jack russel

V

vickan

kan någon berätta för mig vilka raser som finns i jack russeln? har hört ett påstående som jag inte riktigt tror på, så det skulle vara kul att veta hur det är!
 
Det finns två varianter av rasen jack russell terrier. Den ena är kvadratiskt byggd och högställd, denna registreras i JRTC samt SHK - ej ansluten till SKK. Sedan 2002 är den lågställda varianten godkänd i SKK, inmönstringar pågår fortfarande. Det finns även parson russell terrier som är SKK:s högställda variant.
 
Var vänlig red ut det där åt mig. Jag har gått helt vilse i Jack Russel träsket. Det är högställd och lågställd och sen får man reda på att den inte heter Jack Russel utan Parson Russel...men ändå inte.
Nu när jag filar på detta inlägg, så läste jag ditt inlägg igen och såg att det var ganska utrett redan. Men förtydliga gärna ändå.

Alltså: Parson Jack Russel, Jack Russel och Parson Russel är de namn på hundstackarna som jag funnit när jag surfat runt på nätet. Vissa säger att de helt har gått över till att heta Parson Russel och andra separerar dem och säger att Parson och Jack är olika varianter och ytterligare andra säger att det är samma hund som har olika namn....gah! *yribollen*
 
Fakta är att det finns tre varianter, precis som jag skrev ovan - två varianter som båda heter jack russell terrier, varav den ena är högställd och registreras i JRTC (ej SKK) och den andra är lågställd och registreras i SKK. Den tredje varianten är parson russell terrier som är högställd registreras i SKK. Svårare än så är det inte. Sen kan man gå in i en djupare diskussion om vad de exakta skillnaderna på hundarna inom de olika rastyperna är, det är då folk börjar komma med fraser som "det egentligen är samma ras men med olika namn" - och det är då det blir krångligt...
 
jag tänkte mer på vilka andra hundraser som finns i den! :idea: hur är den i psyket?
 
Vilka raser den är framavlad från? Jaha... Ja, det är precis som med alla andra raser - förmodligen lite av allt möjligt. Det är omöjligt att veta säkert hur aveln såg ut i England på 1800-talet, lång innan man började stambokföra. Urmodern var dock en liten strävhårig terriertik vid namn Trump. John Russell höll på med foxterriers innan så rasen avlades fram på hans jagande foxterrierlinjer och ett antal andra terrierraser. Det finns rykten som säger att bullraser korsades in för att få hårdare temperament på hundarna, om det är sant eller inte är omöjligt att säga. Är det sant så kan bullraserna inte ha varit någon stor del i aveln eftersom de har helt fel byggnad - en jack russell skall vara atletisk med liten och smal bröstkorg, inte för brett byggd.
 
okej, tack så mkt! hade jordens diskussion om att det är helt omöjligt att det är 50% pitbull i jack russeln, men den jag pratade med var helt övertygad om att det var det, för det hade tydligen ägaren sagt... men nu vet jag i alla fall!
 
Det torde vara relativt säkert att det inte finns en gnutta pitbull i russeln. Pitbullen är en amerikansk ras och Russeln är brittisk. Jag tror inte att det skedde så mycket utbyte av raser _från_ Amerika på den tiden det begav sig. Det skulle vara om det skedde inblandning av andra raser på senare tid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 616
Senast: Fille
·
Kläder & Bli fin Halloj! Vad har ni på er nu i "mittemellan"-tider? Jag har skaljackor, men de är för varma nu och vanlig kofta blir snart för kallt...
Svar
11
· Visningar
741
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp