Bukefalos 28 år!

J*vla akvarium...

G

Generalen

Eftersom jag är lite av en newbie på akvariefronten och just nu sitter helt utan möjliga svar på min fråga, vänder jag mig till mina kloka Bukare och hoppas att någon har en fundering.

Jag har ett nystartat akvarie (Guppy Hotell 45 lit) och har haft det i ungefär 2 veckor. Den första veckan lät jag det stå för att allt skulle komma igång, precis som man skulle göra. Använde också ett par medel i, ett till växterna och ett för vattnet. Allting funkade tillsynes jättebra så jag inhandlade 10 st röda korallplaty.

MEN nu har 3 av dessa 10 dött på väldigt kort tid. De första dagarna såg allting ut att fungera utmärkt men sedan hittade min mor en död fisk. Två dygn senare var ännu en död (igår), och idag hittade jag ännu en. Tilläggas bör att de var köpta i djuraffär.

VARFÖR!?
Jag kan inte komma på något som är fel med själva akvariet, pumpen ser ut att funka bra och även doppvärmaren. Timer finns till lyset som är på ca 12 timmar/dag. Jag ger dem mat varje dag.

Vad kan vara fel!? Betalade 200 kr för de fiskarna och med min tunna plånbok verkar jag ha slängt allt i sjön :mad: .

Hjääälp.

/Apo - som inte vill fiska upp fler lik. :cool:
 
Sv: J*vla akvarium...

Snälla... 11 som kollat men ingen som har den ringaste idé om vad det kan vara? Mina stackars fiskar dööör! :cry:
 
Sv: J*vla akvarium...

Jag skulle gå till affären där du köpte dem och be att få testa vattnet, det kan ju var så oturligt att du har fått nåt skit i det eller att nitrithalten är galen..... Där kan du även få hjälp med vad du behöver göra för att få ordning på det igen!

Kan tipsa dig om att ställa frågor här med, man får ganska snabbt svar, och det är bra folk där:
http://www.zoopet.com/forum/index.php
 
Sv: J*vla akvarium...

en del fiskar klarar inte flytten, för mig är det nästan alltid så i 2 av mina 3 akvarier.. och jag får det svaret att alla individer inte är lika starka.. men gå till djuraffären och säg att 3 fiskar dog efter bara någon dag och hör efter va dom säger.. ta även med ett vattenprov (obs, att om de provar vattnet får du betala för proven, ca 20 kr)
 
Sv: J*vla akvarium...

Så då tar jag med mig lite akvarievatten i en flaska lr liknande och ber dem testa det?
 
Sv: J*vla akvarium...

Ja, mor min ville att jag skulle ringa dit och höra men vi ska åka och handla imorgon eller på fredag (djuraffären ligger på samma ställe) så tänkte vänta tills dess... buhuu, har en favorit, en korallplaty med svarta fenor som utmärkte sig bland alla andra, vill ju inte att h*n ska dö. :cry:



/Nojjig Apo :p
 
Sv: J*vla akvarium...

Kollat PH och vattenhårdheten? Platy ska ha PH på 7,0-8,0 och dH på 8-35 och Guppy är ganska lika.
Kanske de haft nån smitta eller blivit stressade? För att minska stress så bör akvarielyset vara släckt de första timmarna, enbart rumsbelysning kan funka.
Fel bakteriekultur i vattnet?
Tycker också du ska ta med vattnet och be dem testa det.
 
Sv: J*vla akvarium...

okai, det är nog olika, på min butik använder dom tester från förpackningar dom annars skulle ha sålt (fast då till priset 10 kr/remsa och en fp innehåller väl en 8-10 remsor..)
tur för dig att din butik gör testerna gratis iaf :idea:
 
Sv: J*vla akvarium...

Nej jag har tyvärr inte kollat det, dock så har jag en faxekalkssten i akvariet eftersom de vill ha ett neutralt pH. Vad menas med bakteriekultur? Hade i sånt där medel som skulle göra vattnet till bra akvarievatten, kommer dock inte på vad det heter...

/Apo - da newbie :p
 
Sv: J*vla akvarium...

Ja, de är underbara på min affär, än så länge har de inte tröttnat på mitt spring med små vattenburkar......:o
 
Sv: J*vla akvarium...

Det är viktigt du har ett speciellt filter i pumpen som innehåller en bakteriekultur som håller en bra balans i akvariet. Biofilter kanske det kallas? Fråga i djuraffären.
Har nyss lärt mig om detta och det var en hel del man inte hade en aning om..:p
Sen för att inte rubba balansen i akvariet och inte chocka fiskarna när man gör rent ska man alltid bara byta ut en 1/3 av vattnet en gång i veckan. Aldrig allt.
 
Sv: J*vla akvarium...

Jag har 3 st så kallade "biobollar", kanske samma sak? Fick fem stycken med mig när jag köpte akvariet. De har legat i lika länge som akvariet har varit igång. Vattenbytena vet jag om ;) och det har jag ännu inte gjort något, har ju bara haft det i 2 veckor och dessutom hällde jag i det vatten som jag fick fiskarna med, och så har jag även fyllt på lite vatten häromdagen då det dunstat lite.
 
Sv: J*vla akvarium...

Du har för mycket fisk och framförallt för mycket fisk på för kort tid.
Det är lämpligt med 2-3 platy honor och 1 platy hane i ett kar i den storleken, de kommer att bli fler dessutom då platys sprutar ut yngel.
 
Sv: J*vla akvarium...

Tack, har nu fått svaret på zoopet att jag antagligen fått nitrit på grund av för mycket fiskar så snabbt. Så nu är det täta vattenbyten som gäller och hoppas att resten klarar sig!
 
Sv: J*vla akvarium...

Du hade nog i fiskarna lite för snabbt.
30 dagar brukar vara lagom i ett nystartat.
Vattenvärdena kan ju åka jojo ett tag.
Och så häll hellst inte i vattnet från påsarna du köpte fiskarna i.
Köp ett nitrit test, mycket bra när det börjar jävlas.
Fick bekymmer i mitt 500liters för ett par år sedan och bytte 50% vatten i två veckors tid innan det blev bra.:mad:
 
Sv: J*vla akvarium...

Vart kan man köpa det?
Att inte hälla i vattnet som fiskarna kom med verkar lite svårt, hur gör du när du ska introducera nya fiskar? Följde instruktionerna på påsen, att ta in lite vatten med 5 minuters intervall några gånger och sedan öppna påsen och låta fiskarna simma ut. Då hamnar ju det vatten som fanns i påsen automatiskt i akvariet. Vet att jag hittade en sida där det stod en annan metod, men hittade den inte igen så jag hade väl inte mycket till val. :crazy:

Ingen död fisk idag iaf, ska strax ut och byta vatten igen! :p
 
Sv: J*vla akvarium...

Det köper du i vilken akvarieaffär som hellst.
Du gör som det står men sedan håvar du ut dem.
 
Sv: J*vla akvarium...

Jag skvätter i vattnet som man ska, med 5 minuters intervaller, sedan ta jag bebishåven och langarur fiskarna med.

Skönt att höra att det har lugnat sig med fiskdöden!
 
Sv: J*vla akvarium...

Oki, låter ju bra. Fick hem testerna igår, allting verkade bra förutom just nitriten.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har helt ofrivilligt fått rena Agatha Christie i mitt akvarium. Vi började med tio viltfångade rödfenstetror i november. Nu är det sex...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 334
Senast: Gabbi
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 693
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Sommartoffel
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp