Jägaren Tonys ilska mot hästägarna: ”För dåligt”

Tony Nielsen, 40, är jägare och rör sig mycket ute i skogen. Han är trött på att hitta djur som skadats av hästägares stängsel.
Bara den här vintern har han stött på fyra dovhjortar som lidit svårt.
– Tre har vi fått avliva. Men nu senast hittade jag en död tjur som var helt intrasslad med rep i hornen och runt huvudet så han hade inte kunnat inte äta, säger Tony Nielsen.
 
Skulle aldrig få för mig att plocka ner stängsel som har tagit dagar att sätta upp bara för att hästarna inte vistas där under vinterhalvåret. Vi har sett mycket viltspår igenom hagarna men inget stängsel som saknas även om de många gånger tar sönder dem för oss. Förstår att jägarna är bekymrade om någon har dåligt stängsel som fastnar och skadar vilt då man minskar bytesantalet för dem. Är oavsett sorgligt att djuren får lida.
 
Där håller jag med - och att de hägn man har aktiva har man ansvar att underhålla och visitera regelbundet för att minska riskerna och om olyckan är framme, kunna minimera lidandet. Men vad är definitionen av "slutar använda"? I det konkreta fallet för oss handlade det om en hage som inte använts på en vecka men som planerades användas (och efter reparation användes) igen två veckor senare. Den investeringen man gör i bra, väl underhållna stängsel, är alldeles för stor för att göras om flera gånger om året.
Jag anser nog inte "sluta använda" ett hägn, är som att det står tomt en vecka eller mer, för att det ska växa nya betesväxter, utan för mig är "sluta använda" = "vi ska inte inom överskådlig tid, eller någonsin, ha djur där mera".

Möjligen så finns det temporära stängsel också, alltså snabbt byggt med plaststolpar o.s.v., som är mera tänkta för "engångsanvändning", som också ska plockas bort efter användning. Sådana stängsel sattes det upp många av i somras, p.g.a. torkan.
Men det kan ju ta mer än en vecka ibland innan stängslet blir bortplockat, och då kan det behövas hållas lite koll på det tills det är gjort.

Att ställa alla grindar öppna är en klok åtgärd, för att minska "trafiken" genom stängslet, i synnerhet om det står strömlöst.

Jag anser nog, att om man regelbundet använder en yta för bete och har djur där, så bör man bygga "ordentliga stängsel" av permanent karaktär, oavsett djurslag.
Sådana stängsel är säkrare både för att hålla djuren inne, samt för att minimera skaderisken för t.ex. vilt.
 
Skulle aldrig få för mig att plocka ner stängsel som har tagit dagar att sätta upp bara för att hästarna inte vistas där under vinterhalvåret. Vi har sett mycket viltspår igenom hagarna men inget stängsel som saknas även om de många gånger tar sönder dem för oss. Förstår att jägarna är bekymrade om någon har dåligt stängsel som fastnar och skadar vilt då man minskar bytesantalet för dem. Är oavsett sorgligt att djuren får lida.

De fastnar alltså även i bra stängsel eftersom de har skaplig kraft att riva ur både isolatorer och rep. Men risken ökar såklart om stängsel är sämre underhållet.

Jag tror inte jägarna, hos oss eller i det här fallet, är ett dugg bekymrade över missade bytesdjur (åtminstone hos oss finns de i stora tal) utan att de har en genuin önskan att djur inte ska behöva lida.

Däremot har jag ingen bra och fullständig lösning.

En lösning, som jag tillämpar, är att besiktiga och reparera aktiva stängsel väldigt regelbundet. Det hindrar inte olyckan, men minskar dels risken och dels tiden som ett djur behöver lida. Och gör att markerna går att använda vid behov för hästarna utan att behöva tänka på att fixa och dona först.

(De stängsel vi inte avser att använda på längre tid tar vi bort tråden från. Att sätta ny tråd i befintligt välgjort stängsel är inte speciellt arbetskrävande, men för mycket för att göra flera gånger per säsong, och tråden behöver ändå bytas hyfsat ofta för att fungera väl som elstängsel.)
 
Senast ändrad:
Det här med att riva och plocka bort stängsel är också så klart en definitionsfråga. Att riva och ta hand om alla stolpar och sedan stolpa om är ganska stort jobb som (åtminstone nästan - jag gjorde stora arealer för hand förr) kräver maskiner.

Att bara samla ihop tråden (om man använt en två eller tre trådars elrep/band-lösning) är en betydligt enklare operation som kan göras av en enda person för hand.

För övrigt är stängselvård a och o även för de egna hästarnas säkerhet, är det inte spänt och sitter ordentligt i isolatorerna så brister det inte på rätt sätt om en häst av någon anledning går igenom stängslet.
 
Vi har i år fått helt nya direktiv från Länsstyrelsen, ha elen på året om även om djur inte vistas i hagen, anledningen är att de vilda djuren då lär sig att det är el och därför ex inte kryper under eller går igenom i samma omfattning.
Bara det att det fungerar måttligt - viss skillnad men mest springer rådjuren igenom ändå, de envisas här med att springa mellan över och undertråden.
 
Bara det att det fungerar måttligt - viss skillnad men mest springer rådjuren igenom ändå, de envisas här med att springa mellan över och undertråden.


Nu har vi väldigt ”små” hagar än så länge men tre trådar. Kan det vara det som hjälper oss? Vi har inte haft en enda påhälsning av svin i hagarna (men gott om runt) och ingen har ännu sprängt banden.

Kanske ändras det när vi skaffar större hagar som inte används året om.
 
Jag berättar att jag inte sett detta. Läs igen, tack.

Japp. Jag tror på diverse konspiratoriska saker och har teflonhatt.

Du skrev att du aldrig sett något sånt, att det kunde vara fake news osv. Du fortsatte i ett till inlägg att bilden kunde vara arrangerad osv.
Hur menar du att jag behöver läsa igen?

Nu har du ju fö sett många referat som bekräftar att det är vanligt . Det är faktiskt inte så svårt att helt enkelt säga att ”ok jag trodde/hade fel” istället för att insistera att folk inte läst vad du skrivit.
 
Det enda vilda djur jag har sett som skadat sig på ett staket var ett rådjur som på något sätt lyckats fastna i ett a-staket av plast och med hästar i hagen. Så problemet är nog minst lika mycket att hästarnas staket inte är anpassade efter vilda djur som att de är misskötta. Visst är det tråkigt när djuren skadar sig men det känns isf säkrare att se till att staketet sitter uppe ordentligt och är välskött när det inte är hästar i hagen än att ta bort tråden nåt halvår så att djuren vänjer sig vid att man kan knata rakt ut i en eventuell hage. Har man otur så blir det ännu större problem med nedrivna staket sen när man väl sätter upp tråden igen.
 
Häromkring är det nog mer tomma hagar än hagar som används. Många med nedrivna trådar och ruttna stolpar som stått öde i åratal. Ser dem när jag är ute i skog och mark med hundarna.
Vi har gott om vilt, inklusive hjort.

Under de år jag hade hästar tog vi alltid ner tråden runt sommarhagen inför vintern.
 
Jag frågar bara av nyfikenhet - jag vet att det är antagligen för dyrt för gemene man att byta till det men skulle trästaket vara bättre? Med tanke på de vilda djuren då.
 
Det enda vilda djur jag har sett som skadat sig på ett staket var ett rådjur som på något sätt lyckats fastna i ett a-staket av plast och med hästar i hagen. Så problemet är nog minst lika mycket att hästarnas staket inte är anpassade efter vilda djur som att de är misskötta. Visst är det tråkigt när djuren skadar sig men det känns isf säkrare att se till att staketet sitter uppe ordentligt och är välskött när det inte är hästar i hagen än att ta bort tråden nåt halvår så att djuren vänjer sig vid att man kan knata rakt ut i en eventuell hage. Har man otur så blir det ännu större problem med nedrivna staket sen när man väl sätter upp tråden igen.
Ett halvår ser jag inte som något problem om staketet ses efter.
I min närhet handlar det om sis anstalten som gjorde sig av med djuren för snart 20 år sedan (taggtråd, fårnät och nylontråd), hästägare som lånade en bit mark för snart 10 år sedan mm mm som i och för sig inte sitter så mycket uppe utan nu ligger tråd som snaror på backen.
 
Jag frågar bara av nyfikenhet - jag vet att det är antagligen för dyrt för gemene man att byta till det men skulle trästaket vara bättre? Med tanke på de vilda djuren då.
Ja, det går ju inte att trassla in sig i! Och är bra även för hästarna. Men dyrt, som sagt! Och inte så praktiskt om man inte permanent har hagar på exakt samma ställen år efter år. Där mina hästar bor så tillämpas visst växelbruk - de marker hästarna har som sommarhage odlas under vissa år, och då är det givetvis nödvändigt att kunna ta bort staketen relativt enkelt för att komma in med maskiner.
 
Ja, det går ju inte att trassla in sig i! Och är bra även för hästarna. Men dyrt, som sagt! Och inte så praktiskt om man inte permanent har hagar på exakt samma ställen år efter år. Där mina hästar bor så tillämpas visst växelbruk - de marker hästarna har som sommarhage odlas under vissa år, och då är det givetvis nödvändigt att kunna ta bort staketen relativt enkelt för att komma in med maskiner.
Tack för svar! Då var det ungefär som jag tänkte mig.
Men det där sista, skulle det inte vara möjligt att ha en grind som är tillräckligt stor så att maskiner kan komma in? Eller ha bara en viss del där man kan ta bort staketet, tex med eltråd, medan resten av hagen har trästaket?
 
Tack för svar! Då var det ungefär som jag tänkte mig.
Men det där sista, skulle det inte vara möjligt att ha en grind som är tillräckligt stor så att maskiner kan komma in? Eller ha bara en viss del där man kan ta bort staketet, tex med eltråd, medan resten av hagen har trästaket?
Det finns fina järngrindar som går att ha breda i alla fall. Järnhagar är dyrt att sätta upp, men håller för alltid! Det skulle jag nog välja före trä om jag hade obegränsat med pengar.
 
Tack för svar! Då var det ungefär som jag tänkte mig.
Men det där sista, skulle det inte vara möjligt att ha en grind som är tillräckligt stor så att maskiner kan komma in? Eller ha bara en viss del där man kan ta bort staketet, tex med eltråd, medan resten av hagen har trästaket?
Jo, såklart går det! Men så har vi ju kostnaden också... Tror att rätt få gårdsägare kan tänka sig att göra stora investeringar som enbart syftar till att vilt inte skall trassla in sig i/skada sig på staketet. Blir nog i de flesta fall billigare o enklare att ha tråd och ta bort den när hagen inte används som hage under en längre tid.
 
Ja, det går ju inte att trassla in sig i! Och är bra även för hästarna. Men dyrt, som sagt! Och inte så praktiskt om man inte permanent har hagar på exakt samma ställen år efter år. Där mina hästar bor så tillämpas visst växelbruk - de marker hästarna har som sommarhage odlas under vissa år, och då är det givetvis nödvändigt att kunna ta bort staketen relativt enkelt för att komma in med maskiner.
Det går att skada sig på annat vis,
Bygger man i trä finns vanligen många spikar.

De största problemet är inte materialet utan att man låter oanvända staket förfalla och inte tar ner provisoriska uppsatta med exv plaststolp och eltråd och sen är en del staket inte tillräckligt väl uppsatta från början.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp