Jägaren Tonys ilska mot hästägarna: ”För dåligt”

Tony Nielsen, 40, är jägare och rör sig mycket ute i skogen. Han är trött på att hitta djur som skadats av hästägares stängsel.
Bara den här vintern har han stött på fyra dovhjortar som lidit svårt.
– Tre har vi fått avliva. Men nu senast hittade jag en död tjur som var helt intrasslad med rep i hornen och runt huvudet så han hade inte kunnat inte äta, säger Tony Nielsen.
 
Lustigt att gå på just hästägare. Min erfarenhet är att vilda djur riskerar att fastna i staket oavsett vilket djurslag hagen är tänkt för. Gammal tråd som ligger/hänger är lika farlig oavsett och häromkring har vi haft enorma problem med gammal taggtråd som ligger, ofta i härvor. Senast i somras hittade jag ett dött rådjur som hade kämpat till döds för att komma loss ur ett staket avsett för köttdjur med följd att tråden blev så låg att köttdjuren kunde gå ut. Rådjuret hängde alltså i tråden, strypt. Staketet var i toppenskick, mycket hårt spänd metalltråd, men tyvärr kan sådant hända ändå. Där var det tur att köttdjuren inte hade upptäckt sin fria passage utan att jag upptäckte det först och kunde meddela ägaren.

Jag trodde inte heller att någon hästägare låter bli att ha skarvar med jämna mellanrum just för att förhindra att djuren fastnar utan att tråden istället går av om de rusar genom tråden, då i första hand med tanke på hästarna såklart men det ju en stor fördel för vilda djur med.

Min sommarhage plockas inte ner och det har hänt några gånger de senaste tio åren att tråden farit ur skarvarna när vilda djur dragit genom hagen. Då händer inte så mycket mer än att tråden just far ur.
 
Lustigt att gå på just hästägare. Min erfarenhet är att vilda djur riskerar att fastna i staket oavsett vilket djurslag hagen är tänkt för. Gammal tråd som ligger/hänger är lika farlig oavsett och häromkring har vi haft enorma problem med gammal taggtråd som ligger, ofta i härvor. Senast i somras hittade jag ett dött rådjur som hade kämpat till döds för att komma loss ur ett staket avsett för köttdjur med följd att tråden blev så låg att köttdjuren kunde gå ut. Rådjuret hängde alltså i tråden, strypt. Staketet var i toppenskick, mycket hårt spänd metalltråd, men tyvärr kan sådant hända ändå. Där var det tur att köttdjuren inte hade upptäckt sin fria passage utan att jag upptäckte det först och kunde meddela ägaren.

Jag trodde inte heller att någon hästägare låter bli att ha skarvar med jämna mellanrum just för att förhindra att djuren fastnar utan att tråden istället går av om de rusar genom tråden, då i första hand med tanke på hästarna såklart men det ju en stor fördel för vilda djur med.

Min sommarhage plockas inte ner och det har hänt några gånger de senaste tio åren att tråden farit ur skarvarna när vilda djur dragit genom hagen. Då händer inte så mycket mer än att tråden just far ur.
Jag tänkte samma sak. Kanske en fördom men när jag tänker på de närmsta hagarna vid sommarstugan så är det hagen med kor som har sämst staket just nu. Det är ju inte särskilt troligt att det är bara hästhagar som de vilda djuren försöker ta sig in i eller ta sig igenom :grin:
 
Det går att skada sig på annat vis,
Bygger man i trä finns vanligen många spikar.

De största problemet är inte materialet utan att man låter oanvända staket förfalla och inte tar ner provisoriska uppsatta med exv plaststolp och eltråd och sen är en del staket inte tillräckligt väl uppsatta från början.
Fast fastnar vilddjur bara i förfallna staket? Det låter som på några inlägg här att vilddjur fastnar i staket trots att de är välskötta och spända?
 
Fast fastnar vilddjur bara i förfallna staket? Det låter som på några inlägg här att vilddjur fastnar i staket trots att de är välskötta och spända?
Skrev jag att djur fastnar? Vad jag minns skrev jag om att alla staket kan vara farliga och om spikar i trästaket.
 
Lustigt att gå på just hästägare. Min erfarenhet är att vilda djur riskerar att fastna i staket oavsett vilket djurslag hagen är tänkt för.

Jag tror att man går på det som procentuellt har flest hagar.

Det kanske är olika olika delar av landet men från typ Östergötland till Gävle borde procenten hästhagar vida överstiga andra djurs hagar.
 
Skrev jag att djur fastnar? Vad jag minns skrev jag om att alla staket kan vara farliga och om spikar i trästaket.
Du skrev "Det största problemet" etc och då antog jag att det handlade om vad tråden handlar om. Men tydligen var det inte så, sorry.
 
Jag tror att man går på det som procentuellt har flest hagar.

Det kanske är olika olika delar av landet men från typ Östergötland till Gävle borde procenten hästhagar vida överstiga andra djurs hagar.
Så kan det kanske vara. Här finns mycket hästar men än fler nötkreatur så den tanken slog mig inte ens.
 
Så kan det kanske vara. Här finns mycket hästar men än fler nötkreatur så den tanken slog mig inte ens.


Jag håller med föregående att troligtvis är det så att hästar är överrepresenterade som betesgående i området det handlar om och utifrån det drar jägaren parallellen.

Som sagt - i flera län är nötboskap underrepresenterade gravt i jämförelse med häst .
 
Vi har tyvärr råkat ut för det två gånger alldeles nyligen. I väl underhållna staket med elen på runt små hagar nära bostadshuset. Hagar som används från och till från april till november beroende på väder. Och ibland även tillfälligt mitt i vintern.
Den ena hjorten märkte vi när den trasslade in sig och lyckades få loss. Den sprang iväg med en härva av trästolpar och band i hornen. Men härvan ramlade loss efter en stund.
Den andra hittades död. Den hade lyckats med att snurra in elbandet runt nosen så att den blev kvävd.
I båda dessa fall så var det elband av bättre kvalitet än vi brukar använda. Sambon köpte det när han hade tröttnat på att banden blåste sönder. Då jag hade påpekat de ökade riskerna med ett hållbart elband så hade han varit mycket noga med staketets uppsättning och underhåll.
Vi kommer aldrig mera att köpa dyra och hållbara band utan hålla oss till budgetvarianten som faktiskt går av för minsta lilla. Men det är bättre så.

Edit:
Det verkar som att hjortarna använder sina horn som verktyg för att forcera stängsel. Och att de trasslar in sig när de viftar runt med hornen i stängslet för att vinna över det.
 
Jag tror att man går på det som procentuellt har flest hagar.

Det kanske är olika olika delar av landet men från typ Östergötland till Gävle borde procenten hästhagar vida överstiga andra djurs hagar.
Jag blev nyfiken och googlade fram dessa siffror:
"I december 2016 fanns det 1 436 000 nötkreatur varav 326 122 st var mjölkkor."
"Officiell statistik från Jordbruksverket visar att det fanns 355 500 hästar i Sverige år 2016."
Fast kanske inte alla nötkreatur går ute? Men det är väl inte bara mjölkkor som får gå ut?
Och de går nog flera i en genomsnittlig hage än hästar.
Fast du kanske har någon källa på hur många häst-/nötkreaturshagar det finns i Sverige?

Tillägg: Jag kom på att i den närmsta hagen vid sommarstugan så varierar det betesdjur dessutom, mellan hästar och kor. (Vilket i sin tur gör det än mindre troligt att det är olika mellan vilka sorters djur som går i dessa hagar för att återanknyta till ämnet i tråden :D om nu inte vilddjuren tycker att kor är läbbiga :p)
 
Senast ändrad:
Vi har i år fått helt nya direktiv från Länsstyrelsen, ha elen på året om även om djur inte vistas i hagen, anledningen är att de vilda djuren då lär sig att det är el och därför ex inte kryper under eller går igenom i samma omfattning.
Från vilken länsstyrelse har ni fått det?
 
Om man lever nära sin natur, och har ängar, betesmarker som ligger på välkända marker så ser man ganska enkelt var de vilda djuren har sina vägar.
Det är då ganska enkelt att på hösten rulla ihop tråden till staketet den/de sträcka som är ivägen för deras vägar. Stolparna låter man sitta kvar, det handlar Max om några timmars arbete att plocka ner, och sätta upp KD nästa säsong.
Sedan är jag inte så säker på att problemet är så stort, jag har inte sett något sådant, inte hört något av de som har mina jaktarrenden, inte sett några skador av stor dignitet på staketen.
Men om det vore ett problem, så är det enkelt åtgärdat, om bara viljan finns där :)
 
Om man lever nära sin natur, och har ängar, betesmarkertimmars arbete att plocka ner, och sätta upp KD nästa säsong.
...
Men om det vore ett problem, så är det enkelt åtgärdat, om bara viljan finns där :)
Problemet uppkom då vi bytte ut ett stycke band till en bättre kvalitet. Vi använer hagarna så frekvent att det inte är aktuellt att ta ner några band. Däremot så återgår vi till de band som går sönder och hoppas att det därmed inte skall hända igen.
 
Fast du kanske har någon källa på hur många häst-/nötkreaturshagar det finns i Sverige?

Jag har ju inte givit någon fakta så någon källa har jag ju inte, av förklarliga skäl. ”Borde” är ju ett tämligen löst antagande, kan jag tycka.:)

Men, jag tänker som så att det är som du säger, att först och främst så är det färre hästar i varje hage. Sedan har du fenomenet med sommarhagar på sommaren och vinterhagarna på vintern. Dubbla uppsättningar hage.

Vi har mindre hagar med mer tråd.

Sedan tog jag också vissa delar av Sverige där jag vet att det är väldigt hästtätt.
 
Jag blev nyfiken och googlade fram dessa siffror:
"I december 2016 fanns det 1 436 000 nötkreatur varav 326 122 st var mjölkkor."
"Officiell statistik från Jordbruksverket visar att det fanns 355 500 hästar i Sverige år 2016."
Fast kanske inte alla nötkreatur går ute? Men det är väl inte bara mjölkkor som får gå ut?
Och de går nog flera i en genomsnittlig hage än hästar.
Fast du kanske har någon källa på hur många häst-/nötkreaturshagar det finns i Sverige?

Tillägg: Jag kom på att i den närmsta hagen vid sommarstugan så varierar det betesdjur dessutom, mellan hästar och kor. (Vilket i sin tur gör det än mindre troligt att det är olika mellan vilka sorters djur som går i dessa hagar för att återanknyta till ämnet i tråden :D om nu inte vilddjuren tycker att kor är läbbiga :p)

Det är bara tjurar och små kalvar som inte måste gå ut på bete. Men jag skulle tro att det finns fler kor än tjurar p.g.a att de allra flesta tjurar slaktas vid ca 2 års ålder. De tjurar av köttras som föds på vår/sommar går ute med sina mammor medan kor oftast blir äldre. Summa summarum: fler kor än hästar betar i sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp