Bukefalos 28 år!

J****** bilar och folk

I

Icebabe_1

j**** sjaffisar som kör bilar,kan dom inte lära sig att stanna när dom kör på ett djur,särlig en katt.
körde till Ludvika idag,såg i väg kanten,nått stort å svart som låg der,vi vände bilen för å se om djuret levde,jag blev förskräckt när jag såg vad som låg der,en stor vacker katt låg der död,man kunde se att kissen hadde strävat sig lengre in i kanten för sedan att dö,man såg drag spåren från tassarna,ena ögat var ute,hela bakbenet var revet halvt av och ja...jag kan säga,det var inte ett vackert syn,
man tänker då hur djuret har lidit,väntat på att dö,dragit sig lengre in,bort från vägen....i smärtor,och ingen har stannat för att se till den,inte ens den som har kört på den.PERSONEN måste ju ha sett eller känt att han hon har truffit katten?jag menar,den var inte liten,.....

så tänker man på att om den har en ägare så sitter ägaren hemma och undrar var katten har tagit vägen,om den lever eller inte....jag vet jag hadde blivit krossad om jag satt i vänta på min katt och den ligger död nån plats....

FY för personer som är så kännslokalla att dom skiter i att stanna å ta reda på om djuret dog på en gång,eller kan räddas.
FY F säger jag bara,jag blir så himla upprörd.
 
en av stallkatterna blev överkörd i torsdags utanför stallägarens hus men idioten som körde på den orkade visst inte gå in och fråga om det var deras katt utan stallägaren hittade katten själv :mad: :(
 
:mad:näää,fan vad grymt...
stackars katt.nu blir jag ennu mer arg.
kom på en annan katt i norge,då kompisen och jag var å hälsade på hennes häst hon hadde ute på foder.
då hadde nån körd över en katt som tillhörde gården,katten levde,klarade släpa sig hem och upp trappen för så att dö.
hon hadde 4 kattungar hemma,som inte hadde öppnat ögorna.

undrar vad folk tänker när dom kkör på en katt?
dom kan inte tänka alls :mad:
 
undrar vad folk tänker när dom kkör på en katt?

Menar du att folk kör på katter frivilligt? Släpper man ut sin katt får man räkna med att risken är STOR att den blir påkörd. Och kör bilföraren normalt aktsamt - så är det inte förarens fel. Det går inte att parera när en katt rusar över vägen.

Sen håller jag med dig om att en katt inte får plågas till döds om den blivit påkörd. Men att olyckan inträffar är inte bilförarens fel, om vederbörande inte kört slarvigt.

mandalaki
 
jo det sa jag igår till min mann også,
att det är ägarens dårliga ansvars stil som låter katten gå ute när dom bor vid en så stor väg.

men jag menar bara att när det finns sådanna möjligheter att stanna ( dette var på en 70 väg med stora möjligheter att stanna ) så tycker jag att den som kör på en katt måste stanna å kolla att den verkligen dog.
 
Förhoppningsvis så kör inte folk på katter med flit, men det allra viktigaste tycker jag är att oavsett vilket djur man kör på verkligen stannar och kollar att det är dött så det inte ligger där och lider, det tycker jag är en skyldighet man har som förare av ett fordon.
 
Tyvärr så finns det folk som hatar katter så mycket att de kör på dem med flit. :cry: :devil: Jag hade en kollega för väldigt många år sedan och han var just en sån skitskalle. Jag vet inte varför, men han dödade katter om han kunde, sedan om det var med bilen eller med gevär spelade inte honom någon roll. :crazy:

Snacka om att jag totaländrade uppfattning om honom! :eek: :devil:
 
jo tack jag vet.. Min nyss fyllda 1 år gamla katt blev påkörd i höstas.. han lämnades också vid vägkanten till sitt öde. :mad: Min lilla sötnos :love:. Han blev påkörd utanför våran gård, och blev liggande på garageinfarten.. pappa hittade honom när han kom hem från jobbet. Det värsta är att vi i alla tider haft katt, detta var den första som blev påkörd till döds.. mamma å pappa bor i en liten by med 300 invånare, och vägen som de bor på är "avfart" från huvudvägen genom byn. En smal gropig 50-väg, jag förstår inte hur man kan köra på ett djur och lämna det till sitt öde och lida så. Jag var så arg när jag fick veta detta...
 
Jag håller med dig till 100 %.
Med risk för att bli fullständigt nedröstad nu med är det inte lika hemskst med kattägare som släpper ut sina katter vind för våg och är MEDVETEN om att risken är stor att den blir påkörd.
Är det inte värre igentligen.
Jag jag menar att kattägaren med berått mod riskerar kattens liv medan bilföraren inte kan veta att det kommer en katt just där.
Dessutom är det så att idag finns så mycket stora tunga bilar så du KAN faktiskt köra på en katt utan att märka det.
Tror ni tex att en förare av 60 ton lastbil skulle känna om han körde på en katt? Skulle inte tro det.
Jag håller med om att man ska stanna om man kör på ett djur men det gäller ALLA djur inte bara katter.
Sen finns det faktiskt en liten regel som gör att om jag tvärbromsar för ett mindre djur tex en katt och därmed orsakar en olycka (någon kör in i mig bakifrån) så åker jag dit som vållande till olyckan.
Jag förespråkar inte att man ska köra på katter.
Inte heller försvarar jag att man inte stannar ock kollar.
Men det är fortfarande värst i mitt tycke att kattägare utsätter katterna för detta medvetet för att sen höja sina röster att det är så hemsk att de blir påkörda.
 
Vad är detta att bocka för då?
Ska detta bli ännu en å-vad-alla-som-har-utekatter-är-hemska-personer-medan-vi-som-har-innekatter-är-de-som-har-rätt???

//a
 
hmm,dette spårar ut tycker jag,
jag ville bara skriva av mig det hemska som jag hadde sett...
nu blir det beskyllningar och vidare.
nä...
låt oss heller säga att alla har sina åsikter,
dock har alla sjåförer oansätt vem och vad dom kör,
ett ansvar med att stanna om dom kör på ett djur,
djur har inte den förståelsen för ett fordon,att det kan innebära döden,
det är vi människor som har den förståelsen....
 
Jag bockar för det här:

"med är det inte lika hemskst med kattägare som släpper ut sina katter vind för våg och är MEDVETEN om att risken är stor att den blir påkörd.
Är det inte värre igentligen.
Jag jag menar att kattägaren med berått mod riskerar kattens liv medan bilföraren inte kan veta att det kommer en katt just där."

Släpper man ut katten ensam så vet man ju att den kan bli överkörd. En del människor jag pratat med har förklarat det ungefär så här: "Jag vet att den kan försvinna på ena eller andra sättet, men jag har den dealen med katten eftersom h*n trots allt får ett bra liv så länge det varar".

Så resonerar inte jag. Just för att jag inte kan veta om katten dör snabbt eller utdraget om något händer.

mandalaki
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 215
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hittade en mager stackare igår på väg från stallet, gick mitt på vägen och jamade, trodde det var min doris så jag stannade och gick ur...
2
Svar
29
· Visningar
2 624
Senast: ptr
·
Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 402
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 162
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp