IVF nån????

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fotis

Hej. Min sambo o jag kommer förmodligen att påbörja en IVF-behandling snart.Nån som har erfarenhet? Hur många försök innan grav?Låter på kliniken att grav på första försöket är nästan lika med noll.Är oxå redan hispig över äggutplocket.Hjälp, nån!! :cry:
 
Sv: IVF nån????

Hej fotis!
För min bror och hans fru tog det sej på första försöket. Deras lille gosse är idag(!)9 månader. Ett annat par jag känner ska ha i dagarna. För dem tog det sej på andra försöket. Enligt min bror så har man olika chans att lyckas på första beroende på vad som är problemet.
/ady
 
Sv: IVF nån????

I vårt fall är det den manliga kvaliten.Jag har barn sedan tidigare.Ingen som sagt nåt om behandlingen??
 
Sv: IVF nån????

Hej!

Er situation verkar var liknande vår... hos oss var det dels för få "simmare" och att jag har PCO som ställde till det... vi har oxå barn sen tidigare och oss gav läkarna "bra odds" att det skulle ta sig på en gång (eftersom man visste att jag klarat av att bli gravid och gå igenom en graviditet tidigare och dessutom att jag var lättstimulerad)

när man har liten mängd spermier att "jobba med" så brukar man göra ICSI - man väljer ut en "sygg" spermie till varje ägg och injicerar den i ägget...

vi fick dels ut många ägg (15 varav 14 var mogna) och maken hade "en bra dag" så dom gjorde vanlig IVF med hälften av äggen och ICSI med den andra hälften

8 ägg blev befuktade och 5 av dom var bra så jag fick tillbaka ett embryo (som hade "simmat själv" :) ) och resten (4 ) frystes

ett par dar innan det var dags att testa så började jag bölda och deppade ihop totalt men efter 2 dagar så slutade blödningen och det visade sig att jag var gravid!!! Emma föddes i januari och är snart 3 mån :love: så visst kan man klara det på första försöket!!! tror läkarna kanske är lite försiktiga med "lova för mycket". fast vi hade iofs gjort 3 inseminationsförsök med hormonsprutestimuleing (samma som vid ivf fast minde mängd hormon) så läkarna visste ungefär hur mina äggstockar reagerade på stimmuleringen (bara sprutar ur sig ägg)


var oxå helt livrädd inför äggplocket (har ju grym sprutskräck), men tycker att äggledarundersökningen var mycket värre... kände inget alls vid äggplocket, fick först alvedon och lugnande (rohypnol - sjysta grejjer) och jag bara fnittrade när dom skulle sätta nålen i armen trots att dom träffade en nerv och var tvungen att göra om det i andra armen och sen innan plocket fick jag morfin (änny sjystare :) )... hade lite ont efteråt när morfinet slutat verka men fick voltaren och dom trugade i mig lite fika och då mådde jag mycket bättre...

fråga på bara om det är något du undrar över! och lycka till!!!
 
Sv: IVF nån????

Åh vad härligt att höra :rofl: Nu känns det lite bättre.Min sambo är dock av den skeptiska typen och tycker att ICSI är för onaturligt.(har oxå för få simmare).Men kvaliten varierar ju tydligen en del från prov till prov.Dessutom hade ingen upplyst om avhållsamhet 2-5 dgr före.Det stod sedan i pappren vi fick med oss hem! :angel:
Och så litar han inte riktigt på allt dom säger, för han menar att dom drivs av ett vinstinresse och helst vill att man "köper" tre försök.Nåja, en el två ggr blir det väl att vi provar i allafall.
Grattis till ert fina "provis", ser nu fram emot vårt försök.
 
Sv: IVF nån????

Vi känner ett par som lyckades på första IVF-försöket. Vi ska på dop nu denna månaden för den lilla gossen :)
Hoppas att det går vägen för er med!

// K
 
Sv: IVF nån????

Tack!!Tydligen är det fler med bra erfarenhet av det här.Bra att man kan dela med människor så här. Det är ju inget man pratar om hur som helst i bekantskapskretsen.
 
Sv: IVF nån????

Här är en till med samma problem! Vi gjorde vårat första IVF/Icsi i början på mars. Det blev 19 mogna ägg och de delades upp på hälften som blev Icsi och resten fick leta sig fram själva. Det blev 3 riktigt fina embryon varav ett sattes tillbaka. Jag testade positivt på dag 16 efter insättningen :banana: Nu ska jag då vara i v7 och ska få se nästa vecka om det finns något där inne.
Äggplockningen tycker jag inte att du ska oroa dej för. Man får smärtstillande :D Jag hade framförallt ont efter insättningen och det var för att jag hade haft så många ägg och äggblåsorna fylls på igen med vätska.
Så om allt går som planerat så tittar det fram en liten bebbe i slutet av november :love: Så visst fungerar det. Sannolikheten är ju faktiskt större för våran del då man får ett färdigt embryo än normalt då det är mkt liten möjlighet för oss att få barn.
Lycka till!!
 
Sv: IVF nån????

Va kul, hoppas det går bra för er.Fick du sätta in ett "självsimmat" el ett ICSI?
 
Sv: IVF nån????

Det här är ett ICSI. Till en början såg "självsimmarna" bäst ut men senare så utvecklades ICSI bäst. De frysta vet jag inte i vilken grupp de var.
 
Sv: IVF nån????

Mina tvillingar fyller snart 5 år. Dom är "självsimmare". Vi har också vänner vars flicka är 10 år. Alla tog sig på första försöket :bump:
Vi hade fin hjälp av våra " erfarna" vänner. Jag tycker att vi fick för lite information på kliniken. Deras svar när jag pratade med dom var att dom inte ville göra oss oroliga i onödan. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 416
Senast: tanten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 041
Senast: Elendil
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp