Jack Russel

M

_malle__

Någon här som har en Jack Russel?
Passar de bra som "stall-och gårdshund"?

Har varit hos några bekanta och hälsat på deras Jack russels, tycker de verkar vara trevliga hundar. Har alltid gillat dem.

Bör man välja en renrasig eller en blandras?
Vill främst ha en sällskapshund, och kanske hålla på med agility eller nåt annat kul som även håller hunden stimulerad.

Tycker också att Schnauzer och dalmatiner är trevliga raser, lämpar de sig som stall/gårdshund?

Hur sysselsätter man en hund om den är ensam några timmar? Hundgård? TV? Vad är egentligen bäst?
 
Hej!
Jag har en Jack-Russel, en hanne på 7 månader.
Överlag så tycker jag att de är bra gårdshundar, de skäller när någon kommer och har bra koll på läget. Men det är extremt livliga hundar som kräver en hel del aktivering. men jag är helfrälst i dem!
 
Hej,

Jag har en Parson Jack Russel som är en handfull. Hon är snäll men skäller som en galning på allt och alla, och hon vill inte vara ute själv på gården (som man tänker sig en gårdshund vara) utan om hon inte har någon som vill leka med henne, skäller hon tills någon ger henne uppmärksamhet.

Jag tror inte man kan föreställa sig innan hur mycket de egentligen kräver. Min Russel blir ALDRIG trött och hon är fyra år nu. HOn är alltid redo för att göra saker. Det krävs mer än en daglig lång promenad (2 h med mig på häst) i skogen för att tillgodose hennes stimulans.

Hon är lite jobbig om jag ska vara helt ärlig - och jag skulle nog inte skaffa en Russel igen!

Jag har någon slags hatkärlek till henne då hon var min pappas. Jag kan inte låta bli att älska henne även om hon är så mycket jobb. De är mycket intelligenta hundar som när de ser på en vet precis vad man tänker, och ger en massor av kärlek. (men kräver massor också)

Tänk dig för innan du skaffar Jack Russel då de verkar små och lättskötta, men skenet bedrar. Jack russel är mycket hund i förpackningen. Kanske det skulle funka bättre att ha två då de kan stimulera varandra. Dock funkar inte detta på min då hon är otroligt dominant och vill ha alla människor för sig själv.

Sorry att låta så negativ, men detta är min uppfattning av rasen.
 
Du ska inte köpa en Jack russell om du vill ha en sällskapshund. En JRT är en jakthund och behöver en hel del aktivering och då pratar vi hjärngympa och inte bara ut och promenera eller springa bredvid hästen. Jag är inne på min andra russell nu och han är med i stallet och på ridturerna ibland. Det kräver en hel del träning för att kunna ha de lösa eftersom de kan få för sig att jaga diverse djur. Tveksam på om de passar så bra som gårdshund, de kan skälla och vakta ganska bra men är inte gärna ensamma, min vill gärna ha mig inom synhåll. En russell kan vara en underbar hund med ett enormt temprament och otrolig nyfikenhet om du aktiverar den rätt och är envis som synden själv :)

En dansk-/svensk gårdshund kanske hade passat bättre? De ser ju nästan likadana ut men med den stora skillnaden att gårdshunden ju fungerat som just gårdshund under lång tid. Mer vakt och mindre jakt.
 
Jag har nog haft tur då som har en JRT som är hur mysig som helst. Lämpar sig mer som sällskap än till jakt. Hon älskar smådjur och vill gärna tvätta dom!
Hon följer gärna med mig till stallet och på en liten tur, men är lika nöjd över att vara hemma och gå promenader.

Hon är 4 år nu och har alltid varit sådan. Stabil i mentaliteten, inte skotträdd och skäller bara en gång när det kommer någon. :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 929
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 440
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 760
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp