Jägaren Tonys ilska mot hästägarna: ”För dåligt”

Tony Nielsen, 40, är jägare och rör sig mycket ute i skogen. Han är trött på att hitta djur som skadats av hästägares stängsel.
Bara den här vintern har han stött på fyra dovhjortar som lidit svårt.
– Tre har vi fått avliva. Men nu senast hittade jag en död tjur som var helt intrasslad med rep i hornen och runt huvudet så han hade inte kunnat inte äta, säger Tony Nielsen.
 
Som information.....jag åker dagligen förbi ett stall med fyra hästar som går på lösdrift med fri tillgång på hö/hösilage.
Trådarna hänger på mer än halva hagen, både övre och nedre tråden men på lite olika ställen. De har, istället för att spänna och skarva dessa trådar, satt fårstängsel på vissa delar och spänt upp ny tråd på andra ställen utan att ta bort den gamla.

Hagar med fri tillgång på mat och hängande trådar känns som ett stort problem för just denna sortens olyckor, förutom hästarnas väl och ve.
 
Vet också en lösdrift med usla stängsel. De har flera hagar som de alternerar emellan, så inget som kan tas ner. Men stängslet är uselt.
 
Naturligtvis förekommer det att framförallt hjortar trasslar in sig eltrådar.. men dessa trådar finns ju inte enbart runt hästhagar. Man ser ju eltråd runt alla sorters beten. Sedan är det ju så, att dovhjorten befinner sig i utmarkerna av sitt utbredningsområde. Det gör ätt tjurarna ska återhämta sig från brunsten under den svåraste perioden, vintern. Därför dör många av utmattning, och det behövs inte mycket stress för att en svag individ ska trilla ikull för gott.

Naturligtvis ska trådar hållas hårt spända, buskar kapas och framförallt de grenar o träd som faller ner över trådarna på vintern ska plockas bort per omgående..då minskar risken rejält
 
Vi har haft en älg som trasslat in sig i staketet till våran sommarhage, (ett rep, brukar vara relativt bra spänt, dock går älgarna igenom det med jämna mellanrum) hamnat dike och drunknat. Vi plockar in våran hage varje höst. Så jag tvivlar inte på att det är sant.
 
Tror aldrig jag hört nån som plockar ner stängsel när hästarna inte går där.

Jodå, det finns dom som gör det. jag tex :) Vid tid och behov så åker tråden ner, åtminstone vid de sk sjöhagarna där de vilda djuren behöver ta sig ner vintertid.
Förr gjorde vi det alltid , men då växelodlade vi mycket mer och ofta var stängslet ivägen för maskiner och då var det enklats att ta ner det.
Numera gör jag det om jag har tid och arbetslust.
 
Gammalt stängsel brukar ju inte vara så svårt att få av då plasten skadas av solens uv strålning och blir skört. Kyla förstör plasten ännu mer. Gamla hagar som stått uppe ett par år så går ju tråden typ av när man försöker lossa de från skarvarna och isolatorerna....
 
Det är tyvärr vanligt, jag är med i många jägargrupper på facebook och det delas ett flertal videos där varje år på när folk skär loss framförallt dovhjortar från stängsel, samt så klart att man skjutit sådana som varit väldigt intrasslade.

T ex:
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/lasarnas-jakter/se-nar-jagare-raddar-dovhjort-ut-dodsfalla/
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/lasarnas-jakter/hjort-plagades-stangseltrad/
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/lasarnas-jakter/dovhjort-plagades-av-haststangsel/
https://svenskjakt.se/uncategorized/webb-tv-jagare-raddar-intrasslade-dovhjortar/

Den här är dock det värsta jag sett :(
https://svenskjakt.se/uncategorized/dovhjort-dignade-under-stolpar-och-trad/
 
Fake news är att man berättar utvalda delar av sanningen.

Vet du att folk lämnar stängsel i skogen? Grannen släppte upp korna i en granskog men de tar hand om stängslet. Min gick i en fast sommarhage i skogskanten. Det staketet må vara ruckligt men det är kvar.

Rådjuren hoppar så smidigt över stängslet men det är klart en dovhjort är lite tyngre.

Det är jättetragiskt om folk är så slarviga. Då är det väl bra att det kommer fram.

Dovhjortar kryper gärna under staketen, det är därför de har större benägenhet att fastna än rådjur, som hellre hoppar över.
 
Här är det tyvärr inte ovanligt att hästägare lånar en bit mark för bete 1 eller 2 år och sedan inte tar bort tråd och plaststolpar, utan det får vara kvar tills någon har tröttnat på att ha tråden på marken flera år efter hästar gick där sist, tror det som legat längst börjar närma sig 10år. Markägarna är olika, staten vet inte om eller bryr sig inte men finns även där marken ägs av äldre som inte orkar städa efter hästägare.
 
Vi hade en dovhjort som jägare fick avliva som hade snurrat in sig i eltråden efter att den dragit med sig isolatorer och rep, skadat sig och satt fast efter att ha försökt krypa under. Det har hänt en gång på 15 år, vi har mycket vilt på markerna. Markerna besöks frekvent av både oss och jägare men det kan ändå handla om säkert dygn på vissa ställen och det hinner skapa ett stort lidande.

Det var en väl stängslad hage som användes till och från under en sommar.

Tragiskt. Men jag förstår inte vad man ska kunna göra för att eliminera riskerna.
 
Vi har ju enormt mycket dovhjort här i trakten, men trots det, så har vi hittills (peppar-peppar, ta i trä) inte haft något fall av "intrasslad hjort", och på åtta år på den här gården, endast två fall av "stängsel avrivna av djur".

Som flera har sagt, så kryper/tråcklar sig dovhjorten under/igenom stängslet. Jag har själv sett hur hjortar med väl utvuxna hornkronor, tar sig igenom trådarna, TROTS, att det är 7000-9000 volt i tråden och ett aggregat på 21 joule!

Hjortarna jobbar systematiskt för att ta sig igenom. Vi har aldrig några vildsvin som går in i hagarna, det är femtrådiga rovdjursavvisande stängsel vi talar om här, men hjortarna tar sig in. Trådarna är hålls alltid välspända med hjälp av särskilda fjädrar och Gripples.

Jag förstår inte hur hjortarna hanterar elen, för det tar många sekunder för dem att tråckla sig igenom.

Risken för att någon trasslar in sig ökar, om tråden inte syns ordentligt, om den delvis ligger på marken, och framförallt om den inte är spänd.

Materialet har också betydelse. Elrep, eltråd och vissa sorters elband, är nog det absolut värsta materialet (så länge det är relativt "färskt), eftersom det helt enkelt inte går av.

Metalltråd går av på ett rätt "bra" sätt för djuren rätt ofta, särskilt om den är ordentligt spänd. Men för att kunna använda metalltråd, så behöver man bygga stängsel av permanent typ, med ordentliga hörn bl.a.

För att förebygga skador, så behöver man hålla stängslet i trim, och inspektera regelbundet, året om.
Och faktiskt vara medveten om att ett förfallet stängsel är en olycksrisk.

Det är synd att det så sällan verkar vara så att Länsstyrelserna bryr sig om förfallna hägn, trots att regelverket säger att de borde det. I mitt närområde finns det t.ex. ett f.d. hjorthägn, vars stängsel numera "hänger i trasor", med stor olycksrisk som följd.

Hur som helst, så anser jag att om man slutar att använda ett hägn, så ingår det att plocka bort tråden.
 
Hur som helst, så anser jag att om man slutar att använda ett hägn, så ingår det att plocka bort tråden.

Där håller jag med - och att de hägn man har aktiva har man ansvar att underhålla och visitera regelbundet för att minska riskerna och om olyckan är framme, kunna minimera lidandet. Men vad är definitionen av "slutar använda"? I det konkreta fallet för oss handlade det om en hage som inte använts på en vecka men som planerades användas (och efter reparation användes) igen två veckor senare. Den investeringen man gör i bra, väl underhållna stängsel, är alldeles för stor för att göras om flera gånger om året.
 
Förr hittade man mycket taggtråd runt överallt i skogen men det är uppstädat nu. Dovhjortar , är det Skåne då?

Hos dig är det kanske uppstädat men det är det definitivt inte där jag har mina hästar (utanför Uppsala).
Här har vi gott om dov/kronhjort och jag har aldrig sett någon som fastnat.
 
Gammalt stängsel brukar ju inte vara så svårt att få av då plasten skadas av solens uv strålning och blir skört. Kyla förstör plasten ännu mer. Gamla hagar som stått uppe ett par år så går ju tråden typ av när man försöker lossa de från skarvarna och isolatorerna....


Ett par år?! Det är för mig ca 2-3 år.
Våra vanliga elstaket har stått uppe i 7 år nu och före dess ca 14 år. De är inte speciellt sköra eller går sönder. Däremot verkar isolatorerna behöva bytas ut så dr var tredje år.
 
Var rätt länge sen där var problem med att någon sprang iväg med staketen här - men på de ställen där det var problem så lufte vi upp undertråden i övertrådens hållare och det räckte för att närapå minska problemen. Nästa steg var att göra stora grinhål där det vilda framförallt sprang, vart bra ridvägar dessutom, som lämnas öppna framförallt vintertid.
Enkla åtgärder som gör skillnad och dessutom minskar jobbet att hålla staket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp