Jämka eller dra av?

Jag hade betalat av krediten snarast möjligt och haft kreditkortet som buffert i stället.
Ett sådant kreditkort som jag har hos min bank har en ränta på 13,45% om du skaffar det idag.
Ganska hög ränta jämfört med andra typer av lån som man kan ha på huset till exempel.

Finns lite info/räkneexempel om du har Swedbank här: (bör finnas nåt liknande oavsett bank).
https://www.swedbank.se/privat/kort/kreditkort/kreditkort-mastercard.html

Kanske kan du boka ett möte för rådgivning och gå igenom alternativ?

Men enligt min kunskap så:
Visst, gillar man att betala mer för att se att man har någon tusenlapp på kontot istället för att betala av extra på sin kredit och ha köputrymme där så kan man ju det, det blir däremot dyrare i faktiska pengar i längden.

Okej. Om nått händer under det året det kommer ta, får jag betala med kreditkortet och därmed förlängs ju tiden jag får betala ränta oavsett. Den risken är överhängande, därför ville jag ha en buffert. Jag förstår vitsen om man inte kommer behöva använda kreditkortet öht, men det kommer jag garanterat behöva och då har jag lite svårt att se att det skulle bli billigare.
Men jag kan inte sånt, så 🤷‍♀️

Det som ger lägst total ränta i längden är med största sannolikhet att betala av så mycket du kan, så fort som möjligt. Då minskar ju skulden du betalar ränta på, och gör att skulden "växer långsammare" räntemässigt.

Om du sen måste använda kortet igen kommer ju den räntan ticka från det tillfället, inte för hela tiden fram till dess som det blir om du väljer att spara hellre än minska skulden.

Jag använder också kreditkortet på det sättet om jag för tillfället inte har någon buffert, men skulle in i det längsta försöka sänka summan jag måste långtidsbetala om det är så. Det går ju även ofta att ta lån med bättre ränta om man har ett par dagar på sig att lösa det i det läget.
 
Det som ger lägst total ränta i längden är med största sannolikhet att betala av så mycket du kan, så fort som möjligt. Då minskar ju skulden du betalar ränta på, och gör att skulden "växer långsammare" räntemässigt.

Om du sen måste använda kortet igen kommer ju den räntan ticka från det tillfället, inte för hela tiden fram till dess som det blir om du väljer att spara hellre än minska skulden.

Jag använder också kreditkortet på det sättet om jag för tillfället inte har någon buffert, men skulle in i det längsta försöka sänka summan jag måste långtidsbetala om det är så. Det går ju även ofta att ta lån med bättre ränta om man har ett par dagar på sig att lösa det i det läget.

Ja, tror man att man kan sänka summan på kortet, så förstår jag tanken. Jag har svårt att se att det skulle funka. Betalar ner 5000, sen blir kisse dålig och det kostar 5000. Betalar in 4000, sen måste bilen ha nya bromsar a 5000. Så ser mitt liv ut.
 
Ja, tror man att man kan sänka summan på kortet, så förstår jag tanken. Jag har svårt att se att det skulle funka. Betalar ner 5000, sen blir kisse dålig och det kostar 5000. Betalar in 4000, sen måste bilen ha nya bromsar a 5000. Så ser mitt liv ut.

Fast det är ändå bättre att ha en lägre skuld på kortet om så bara för en månad. Varje dag betalar du ränta för, och du VET ju inte att du kommer ha nya höga kostnader nästa månad. Om du är i läget att de pengarna kommer behövas förr eller senare så är senare bättre än nu.

Om du istället lägger samma pengar på ett sparkonto under tiden så kommer de förränta sig max någon procent, samtidigt som räntan på 15-18% (?) tickar på för det du inte betalar av.

Jag, som har suttit i samma situation flera gånger tidigare, hade alla dagar valt att betala på lånet så fort det går. Eller i värsta fall ta ett annat lån för att lösa den dyra kortkrediten. När jag tittade på lån av den typen för att köpa bil (för billig bil för "riktigt billån" som ju är mer förmånligt) så fick jag en effektiv ränta på 6-9%, vilket är väldigt mycket mindre än kreditkortet och ungefär vad man brukar kunna få på rena konsumtionslån om man kollar runt lite.
 
Fast det är ändå bättre att ha en lägre skuld på kortet om så bara för en månad. Varje dag betalar du ränta för, och du VET ju inte att du kommer ha nya höga kostnader nästa månad. Om du är i läget att de pengarna kommer behövas förr eller senare så är senare bättre än nu.

Om du istället lägger samma pengar på ett sparkonto under tiden så kommer de förränta sig max någon procent, samtidigt som räntan på 15-18% (?) tickar på för det du inte betalar av.

Jag, som har suttit i samma situation flera gånger tidigare, hade alla dagar valt att betala på lånet så fort det går. Eller i värsta fall ta ett annat lån för att lösa den dyra kortkrediten. När jag tittade på lån av den typen för att köpa bil (för billig bil för "riktigt billån" som ju är mer förmånligt) så fick jag en effektiv ränta på 6-9%, vilket är väldigt mycket mindre än kreditkortet och ungefär vad man brukar kunna få på rena konsumtionslån om man kollar runt lite.

Ja, alla är vi ju olika. Du vill betala mindre ränta, för mig är månadskostnaden viktigast. Och den är mer flexibel på ett kreditlån. Men visst, jag har säkert tjänat några hundra de månaderna det har gått bra. Och de får jag ju betala igen i form av högre ränta igen när jag blivit tvungen att utnyttja kortet återigen. Har jag en buffert, blir räntan bara mindre, måste jag använda kreditkortet som buffert, blir räntan mindre och högre, mindre och högre. Och jag vet att det kan komma och kommer några högre summor som måste betalas här framöver. Vet.
Men strunt samma, vi skippar det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Hade medarbetarsamtal igår. Dom gör det inte lätt för sig och det känns inte alls bra efteråt. Jag har funderat länge på om jag...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Avalbane
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 277
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp