"Jack Russell-skutt" eller patella?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Ska börja med att säga att ja, jag vet vad patella luxation är och jag går till veterinär med mina djur när det behövs;)

För några år sedan träffade jag en JR-ägare med tillhörande hund och den hunden hoppade på tre ben flera ggr under tiden jag såg den. Jag frågade ägaren om vad det var och då säger hen att "de där skutten hör till rasen". Jag har också läst på nätet att andra skriver om "Jack Russell-skutt".

Finns det verkligen något som säger att små hundar, då speciellt JR hoppar mer på tre ben än andra hundar?
 
Sv: "Jack Russell-skutt" eller patella?

Jag har en vän med en JRT som springer på tre ben för det mesta. Undersökt ordentligt hos vet. Patellan kan luxeras vid palp men hoppar tillbaka direkt igen, och det är sannolikt inte därför hon springer på tre ben, utan de har fått nöja sig med att hon antagligen tycker att det är smidigare/mer energisparande att springa så :)
 
Sv: "Jack Russell-skutt" eller patella?

Jag hade tidigare en dvärgpinscher som väldigt ofta hoppade över steg med det ena bakbenet, han höll upp benet under olika antal steg. Hans patella var helt UA. Även höftlederna var UA, eller A som man säger numera. Jag kollade allt på honom och det enda man kunde tänka sig var att ledbandet i knäet var uttöjt, så man opererade och spände åt det. Men han fortsatte att hoppa över steg i alla fall.

Man sa då att vissa hundar går så, men det beror inte på rygg/höfter/ben utan det sitter i hjärnan på dem. Om jag förstod det rätt så menade man att det var något med motoriken.
 
Sv: "Jack Russell-skutt" eller patella?

Kl
Min förra JRT hoppade ofta "hoppsansteg" och jag vet väldigt många JRT som gör det. Hugo gjorde det hela sitt liv och han blev nästan 17 år. Dock gjorde han det oftare när han var yngre. :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Vitsippan
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 440
Senast: inverterad
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 764
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp