Jämställdhet och sambo..

Det är en slags sexism om han konsekvent vägrar ta in kritik som rör kvinnors rättigheter (dit hör ju också sådant som arbetsförhållandena för de kvinnor som jobbar i strippklubbar, hur klubbarna hänger samman med sexismen i samhället osv) och istället enbart ser till sitt egenintresse.

Det är varken din eller min sak att avgöra vad som är en bagatell i någon annans förhållande, det är upp till var och en. Utöver det principiella ställningstagandet som man givetvis kan välja att göra så kan omständigheterna variera oerhört mycket. Gick han t ex på klubben och betedde sig som ett sexistiskt as, eller var han trevlig? Sådant varierar. För övrigt tycker jag man kan välja efter vilka kriterier som helst när man söker partner, bagateller inkluderade, så länge ingen far illa av det. Relationer kan man ha när de tillför något bra i ens liv, att försöka stå ut med sådant man inte tycker om (vare sig det handlar om små eller stora frågor) är inte särskilt konstruktivt. Det är inte värt det helt enkelt.

Jag håller faktiskt till stor del med om att alla, men inte bara män utan övriga också, reproducerar sexism. Detta eftersom vi i nuläget lever i ett sexistiskt samhälle och det är svårt att helt undkomma att påverkas av det. Det betyder dock inte att man ska acceptera sexismen varken hos sig själv eller andra, det vore att ge upp, tvärtom bör man hålla hårt på de värderingar man ser som viktiga så att vi för utvecklingen åt rätt håll (vad vi kan se genom historien är att förändring är oundviklig, det handlar bara om att bestämma vilken typ av förändring man vill bidra med). Det finns män som har en verklig vilja att arbeta för jämställdhet, men kännetecknande för dem är att de oftast inte umgås med män som aktivt motarbetar just dessa värderingar, vilket kanske förklarar att du betraktar dem som "svaga män" - hos dem får du ju ingen bekräftelse.

Jag instämmer i att alla är sexistiska, även om jag anser att det finns såväl biologiska som miljömässiga orsaker till detta.

Beträffande val av partner behöver människor vägledning just för att de annars riskerar att välja partner på irrationella grunder som får negativ påverkan på dem på sikt.

Angående detta med att vilja arbeta för jämställdhet så är det vanligt förekommande. Kan själv skriva under på det även om jag anser att det finns frågor som har högre prioritet såsom exempelvis människors hälsa och trygghet.

Beträffande mig så umgås jag i kretsar där sexism i stort sett bara är subtilt förekommande. Jag få intrycket av att kvinnor som kommer från lägre samhällsklasser inbillar sig att sexism inte finns i den akademiska världen eftersom det infantila brölet om "pattar" och dylikt inte existerar.

Det jag beskrev som "svaga män" handlar om män som inte prioriterar sina egna behov. En sådan man är ingen sund förebild som pappa för sina barn.
 
Senast ändrad:
Jag instämmer i att alla är sexistiska, även om jag anser att det finns såväl biologiska som miljömässiga orsaker till detta.

Beträffande val av partner behöver människor vägledning just för att de annars riskerar att välja partner på irrationella grunder som får negativ påverkan på dem på sikt.

Angående detta med att vilja arbeta för jämställdhet så är det vanligt förekommande. Kan själv skriva under på det även om jag anser att det finns frågor som har högre prioritet såsom exempelvis människors hälsa och trygghet.

Beträffande mig så umgås jag i kretsar där sexism i stort sett bara är subtilt förekommande. Jag få intrycket av att kvinnor som kommer från lägre samhällsklasser inbillar sig att sexism inte finns i den akademiska världen eftersom det infantila brölet om "pattar" och dylikt inte existerar.

Det jag beskrev som "svaga män" handlar om män som inte prioriterar sina egna behov. En sådan man är ingen sund förebild som pappa för sina barn.
Hälsa och trygghet har även det med jämställdhet att göra, för kvinnor men också för män och icke-binära.

Något jag kan hålla med om är att sexism garanterat förekommer på alla nivåer i samhället, dessutom tror jag nog att det där infantila brölet existerar även bland akademiker men de släpper kanske inte fram det i alla sammanhang. Min upplevelse är att det i sådana här frågor inte har någon större betydelse om en man är högutbildad eller inte, det finns lågutbildade män som inte har några problem med att visa respekt och det finns män med hög utbildning som inget hellre vill än att ta första bästa chans att känna sig överlägsna och trycka ned. På tal om det är det ju gissningsvis ingen slump att det sägs att man i strippklubbar ofta tjänar på att låtsas vara lite mer enfaldig än man egentligen är (har dock aldrig medvetet gjort det själv, kanske är jag tillräckligt korkad naturligt), eftersom man med jämna mellanrum träffar på män som måste övertygas om att deras ego sitter säkert och man förstås inte vill skrämma de små liven såpass att pengaflödet stannar av.

Jag har ärligt talat inget direkt intresse av att diskutera vidare, tänkte mig mest ett kort inhopp, både med tanke på hur det sett ut tidigare i tråden och eftersom sommaren kan anses vara en tid för avkoppling börjar jag också känna att jag måste få betalt för att lägga ytterligare energi på detta.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp