ja blir galen !!!

M

Mandh

förra veckan när ja skulle rida min nya medryttarhäst, så tog ja in han från hagen, då blev han jätte rädd, stressa upp sig i en halvtimme, stegra i boxen..jag tror han va rädd för mina regnbyxor samtidigt att ja är en ny ledare för honom och han va osäker,,ja tog träns och hjälm och ledde tillbaks han i hagen.. nu har ja ridit han ett par gånger efter de, fast inte ensam.. ägaren och min pojkvän har varit med.. och idag ska ja dit ensam tror jag i eftermiddag om de slutat regna.. men ja känner mig fortfarande osäker. det är jobbigt!! egentligen hände det inget farligt,, men ja tror ja blev rädd eller osäker eller va det än är som finns där i magen pga att jag tappade kontrollen över situationen.. ja har gosat med han efter de, ridit, hämtat han i hagen som oxå är det jobbigt för mig,, och det känns så ursäkta jävla bra efteråt, efter ja har hanterat honom.. ja vet att de handlar om att lära känna honom, och läsa honom, vara snabb och konsekvent.. men det känns ändå läskigt innan nästa gång,, ja vet inte varför ja skriver... ja vet att ja måsta vänja mig vid det igen, jobba på det.. därför borde ja åka dit idag, men jag vill ha med mig nån även om de inte går idag,, men hur blir de när skolan börjar?? då MÅSTE ja åka dit själv! jag MÅSTE hantera det!
nu har en annan tjej erbjudit mig att hyra hennes häst,, som inte är en unghäst, en äldre mycket snäll häst som är mindre som skulle passa mig. Men jag vill inte ge upp! ja vill inte lämna hästägaren i sticket preciis innan skolan börjar!! ååh ja blir galen
 
Sv: ja blir galen !!!

Varför vara medryttare och ev.betala för en häst man inte trivs med? Finns ju jättemånga som söker medryttare så hitta nån du trivs med- det ska vara kul att rida, man ska inte behöva vara rädd.

Umgås bara med honom, ut och gå, utan att rida och stressa inte fram någon så kanske det går bättre?
 
Sv: ja blir galen !!!

Jaaa håller med!!, ridningen är inte problemet nu,, känns så konstigt att hanteringen är de som klämmer!! som alltid har varti så mysigt och underbart!! Ja funderar på att ha kvar denna hästen prova,, samtidigt som ja provar den nya hästen ett par gånger och om de funkar väldigt bra mellan mig & den nya hästen eller inte alls mellan mig å den gammla säger ja till hästägaren att ja har han tills hon hittar en ny medryttare?? men samtidigt ja gillar inte att gå ifrån problemen, men man kanske bara inte passar med alla hästar??? samtidigt tycker ja om denna hästen!! å nu u eftermiddag, är de ett bakslag att ta med sig bara pojkvännen som lite stöd?? eller är de ett nedlag?? eller är de bra att känna sig trygg??? åååh!
 
Sv: ja blir galen !!!

Var ärlig mott ägaren och säg att du inte känner dig säker med hästen. Jag tror helt klar att ägaren förstår, man ska ju inte känna att man måste . Det ska ju var kul och känna sig säker :laugh:
 
Sv: ja blir galen !!!

Du måste vara ärlig mot ägaren!
Annars kan hela situationen bli farlig för både dej och hästen..
Säg som det är till henne jag tror ägaren förstår dej fullt ut.
Och nu om du har möjlighet att ta hand om en häst som passar dej bättre som du kan ha KUL med tycker jag att du ska satsa på den mer :)
Jag vet iaf att jag som ägare hade blivit tacksam om personen hade varit ärlig mot mig om det var något som skötaren/medryttaren tyckte var jobbigt..

Hoppas ni hittar någon lösning på det hela :)
Lycka till
 
Sv: ja blir galen !!!

Jaaa!! dettta känns som mitt dilemma ,, Jag vill inte fly från problemet! Jag vill fixa det... men samtidigt, det ska vara KUL att åka till stallet, KUL att rida, ja vill inte betala massa pengar imånaden för en osäkerhet! =(
 
Sv: ja blir galen !!!

tack : ) aa men ägaren vet hur det är, att ja är osäker, det är därför hon är med mig.. men hon tror la bara inte ja ska sluta.. ååh jag är envis, men till vilket pris??? ja måste måbra känner jag =( även om ja gör de när vi väl är inne i stallet och efter jag har ridit,, men ja mår dåligt innan och ett par timmar efter stallet igen.. men kanske bara för att ja har vågat??? :/
 
Sv: ja blir galen !!!

tack :) , jaa det gör de säkert, men snart börjar skolorna,, skulle kännas otroligt bra om det hade löst sig innan! men de är la bara att pröva och se antar ja,, men sluta inte att skriva!! berätta gärna om någon själv har varit i liknande sits!!
 
Sv: ja blir galen !!!

:) jaaa det är verkligen en lättnad när han är med,, så idag åker jag dit om han följer med,, man vill ju inte ta vatten över huvudet
 
Sv: ja blir galen !!!

Min pokvänn kan inte följa med idag för han "orkar inte", ååh. ska ja åka dit ensam?? har ju haft hästen ensam förut,, vill inte att de ska sluta helt fel bara,, känner mig ju trygg med pojkvännen... bussen går 3, måste bestäma mig.. ja kanske ska åka till hagen bara å kolla läget.. men då måste ja vänta jätte länge på en ny buss
 
Sv: ja blir galen !!!

ska jag eller inte?? gaah hjälp kära bukare
 
Sv: ja blir galen !!!

såklart du ska åka dit! Du behöver ju inte rida om du inte känner att du hanterar situationen. Umgås med hästen i hagen, led runt den lite, ta ut den från hagen och håll er i närheten av stallet eller kompisarna så att den känner sig trygg. Gör lite ledarskapsövningar så som att stanna när du stannar osv. Blir han stressad så var lugn själv.

Ta ett steg i taget och stressa inte fram.

Du kommer vara stolt över dig själv idag när du väl hanterat honom och det har gått bra!

lycka till!
 
Sv: ja blir galen !!!

det känns bra med era svar :) , ja ska inte åka dit och rida å sånt, ska ta en promenad till hagen sedan å bjuda på lite godis tror jag,, får la ta en dag itaget... vill bara inte känna mig elak emot den tjejen sen heller om ja byter häst,, ja vill inte hamna i den där "oseiös medryttare" klassen, för det är ja verkligen inte!!
 
Sv: ja blir galen !!!

Gick allt bra? :)
Tar man saker lite i taget brukar det bli bättre, men vissa hästar klickar man inte med medan man kan känna sig helt trygg med andra som ändå är lite tramsiga (som min häst)
Men stallet, hästarna och ridningen ska vara mysigt och tillföra något positivt så om du känner sen att det inte kommer funka är det bättre att byta häst innan du blir rädd för mer och mer saker.
Hoppas allt gick bra idag. :)
 
Sv: ja blir galen !!!

tack :) var inte där idag pga regnet, blev riktigt illa, men ska dit imorgon, då ska ja uppdatera hur det går,, ska även uppdatena när ja provat den andra hästen!! ja håller med dig, han bara blev rädd liksom, men ponnyn ja har och kör å sånt är 3 gånger så envis och man måste lixom brottas med han ibland, och de har aldrig skrämt mig:confused: eller andra stora hästar som betet sig likadant nästan, jaja får se hur det går.. tack för erat stöd känns väldigt bra! älskar att skriva av mig här, alla är så förstående! kärlek till buke :D
 
Sv: ja blir galen !!!

Jo, igår när vi var hos min fröken så öppnade sig himlen över oss också men dottern ville tvunget rida så det var bara att se glad ut och ge sig ut i ösregnet...mindre roligt ibland.

Jag har själv nästan alltid varit rädd när jag ridit, på marken har det alltid funkat men så fort jag kommit upp på ryggen så slår det lite slint i huvudet på mig och jag blir jätterädd för allt. Men nu har jag en islandstjej som jag inte alls är rädd när jag rider. Jag känner mig helt trygg även om vi möter lastbilar, traktorer och mopeder. Och detta trots att hon är den tramsigaste hästen jag träffat. ;) Och det är en sån jag hoppas du hittar. :) Hästen med stort H :love:
 
Sv: ja blir galen !!!

Jaaa verkligen :), ja var där idag å red bara av honom efter ägaren hade ridit, helt okej,, de va bara innan så fick ja inte på han tränset, men efteråt när vi gick till hagen, gick ja helt ensam med honom möte samtigt, 2 bussar en hade ja framför mig, en i röven, och en bil bakom den ena bussen med en skällande hund, han blev lite tittig, men va konsekvent och själv hyfsat lungn, för ja orkade verkligen inte stressa upp mig xD , efter de va de super mysigt resten va vägen till hagen, och de känndes som han litade på mig, va skönt =) .. ska rida honom ensam imorgon, ska rida ut, men pojkvännen ska nog gå med ut iallafall, bara för sakens skull, annars tänker ja banemej rida ut ensam.. har inte provat den anndra hästen, kanske blir till helgen, samtidigt som ja gillar denna hästen ja har nu, så längtar ja nästan lite å få provrida den andra =/ jaja.
 
Sv: ja blir galen !!!

så fick ja inte på han tränset,

detta är att han är motvillig med, (har ju varit där med ägaren senatse gångerna) men ja har ju liksom tränsat han själv förut! ja har ridit han ensam, ja har hanterat honom ensam. Men nu dom senaste gångerna tar ägaren över jätte fort, om ja inte kan tränsa på typ 1 minut, så tar hon över.. lite jobbigt, hur ska ja kunna utvecklas då menar jag??? om ja skulle fått tränsa, så skulle de kanske inte bli några problem imorgon?! =/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 088
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Idag har vi åkt till en stuga som vi ska vara i en vecka. Eller det är väl ett hus ingen stuga men iallafall. Men ja det är väldigt...
Svar
11
· Visningar
946
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp