanskt. Bör ligga på gångavstånd (typ inom 2 km) från Centralen. Det vi söker är god, enkel mat och avslappnad stämning, inte fine dining utan prisklass på max runt 250 kr för en huvudrätt. Inget krav men trevlig uteservering är ett plus.
För italiensk mat, främst pasta, rekommenderar jag Adria på Tulegatan 10. Deras skaldjurspasta är fantastisk! Ligger nära rådmansgatans t-banestation, annars 1,6 km från centralen.

Mexikansk gillar jag Maiz Mexican på St Eriksgatan 92. Mkt nära St Eriksplans t-banestation, uppgång mot torsgatan, annars ca 1,7 km från centralen. Har mellanrätter typ, räkna 3 för en middag som tjej (det har jag blivit mätt på).
 
Italienskt: L’avventura. Maten är bra men lokalen är: 👌🏼👌🏼 Det är en gammal art deco biograf typ som en innergård men inomhus i piazza-stil. Vackra väggmålningar och snyggt. Ligger på Sveavägen, nära och lätt att hitta/gå från city, bara följa Sveavägen. Obs boka I GOD TID helst NU ;)

Visa bifogad fil 45023

Mexikanskt: Yuc vid Odenplan (typ samma kvarter som L’Avventura) har bra smårätter/tapas och goda Margaritas. Prisvärt, lite stimmigt och oftast bra musik. Bör också bokas i förväg
YUC Mexican på Norrtullsgatan 15 (Odenplan). Supergod mat, goda drinkar och mysig stämning:)
Tycker ni att servicen på YUC Mexican har blivit bättre? Maten har jag alltid varit nöjd med men inte servicen. Nu är det dock 1,5 år sedan jag var där.
 
Tycker ni att servicen på YUC Mexican har blivit bättre? Maten har jag alltid varit nöjd med men inte servicen. Nu är det dock 1,5 år sedan jag var där.

Jag har aldrig haft problem med servicen där! Är ju väldigt ”ungt” i serveringspersonalen och ingen fine dining men jag tycker alltid att det har varit avslappnat trevligt liksom :)
 
Ska erkänna att det var ett tag sen jag var där, men då hade jag inget att anmärka på.

Tycker att de har en service som matchar stället liksom.
Jag förväntar mig inte att de ska vara superskillade men trevliga och uppmärksamma, vilket de alltid varit när vi ätit där.
På ett mer fine-dining-hak har jag högre krav. Blev tex väldigt besviken på Oaxen, där var personalen ouppmärksam, fumlig, slarvig och dåligt påläst. På ett sånt ställe förväntar jag mig att alla beställningar blir rätt, all mat serveras med timing och att serveringspersonalen inte ska se ut som frågetecken om man ställer ngn fråga kring vad de serverar (mat och dryck).
På Yuc är det inte så komplicerat, goda tapas, bra drinkar, hög fart, bra musik och i mitt smak en trevlig och avslappnad service av ungdomar som ändå gillar sitt jobb får jag känslan av.
 
Tycker att de har en service som matchar stället liksom.
Jag förväntar mig inte att de ska vara superskillade men trevliga och uppmärksamma, vilket de alltid varit när vi ätit där.
På ett mer fine-dining-hak har jag högre krav. Blev tex väldigt besviken på Oaxen, där var personalen ouppmärksam, fumlig, slarvig och dåligt påläst. På ett sånt ställe förväntar jag mig att alla beställningar blir rätt, all mat serveras med timing och att serveringspersonalen inte ska se ut som frågetecken om man ställer ngn fråga kring vad de serverar (mat och dryck).
På Yuc är det inte så komplicerat, goda tapas, bra drinkar, hög fart, bra musik och i mitt smak en trevlig och avslappnad service av ungdomar som ändå gillar sitt jobb får jag känslan av.
Får ta och testa igen tror jag. Förväntar mig såklart inte service som på fine dining men när jag har varit där har vi fått be om menyn, be att få beställa efter att ha väntat länge osv. Men som sagt, det var 1,5 år sen 🙂.
 
Får ta och testa igen tror jag. Förväntar mig såklart inte service som på fine dining men när jag har varit där har vi fått be om menyn, be att få beställa efter att ha väntat länge osv. Men som sagt, det var 1,5 år sen 🙂.

Ok, trist. Det har aldrig hänt mig! Ge det en chans till! Jag tycker att det är ett trevligt kvartershak och äter ganska ofta där :)
 
Tack var denna tråd bokade jag precis bord på L'avventura i april. Det var flera tider som redan var fullbokade en vanlig vardag i april, så det gäller att boka i tid verkar det som!
 
För italiensk mat, främst pasta, rekommenderar jag Adria på Tulegatan 10. Deras skaldjurspasta är fantastisk! Ligger nära rådmansgatans t-banestation, annars 1,6 km från centralen.

Mexikansk gillar jag Maiz Mexican på St Eriksgatan 92. Mkt nära St Eriksplans t-banestation, uppgång mot torsgatan, annars ca 1,7 km från centralen. Har mellanrätter typ, räkna 3 för en middag som tjej (det har jag blivit mätt på).
Jag är otroligt kräsen när det kommer till pasta (är italienska) och har hittills aldrig ätit en god skaldjurspasta i Sverige 🤔 Men det vore ju toppen ifall det existerar! Får se om jag vågar prova, är så tröttsamt att förlora pengar..
 
Tycker att de har en service som matchar stället liksom.
Jag förväntar mig inte att de ska vara superskillade men trevliga och uppmärksamma, vilket de alltid varit när vi ätit där.
På ett mer fine-dining-hak har jag högre krav. Blev tex väldigt besviken på Oaxen, där var personalen ouppmärksam, fumlig, slarvig och dåligt påläst. På ett sånt ställe förväntar jag mig att alla beställningar blir rätt, all mat serveras med timing och att serveringspersonalen inte ska se ut som frågetecken om man ställer ngn fråga kring vad de serverar (mat och dryck).
På Yuc är det inte så komplicerat, goda tapas, bra drinkar, hög fart, bra musik och i mitt smak en trevlig och avslappnad service av ungdomar som ändå gillar sitt jobb får jag känslan av.
Tapas på ett mexikanskt ställe? Va?
 

Liknande trådar

Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: Mineur
·
Fritid Sambon och jag kommer eventuellt att stanna i Trollhättan en natt i höst och eftersom vi har noll koll på denna stad så behöver vi lite...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Maxilla
·
Mat Ska bo en natt i Stockholm och gå och äta middag någonstans. Ett stopp på vägen på en längre resa med en övernattning och jag är ensam...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 509
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp