jämförelse bomvidder

Fiorano

Trådstartare
Vad motsvarar Jacson Santa Cruz x-vid i Henri de Rivels och Zaldis bomvidd?

Har en Jacson Santa Cruz New England som jag älskar, men som hästen nu börjar växa ur. Funderar på om HdR's Anthenor egentligen är samma sadel, bara ett annat märke? Dom ser ju identiska ut och jag provade en sån för många år sen på hästen och den låg helt okej (men pucko-jag köpte den inte:(). Undrar också om Zaldi kan jämföras i passform-eller om den är väldigt mycket rakare?
 
Sv: jämförelse bomvidder

Vilken Zaldi modell? Atlanta? Den är rätt rak, dock är den väldigt lång. HdR & Jacson är inte samma sadel, bara väldigt lika (men utformningen på knästöden är lite annorlunda)
HdR 31-32 och Zaldi 31-32 borde du prova i första hand. Jacson är väldigt små i bomvidderna så deras w/xw brukar motsvara mw i andra märken.
 
Sv: jämförelse bomvidder

Men är verkligen knästöden annorlunda:

1_1MioSj.jpg


31936858.jpg


Tror du att en HdR Anthenor i 32 borde passa när xw i Santa Cruzen är för smal? El ska man satsa på 33 tom?
 
Sv: jämförelse bomvidder

Ja, om du kollar på knästöden noga så har HdR en annan sluttning på knästöden och böjningen på knästöden är annorlunda.

Ja, 32 kan absolut passa bomviddsmässigt. Skulle den vara lite för vid är det bara att använda en pad. Dock får du vara beredd på, som med alla budgetmärken, att det kan skilja en del i bomvinkel. Se alltså till att prova det exemplaret du är intresserad av innan köp.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i...
Svar
1
· Visningar
2 514
Senast: Långnos
·
Utrustning Nu behöver jag er Hjälp Här inne. Försöker hitta en sadel till hästen men verkar svårt. Om jag förstått rätt så behöver han en sadel med...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Elma_vip
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp