Jacuzzi som gravid?

TinaJ

Trådstartare
Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls….
Googlar man på jacuzzi så står det att man ska undvika det pga att man kan bli för varm.
Stämmer ens det? Hade det varit en reell risk borde det stå även på typ 1177
?

Jag är gravid i vecka 10, så väldigt tidigt.
 
Minns att Instamorskan på Instagram skrev att man vet inte gällande jacuzzi, och att vi också ibland måste acceptera att vi kommer vara ovetandes om vissa saker och att det inte går att forska på allting kring graviditet. Men att det varit skäl nog för en del att avstå eller rekommendera andra att avstå.
 
Varför just jacuzzi?
Jag är gravid och badar ofta hemma i badkaret.
Var tvungen att googla lite och hittade (på 1177!) att man ska undvika att köra bil i slutet "om man inte måste", hur många kan egentligen göra det? O_o
 
Varför just jacuzzi?
Jag är gravid och badar ofta hemma i badkaret.
Var tvungen att googla lite och hittade (på 1177!) att man ska undvika att köra bil i slutet "om man inte måste", hur många kan egentligen göra det? O_o
Jag kunde typ inte röra mig i slutet av min graviditet och hade svårt för att komma fram till ratten så kan nog se varför det står så 😅

Jag har läst rekommendationerna på allt som är varmt dvs bastu, badkar och jacuzzi. Sedan jag från början inte tycker om nått av det för jag blir riktigt kokvarm så ville jag inte heller göra det som gravid, vill inte gärna koka mig å bebis 😛^^ men om man själv tycker det är behagligt upplevs de råden ju annorlunda, tänker man kanske inte ska sitta i värsta värmen dock.

Man kan väl få blodtrycksfall av värmen och så är kanske en del påverkade redan av graviditeten mtp blodtryck :)
 
Varför just jacuzzi?
Jag är gravid och badar ofta hemma i badkaret.
Var tvungen att googla lite och hittade (på 1177!) att man ska undvika att köra bil i slutet "om man inte måste", hur många kan egentligen göra det? O_o

Jag tror att det har att göra med att det liksom är flera personer i varmt vatten, dvs att det lätt blir bakterier och så?

När jag försökte kolla samma sak när jag var gravid så kom jag fram till att så länge inte vattnet gått (vid det laget var jag inne på förlossningen med båda barnen, så det var ett icke-problem! :p) så ska det inte vara skadligt. Sen är det väl massor av saker som inte rekommenderas i tidig graviditet just för att det inte finns någon forskning på det och missfallsrisken ändå är större då än senare.
 
Förresten, har för mig att jag läst något om jacuzzi och andra bubbelbad och bakterier, att det kan vara därför också. Att man är mer mottaglig för infektioner vid graviditet då slemhinnorna är ömtåligare 🤔
 
Bakterier har de ju lugnat ner sig lite kring.
Så det var främst värmen jag tänkte på.
Där verkar ju rekommendationen vara att hålla det under 38,3. Men jag har ju badat massor varmare än så hemma i badkaret.

Det är så enkelt när det står på 1177, alla dessa gråzoner gör en ju galen.
Nu löste vi det med att sätta jacuzzin på 38 grader och inte ha på bubblorna…..
 
Bakterier har de ju lugnat ner sig lite kring.
Så det var främst värmen jag tänkte på.
Där verkar ju rekommendationen vara att hålla det under 38,3. Men jag har ju badat massor varmare än så hemma i badkaret.

Det är så enkelt när det står på 1177, alla dessa gråzoner gör en ju galen.
Nu löste vi det med att sätta jacuzzin på 38 grader och inte ha på bubblorna…..
Så vitt jag vet så ska temperaturen vara okej så länge det känns okej och inte obehagligt :)
 
Jag har genomgått två graviditeter och aldrig fått från barnmorskan att INTE bada. Vi har eget spabad hemma så hennes svar var - bada på så länge inte vattnet gått.

Med första gick aldrig vattnet hemma så spenderade dessutom hela dagen i spabadet med värkar, massagen i badet var det enda som hjälpte i värkarbetet 😎
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 885
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 972
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
927
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp