Jäkla foderfråga igen

Diabetikern

Trådstartare
Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen.

Bytte foder för ett litet tag sedan som jag blev tipsad om av uppfödare till min ras

Veterinären tyckte dock att jag skulle gå över till deras foder

Jag har fullt förtroende för kliniken det är inte det men ska jag byta foder en gång till känns lite sisådär.

Hur stor skillnad gör det mellan de två?

Foder 1 jag bytt till
Torkat lammkött 28 %,potatisflingor, ärter, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), torkade äpplen, ärtprotein, bryggerijäst, hydrolyserad kycklinglever, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), frukt- och örtextrakt (300 mg/kg), jästprodukt (mannan-oligosackarider 150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg), yucca schidigera extrakt (80 mg/kg), grönläppad mussla (50 mg/kg), blåbär (8 mg/kg).
Protein 25%
Fett 15%
Fiber 3,5%
Vatten 10%
Aska 7,8%
Kalcium 1,7%
Fosfor 1,2%
Omega 3 0,25%
Omega 6 1,65%

Fodret som vetrinären säljer
Ris
Risprotein
Fett från fläsk
Hydrolyserat laxprotein
Mineraler
Hydrolyserat protein
Cellulosapulver
Vitaminer och spårämnen (inklusive kelaterade spårämnen)
Fiskolja
Psylliumhusk
Med naturliga antioxidanter (tokoferoler, rosmarinextrakt och C vitamin)
Innehåller inga tillsatta konstgjorda färg- eller smakämnen

NäringsinnehållPer 100 g
Omsättbar energi1401 kJ
Protein (råprotein)18,9 g
Fett (råfett)8 g
Kolhydrater (NFE)53,6 g
Fibrer (råfibrer)4,5 g
Kalcium0,79 g
Fosfor0,66 g
Natrium0,54 g
Omega-3-fettsyror0,09 g
Vatten8,5 g

Hur hade ni tänkt?
 
Jag hade bytt. Har i omgångar gett mina hundar mag-foder ifrån veterinär med gott resultat och sedan övergått till foder med bättre ingredienser när dom stabiliserats och mått bättre efter någon månad.
 
Jag byter alltid tillfälligt till ’RC gastrointestinal’ när hunden är dålig i magen för jag tycker det fungerar absolut bäst (tillsammans ev med annan lämplig behandling såklart)

Byter tillbaka till vanligt foder när hunden varit bra i magen i iaf 1v och säcken är slut.

För oss handlar det då om tillfälliga magbesvär och inte kroniska problem, allergier eller liknande
 
Jag hade bytt. Har i omgångar gett mina hundar mag-foder ifrån veterinär med gott resultat och sedan övergått till foder med bättre ingredienser när dom stabiliserats och mått bättre efter någon månad.

Jag har ju redan sett ett litet bättre resultat med detta foder än det jag hade innan. Nu har hunden gått på det i 1 ½v är det inte bättre att hon får löpa linan ut med detta då innan jag byter? Ska ju ta upp till 8v innan man kan se slutresultatet.

Vad är den stora skillnaden här? Båda räknas som magfoder
 
Foder nr 2 ser mer lättsmält ut och ser ut som någon typ av medicinskt allergifoder så tänker att veterinären har någon god tanke med foderbytet mht hundens problematik.
ok tack

Vetrinären tyckte det var svårt då min hund visar så lite och är i fint skicka i avföring och päls men hen tyckte att det vore värt att testa på foderbyte. Var där i tisdags men eftersom jag redan bytt över till ett mildare mot magen så ville de ändå.

Väninnan som var på annan klinik för exakt samma sak deras hund röntgades sen föreslogs foderbyte.

Ska prata med vetrinären i eftermiddag om hur jag ska göra eller inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 013
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp