Bukefalos 28 år!

Jadiza och andra kunniga!

Qodrofenia

Trådstartare
Kan hundar ha damp? :crazy:
Trodde inte jag skulle få sådanan problem med med uppfostran som jag har nu med ettåringen.Hon är av blandras med mycket utslag av Akita.Och just nu är hon ingen kul hund att ha...Hon trottsar i allt just nu..Mest ute på promenad..vi hadde inte henne de första viktiga månaderna i hennes liv.och i tidigare hem fick hon göra vad hon ville.Vilket inkluderar att dra så innivassen..(på bakbenen i kopplet inprinsip)Hon går på alla fyra nu men fasen vad hon flaxar runt..Just lever hon sitt egna lilla liv och låter sig inte påverkas.. :smirk:
En vanlig hund säker ju kontakt någonsån där med sin förare men inte denna..å kvick som :devil: är hon oxå..Att få henne att gå snällt vid sidan är som att försöka få kontakt med ett gummiboll.(du har någonting som hoppar i andra ändan av kopplet som ska föreställa en hund)Ropa på henne locka och pocka resulterari en snabb blick en svans viftning och sen vänder hon bort igen och man tappar kontakten med henne.. :(
Enligt henne har hon inte tid med mig alls .Och jag finns inte..Att läxa upp henne fungerar inte heller :crazy:Hon ruskar bara på sig å så är det i full gång igen..Godis fungerar inte heller.Inte de minsta matglad.(vill helt enkelt inte ha!)Provat med olika sorter men inget funkar.Hon ruskar av sig beröm lika fort som en tillsägelse!vad göra vad göra :confused:
 
allvetande vacasso :smirk: svarar att hundar förmodligen kan ha damp eller någon annan hjärnskada ,det är till och med rätt sannolikt .
Men jag har aldrig personligen träffat en sån hund (däremot en häst ,damp eller CP vet jag inte om han hade men ...nånting åt det hållet) .

Problem med 1) Hunden drar ,och 2) svår att få och hålla kontakt med har jag haft länge .
Det är en snart sjuårig hund som har vissa beteenden inpräntat med stålklubba ,vilket gör det rätt svårt att bryta dom -men nån hjärnskada har han inte .
Sen om din hund verkligen har det vet ju inte jag ,men jag tror faktiskt inte det .
Det finns (på håll iallafall) problemhundsutredare ,behöver inte vara nått fel -man kanske bara behöver få lite direktiv .
 
igentligen tror jag inte hunden har damp!Men vissa dagar undrar man :crazy:Jag vet att detta är en fas vi nu går igenom.Hon tottsar och är allmänt förvirrad.ska snart gå in i sitt andra löp dessutom.Detta är min 5 hund och min tredje omplaseringshund..Jag är ingen nybörjare jag vet vad jag håller på med.Men denna hund tar priset..Och jag har tappat råden. :(


Har du några bra direktiv då?
 
Damp och damp, hundars udda beteenden förklarar man väl inte riktigt med sådana termer.
Dock finns det ju hundar med högre grundstressnivå än andra och koncentrationsförmågan, förmågan att hålla ihop, skiftar också. En hund med hög grundstressnivå och som inte riktigt håller ihop kan bete sig sådär flängt som din unghund gör. De kan inte riktigt sortera och stänga ute att intryck utan föraren får konkurrera med allt som händer runt omkring. Många gånger vill dessa hundar vara till lags, men de är så lättdistraherade att de glömmer vad föraren ville.

De kan också uppvisa dessa typiska beteenden att beröm och bestraffning inte har någon effekt. Ibland beror det på att hunden faktiskt är hård, men lika ofta är orsaken att de är så uppe i varv att stressen blockerar förmågan att ta beröm och korrigering. Som exempel kan jag ta min äldsta hund som är vek och lätt skapar minnesbilder, men som ändå gick på ett elstängsel fem gånger på raken. Detta gjorde han därför att driften att driva kor var så stor den blockerade hans förmåga att skapa de negativa minnesbilderna av elstängslet.

Det är ju också så att vissa hundar blir små monster då de går igenom könsmognaden. De glömmer allt och föraren blir bara en liten lort som hänger i kopplet. Tyvärr finns det ingen enkel patentlösning på hur man ska ta sig igenom en sådan period, men så mycket kan jag säga att det till stor del hänger på tålamod, envishet och konsekvens.
Jag skulle bestämma mig för att fåtal saker som hunden ska göra, exempelvis gå fint, sitt, ligg och vänta på varsågod. När helst jag sedan ber om dessa få saker så ser jag till att genomdriva dem också oavsett hur lång tid det tar. Jag skulle dock inte be om dem för ofta, för då blir det hela bara en lång kamp. Hur man genomdriver sitt kommando varierar från hund till hund. Med min tik kan jag ryta i och hon gör vad jag ber om. Men hanen får jag ha en bestämd, låg röst och eventuellt lyfta honom dit jag vill.

På stressade hundar som knappt vet vad de heter brukar det fungera bra att hålla sig lugn och vara förbannat envis. Kommenderar man sitt gör man det med lugn och myndig röst samtidigt som man fysiskt sätter hunden. Antagligen studsar den upp i nästa sekund, men då gör man om och om och om och om igen. Samtidigt som man sätter denna mentala press på hunden måste man också hitta något den tycker är kul. Detta för att inte bara bli en tråkig jäkel med en massa krav.
Vissa hundar gillar att kampa och får det som belöning, andra gillar mat, en del tycker om att jaga trasa eller varför inte leta upp sin förare. Man får prova sig fram.
 
Tack Jadiza..Dina råd är alltid välkommna :love:
Din lilla redovisning här ger mig en spark i rätt riktning igen :)
Och visst vet jag att damp inte är det rätta utrycket :smirk:
Dina visa ord gör att man hittar tråden igen...1000-TACK :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 848
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp