Jack Rusell.....

C

Crazyy

Funderar på att skaffa en liten Russel till sommaren, men.... Blir lite förvirrad på det här med registreringsbara / inte reg.bara, Färger, lågbent/ högbent..... Hjälp... någon som är insatt i det här?
 
jag skall antagligen köpa en till sommaren,
men jag tror inte jag bryr mig om färger och s¨ådant,
jag skall bara ha den som familjehund.

kontakta en uppfödare så förklarar hon nog.
eller en som heter ullis och hundarna här på buke,hon föder upp dom.vet ej om det är sträck imellan nmanen eller om det sitter helt ihop
 
Hejsan!

Jag har en släthårig, högställd Jack Russell Terrier enligt den Brittiska standarden. Enligt den Brittiska standarden finns hårlagen "slät, broken och sträv" varav broken är ett mellanting mellan slät och sträv.
Utöver den Brittiska standrarden finns det typen Parson Jack Russell och ytterligare en typ (vet inte riktigt vad den kallas) om jag förstått det rätt. Jag är inte hundra på det hela själv men kolla in www.jackrussell.nu (hemsidan för Jack Russell Terrier Club of Great Britain Sweden). Se under fliken "Hunden", "Gästboken" och "Klubben- informationsblad PDF". Under fliken "Hunden" hittar du lite info om rasstandarden, i gästboken vet jag att andra har tagit upp samma fråga som du har och under fliken "Klubben-info PDF" hittar du bla olika kontaktpersoner som kan det hela mycket bättre än jag.
Kanske blev du bara mer förvirrad nu (vore inte så konstigt eftersom jag som har en Jack Russell inte ens har koll på det hela) men som sagt, Kontaktpersonerna som du hittar på ovan nämnda hemsida kan nog förklara det för dig.

Lycka till med ditt Russellköp.

:)

Catherine
 
Tack... Tror att jag blivit lite klokare nu. Ni som har russlar.... kan ni rekomendera några uppfödare?
 
Vad menar du, att det finns olika rasorganisationer som representerar olika hårlag hos JR? Det har jag aldrig hört talas om.
 
Vad är du intressarad av för typ av jrt?
om du skall ha en lågställd så se till att den är reggad i SKK.

Kan tyvärr inte rekomendera min egna uppfödare då hon är oseriös
 
Vet inte riktigt vilken variant.... Som ras verkar de vara rätt robusta, lite ettriga och fulla av fart. Har haft Whippet förut som det är mycket terrier i men oxå vinthund.... Har fallit för "stor hund i liten förpackning".
Skk har lista på uppfödare med valpar / parade, men för mig är namnen på dem bara namn.....
 
det har jag ingen koll på, men det finns andra varianter än den strävhåriga. har träffat en med halvlång silkeslen päls. himla mysig :)
 
Kan säga såhär att generellt sätt så blir den lågställda alltmer "utställningsavlad" medans den högställda fortfarande är en bevarad jakthund.

Sen finns ju även Parson russell terrier som är en SKK erkänd variant av den högställda jack russell terrier.

Jag måste också påminna om att JRT är en aktiv ras, som måste få mycket stimulans i form av att jobba mycket med hjärnan.
 
Det finns tre hårlag inom båda varianterna av jack russell och parson russell - slät, broken och sträv. Inom SKK-registrerad (lågställd) jack russell kallas de väl dock slät, sträv och raggig, av någon anledning. Tänk på att oavsett vilken av raserna du väljer så är de arbetande hundar som kräver mycket av sin ägare.
 
Förresten, oavsett vilken typ du väljer, se till att gå genom rasklubben (du har länkar i ett tidigare inlägg) när du letar valp. Det finns många buskuppfödare där ute, som rider på att intresset för rasen är stort och valpar därför är lättsålda.
 
Kan säga såhär att generellt sätt så blir den lågställda alltmer "utställningsavlad" medans den högställda fortfarande är en bevarad jakthund.

Det där är en sanning med modifikation. Jag är medlem i SKKs Jack Russell rasklubb. Det är många hundar som är meriterade som grythundar, viltspår, lydnad, bruks och agility. Så det är inga problem med att hitta arbetande JRs som är 'lågställda'. Jag gillar egentligen inte det ordet då många tror att det är en krumbent, grov hund vilket är fel.

Jag personligen tror att de trevligaste JR hittar du antingen hos SKKs Jack Russellklubbs uppfödare eller hos JRTC of GB uppfödare. Jag är inte så förtjust i Parson och tycker att de presterar dåligt i de olika 'arbetsgrenarna'.
 
självklart...det var en grov generallisering.
Och till viss del även jämföring av SKK reggad JRT och högställd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 206
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 620
Senast: Fille
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp