Jäkla paviljong

Jag köpte en paviljong till min lilla trädgård, ikeas Karlsö. Den har fått bra recensioner, så jag köpte.
Men nu är det massa saker jag retar mig på, varav en är att taket inte klarar ordentligt regn. Vilket det inte ska göra heller, enligt ikea. Okej. Vad kan jag då göra själv? Räcker en impregnering? Eller måste jag sy ett helt nytt tak? Vill helst inte köpa ny paviljong, men måste jag så måste jag.
Undrar om man kan få till något "extratak" av byggplast... Uttalar mig dock inte kring hur man skulle få till det snyggt rent praktiskt.
 
Har du pratat med Ikea om taket?
Ikea är med råge det företag som varit absolut mest generös med reklamationer och utbyten.

Jag hade en 5 år gammal barngrind, som min 35 kilos hund hade sönder ett fäste på genom att hänga på den. Jag var in till Ikea för att köpa ett nytt fäste. Det gick inte, de hade utgått. De bad mig komma in med grinden skulle jag få en ny. Vilket jag fick.
Observera att jag inte på minsta vis krävde eller förväntade mig en ny grind. Jag ville bara köpa ett fäste och när det inte gick så var jag helt okej med det och inställd på att få köpa en ny grind.

Så har du pratat med Ikea?
 
Har du pratat med Ikea om taket?
Ikea är med råge det företag som varit absolut mest generös med reklamationer och utbyten.

Jag hade en 5 år gammal barngrind, som min 35 kilos hund hade sönder ett fäste på genom att hänga på den. Jag var in till Ikea för att köpa ett nytt fäste. Det gick inte, de hade utgått. De bad mig komma in med grinden skulle jag få en ny. Vilket jag fick.
Observera att jag inte på minsta vis krävde eller förväntade mig en ny grind. Jag ville bara köpa ett fäste och när det inte gick så var jag helt okej med det och inställd på att få köpa en ny grind.

Så har du pratat med Ikea?
Måste faktiskt hålla med. Köpte två madrasser med hemkörning som vi reklamerade pga dålig lukt. De kom till och med och hämtade dem :up:
 
Jag köpte en paviljong till min lilla trädgård, ikeas Karlsö. Den har fått bra recensioner, så jag köpte.
Men nu är det massa saker jag retar mig på, varav en är att taket inte klarar ordentligt regn. Vilket det inte ska göra heller, enligt ikea. Okej. Vad kan jag då göra själv? Räcker en impregnering? Eller måste jag sy ett helt nytt tak? Vill helst inte köpa ny paviljong, men måste jag så måste jag.
Om paviljongtaket inte är byggt för att tåla regn utan för att skydda mot sol och dessutom vackert ska släppa igenom solen och verka skirt så är det sannolikt helt enkelt inte tättvävt nog att stå emot regn.

Att det läcker in vid metallen är inte konstigt eftersom paviljonger börjar läcka in om man rör vid dem eller någonting vidrör dem från insidan mer än utan någonting som vidrör.

Om tyget inte är tättvävt nog hjälper sannolikt inte impregnering, men om det faktiskt bara läcker in vid ramen kan man ju prova ändå, det tyder ju på att det är tätt nog där det inte säckar. (ev kanske mycket impregnering kan göra tyget skörare? osäker, men det lär ju ta år innan det är ett problem isf). Tyget behöver vara hårt spänt över ramen för att inte säcka och samla regn. Om det säckar och samlar regn så kan man ju putta ut vattnet med en sopborstskaft eller något från insidan :).

Om du ska sy om taket så det håller för regn behöver du något rejält tättvävt tyg, sådant som för markiser, det kommer inte släppa igenom sol lika vackert. Men man kan ju ha kvar det skira tyget i väggarna. Även markisväv läcker in om den samlar vatten i en säck och man vidrör den från insidan (det är ju säck som ska bekämpas, att man måste putta ut säcken är ju bara så ändå).
 
Om paviljongtaket inte är byggt för att tåla regn utan för att skydda mot sol och dessutom vackert ska släppa igenom solen och verka skirt så är det sannolikt helt enkelt inte tättvävt nog att stå emot regn.

Att det läcker in vid metallen är inte konstigt eftersom paviljonger börjar läcka in om man rör vid dem eller någonting vidrör dem från insidan mer än utan någonting som vidrör.

Om tyget inte är tättvävt nog hjälper sannolikt inte impregnering, men om det faktiskt bara läcker in vid ramen kan man ju prova ändå, det tyder ju på att det är tätt nog där det inte säckar. (ev kanske mycket impregnering kan göra tyget skörare? osäker, men det lär ju ta år innan det är ett problem isf). Tyget behöver vara hårt spänt över ramen för att inte säcka och samla regn. Om det säckar och samlar regn så kan man ju putta ut vattnet med en sopborstskaft eller något från insidan :).

Om du ska sy om taket så det håller för regn behöver du något rejält tättvävt tyg, sådant som för markiser, det kommer inte släppa igenom sol lika vackert. Men man kan ju ha kvar det skira tyget i väggarna. Även markisväv läcker in om den samlar vatten i en säck och man vidrör den från insidan (det är ju säck som ska bekämpas, att man måste putta ut säcken är ju bara så ändå).

Ska jag sy om, så blir det troligen kapellväv. Att det säckar efter 1 månad redan, tycker jag är dåligt. Men, det har ju faktiskt blåst rejält så tyget har väl töjts pga det.
 
Har du pratat med Ikea om taket?
Ikea är med råge det företag som varit absolut mest generös med reklamationer och utbyten.

Jag hade en 5 år gammal barngrind, som min 35 kilos hund hade sönder ett fäste på genom att hänga på den. Jag var in till Ikea för att köpa ett nytt fäste. Det gick inte, de hade utgått. De bad mig komma in med grinden skulle jag få en ny. Vilket jag fick.
Observera att jag inte på minsta vis krävde eller förväntade mig en ny grind. Jag ville bara köpa ett fäste och när det inte gick så var jag helt okej med det och inställd på att få köpa en ny grind.

Så har du pratat med Ikea?

Jag har frågat om taket, ja. Och precis som jag skrev i ursprungsinlägget, så säger ikea att den inte tål kraftigt regn.
 
Knappast, det marknadsförs som solskydd och rekommendationen är att ta in det vid regn och blåst.

Nja, det står att det ska tas in vid kraftigt regn och blåst. Så visst regn ska den tåla. Och gör det. Men det står likadant på flera paviljonger som ändå klarar kraftigare regn. Men, de kostar ju 3-4 gånger mer, så...
 
Ja, jag är bara intresserad av helt transparent. Har tillverkat ramar till krukor och ska använda byggplatsen för att vårkultivera plantor.

Måste det vara helt klart med? Jag har kraftig plast som tål typ allt. Men den är ljusblågenomskinlig typ. Så den dämpar ljus.då funkar det inte till det du ska ha det till va?
 
Måste det vara helt klart med? Jag har kraftig plast som tål typ allt. Men den är ljusblågenomskinlig typ. Så den dämpar ljus.då funkar det inte till det du ska ha det till va?
@Lovisaleonora jag har vanlig byggplast som är helt genomskinlig. Köpt på rulle. Inga logon eller sånt. Det måste ju gå lätt att hitta på byggvaruhus. Eller är det där nån svensk grej med färg och logos, för jag hittar knappt sånt här i finland
 
Presenning har jag funderat på. Ska kanske kolla upp det igen! Jag har endel stora (för mig) kostnader framför mig, så vill helst inte köpa en ny. Dessutom är denna vit, vilket jag gillar. Samt nätt, vilket jag också gillar.

Jemfix (de har hemsida) har en ljus armerad presenning. Skulle det funka?

Screenshot_20200802_101507.jpg
 
Om paviljongtaket inte är byggt för att tåla regn utan för att skydda mot sol och dessutom vackert ska släppa igenom solen och verka skirt så är det sannolikt helt enkelt inte tättvävt nog att stå emot regn.

Att det läcker in vid metallen är inte konstigt eftersom paviljonger börjar läcka in om man rör vid dem eller någonting vidrör dem från insidan mer än utan någonting som vidrör.

Om tyget inte är tättvävt nog hjälper sannolikt inte impregnering, men om det faktiskt bara läcker in vid ramen kan man ju prova ändå, det tyder ju på att det är tätt nog där det inte säckar. (ev kanske mycket impregnering kan göra tyget skörare? osäker, men det lär ju ta år innan det är ett problem isf). Tyget behöver vara hårt spänt över ramen för att inte säcka och samla regn. Om det säckar och samlar regn så kan man ju putta ut vattnet med en sopborstskaft eller något från insidan :).

Om du ska sy om taket så det håller för regn behöver du något rejält tättvävt tyg, sådant som för markiser, det kommer inte släppa igenom sol lika vackert. Men man kan ju ha kvar det skira tyget i väggarna. Även markisväv läcker in om den samlar vatten i en säck och man vidrör den från insidan (det är ju säck som ska bekämpas, att man måste putta ut säcken är ju bara så ändå).
Det samma också gäller för enklare/billigare presenningar. Det behöver vara sträckta så det rinner av om de ska skydda helt och håller inte tätt när det sackar och samlas vatten som blir liggande. (min erfarenhet är från Biltema) Värt att påpeka om TS funderar på sådan lösning.

Om jag uppfattar rätt hur takstommen ser ut på bilderna så hade jag testat med att spänna upp en del tvärgående linor mellan takets metallstänger. Så det stödjer mer underifrån och kan hjälpa till att hindra större pås-effekter.
Hur bra går det att spänna duken? Det har ganska stor betydelse.
 
Har du pratat med Ikea om taket?
Ikea är med råge det företag som varit absolut mest generös med reklamationer och utbyten.

Jag hade en 5 år gammal barngrind, som min 35 kilos hund hade sönder ett fäste på genom att hänga på den. Jag var in till Ikea för att köpa ett nytt fäste. Det gick inte, de hade utgått. De bad mig komma in med grinden skulle jag få en ny. Vilket jag fick.
Observera att jag inte på minsta vis krävde eller förväntade mig en ny grind. Jag ville bara köpa ett fäste och när det inte gick så var jag helt okej med det och inställd på att få köpa en ny grind.

Så har du pratat med Ikea?

Instämmer här jag också. Jag köpte en vara som skulle byggas ihop och när jag kom hem visade det sig att två av delarna var ordentligt skavda med fula märken. Varan var utgående så det gick inte att byta, det var sista som fanns kvar. De sa direkt när jag pratade med kundtjänst att jag skulle få ersättning tor varuhuset för att lämna tillbaka den :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 485
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp