Jägaren Tonys ilska mot hästägarna: ”För dåligt”

Tony Nielsen, 40, är jägare och rör sig mycket ute i skogen. Han är trött på att hitta djur som skadats av hästägares stängsel.
Bara den här vintern har han stött på fyra dovhjortar som lidit svårt.
– Tre har vi fått avliva. Men nu senast hittade jag en död tjur som var helt intrasslad med rep i hornen och runt huvudet så han hade inte kunnat inte äta, säger Tony Nielsen.
 
Tony Nielsen, 40, är jägare och rör sig mycket ute i skogen. Han är trött på att hitta djur som skadats av hästägares stängsel.
Bara den här vintern har han stött på fyra dovhjortar som lidit svårt.
– Tre har vi fått avliva. Men nu senast hittade jag en död tjur som var helt intrasslad med rep i hornen och runt huvudet så han hade inte kunnat inte äta, säger Tony Nielsen.
Var i hela friden är detta? Vem släpper upp hästarna på skogen utan att sköta stängslen? Fakenews? Är det sant? Förr hittade man mycket taggtråd runt överallt i skogen men det är uppstädat nu. Dovhjortar , är det Skåne då?
 
Aldrig hört talas om någon gång och då har jag mina hästar mitt ute i skogen med mycket rådjur bland annat som kommer in i hagarna.

kikade in och det är i Blekinge. 33 som gillat och 37 som delat.

De som skrivit har heller aldrig hört talas om det.

Tragiskt javisst men tror inte bara lösningen ligger på att hästägare ska plocka ner sina sommarhagar.
 
Var i hela friden är detta? Vem släpper upp hästarna på skogen utan att sköta stängslen? Fakenews? Är det sant? Förr hittade man mycket taggtråd runt överallt i skogen men det är uppstädat nu. Dovhjortar , är det Skåne då?
Jag ser ofta hagar med stängsel som ser ut som plockepinn mer eller mindre med tråd som hänger. Även på fina anläggningar. Taggtråd tycker jag också att man kan stöta på så jag håller inte med om att det är ”bortstädat”. Bra att någon lyfter problemet som uppenbarligen vållar djur onödigt lidande.
 
Men vaddå fake news? Har du läst artikeln?
Läste du mitt inlägg? Jag har aldrig sett några misskötta hästhagar i skogen. Bor och bott i olika delar i Mellansverige, koland, har alltid ridit mycket i skogen. Därav fakenews. Hästfolk vill gärna ha sina hästar nära och släppa upp dem på skogen existerar säkert men sällan.
 
Jag ser ofta hagar med stängsel som ser ut som plockepinn mer eller mindre med tråd som hänger. Även på fina anläggningar. Taggtråd tycker jag också att man kan stöta på så jag håller inte med om att det är ”bortstädat”. Bra att någon lyfter problemet som uppenbarligen vållar djur onödigt lidande.
Var bor du?
 
Vad jag förstår är detta ett tämligen vanligt "fenomen" men jag är inte förvånad heller när jag ser folks hagar. Det behöver inte vara sommarhagar eller annat. Det är ofta hagar som hänger och är utan el. Det är de som orsakar de flesta problem.

Dock är jag lite undrande om en av bilderna verkligen är hagstaket eller rent av vit telesladd (typ).
 
Vi har också stött på dovhjortar som trasslat in sig i gammalt elstängsel till vad ser ut att vara gamla sommarbeteshagar. En åt Söderköping-hållet och en i Vallentuna norr om stockholm. Jättetråkigt :cry:
 
Hjortar finns iaf så långt upp som Uppland och med deras kronor kan jag förstå att det är ett problem. Nu är det ju inte enbart hästägare som använder tråd i sina hagar och det kan inte spela någon roll om hagen används eller inte, el eller ej, hjortar har stora kronor och där det finns gott om hjort är det säkert många som passerar hagar med tråd.

Att anklaga andra för att hitta på är att blunda för verkligheten. :banghead:
 
Fast fake news betyder att det inte är sant. För att du inte sett något betyder det ju inte att det inte är sant.
Fake news är att man berättar utvalda delar av sanningen.
Finns nog rätt många just i år som tex gjort "tillfälliga" sommarhagar med lösa stolp och tråd, pga torkan för att uttöka hagar/bete.
Vet du att folk lämnar stängsel i skogen? Grannen släppte upp korna i en granskog men de tar hand om stängslet. Min gick i en fast sommarhage i skogskanten. Det staketet må vara ruckligt men det är kvar.

Rådjuren hoppar så smidigt över stängslet men det är klart en dovhjort är lite tyngre.

Det är jättetragiskt om folk är så slarviga. Då är det väl bra att det kommer fram.
 
Den första bilden är repet väldigt löst. Den andra bilden växer det mossa på hornen, hur gammal är den bilden? Visuellt, För mig, kan båda vara konstruerade. Därmed inte sagt att problemet inte ska nonchaleras utan naturligtvis måste folk städa.
Här är det mer regel än undantag att stora sommarhagar står tomma och utan el i många månader. Många är delvis i skogen, i skogens omedelbara närhet eller helt i skogen. Jag ser det inte ens som ovanligt utan mer som att "det har det alltid gjort".
Ok.
 
Fake news är att man berättar utvalda delar av sanningen.

Vet du att folk lämnar stängsel i skogen? Grannen släppte upp korna i en granskog men de tar hand om stängslet. Min gick i en fast sommarhage i skogskanten. Det staketet må vara ruckligt men det är kvar.

Rådjuren hoppar så smidigt över stängslet men det är klart en dovhjort är lite tyngre.

Det är jättetragiskt om folk är så slarviga. Då är det väl bra att det kommer fram.

Men snälla du - vad är du ute efter? Att artikeln ljuger? Att jägaren som berättar ljuger?
Ja jag vet att folk lämnar stängsel i skogen/ängar/fält och att många stängsel är i dåligt skick.
 
Den första bilden är repet väldigt löst. Den andra bilden växer det mossa på hornen, hur gammal är den bilden? Visuellt, För mig, kan båda vara konstruerade. Därmed inte sagt att problemet inte ska nonchaleras utan naturligtvis måste folk städa.

Ok.

Att det växer mossa på kan ju bero på att just den hjorten inte avlivats utan hittats död efter något år och att den svalt ihjäl av tråden eller kanske inte. Det är ju relativt troligt ändå då de ändå byter horn varje år. Den med bara kronan kan ju vara hittade horn.

Att de haft tråd i kronan men inte dött av det ska ju inte heller ses som ett mindre problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp