Jämthund som familjehund?

M

maisan

Jag såg en annons om en jämthundstik som skulle omplaceras som sällskapshund då hon inte dög som jakthund.
Finns det ngn här som har jämthund som sällskapshund som kan berätta lite mer om hur dom är till sättet o humöret?
Kan ju tillägga att vi har små barn men inga andra djur (förutom häst men han är ju inte hemma).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jämthund som familjehund?

Det kan funka bra. Mamma har en jämthundstik som går som sällskapshund eftersom hon inte duger som jakthund. Det man får tänka på är att de kräver mycket motion och även om de inte funkar för jakt så har de jakten i sig vilket kan göra det svårt att ha dem lösa utan att de sticker iväg efter vilt.

Om du är intresserad av tiken, ring ägaren och försöka stämma träff så att du får träffa tiken och ägaren. Ägaren kan berätta hur tiken är och du kan själv bilda dig en uppfattning om hur tiken är när du träffar henne.

Gå gärna på en hundpromenad för man kan lära sig mycket om en hund på en promenad (hur den går i koppel, hur den reagerar på människor och andra djur, om den lystrar till "stanna", "nej" och liknande).
 
Sv: Jämthund som familjehund?

Ja det var bra tips. Tyvärr verkar hunden bo på ett hunddagis där den blivit "övergiven" så det är väl inte ägaren som är kontaktpersonen men självklart kan man fara dit o träffa hunden.
Tänkte på om jämthundar är ettriga av sig? Kommer ihåg en spetstik från barndomen o hon var då inte nån barnhund. Vi har ju haft en GD tills för några månader sen då han tyvärr blev sjuk o fick vandra vidare till hundhimlen men han var ju lugnet själv, skulle aldrig ha blivit sur på barnen (världens bästa hund:love:). Jag har ju absolut lärt barnen hur man beter sig med hundar så det är inte frågan om det, men hunden måste ju ändå vara stabil o tåla att barnen kanske är högljudda o springer ibland osv. Och barnen är ju bara 2,5 o snart 4 så dom är ju inte 100% pålitliga heller.
Och vissa hundraser är väl mer barnvänliga än andra, o jag har ingen erfarenhet av just jämthund.
 
Sv: Jämthund som familjehund?

En jakthund är ju som regel jakthund även om den inte är tillräckligt duktig i skogen.
Sen kan ju hunden ha varit hos fel ägare för att bli en duktig jakthund.
Jämthundar kan ju vara ganska "sena" innan de kommer igång vi hade en som var nästan tre år innan poletten trillade ner.
Fyller man livet med andra aktiviteter för hunden så funkar nog jämthunden som ickejagande också.
Jag är uppväxt med jämthundar och de har alla varit mina bästa vänner när jag var barn, stora och trygga och gillar att leka är min erfarenhet.
Gnist borde vara en perfekt informationskälla.
 
Sv: Jämthund som familjehund?

Ja nå det låter ju bra, o det stod ju underbar sällslapshund så det låter ju inte som en ettrig hund men alla hundar kan ju vara underbara i rätt miljö :) Nå vi får väl se, jag måste grunna vidare på saken så att det blir rätt för alla parter.
Hur är det med pälsvård på en sån hund då? släpper den mycket päls? (jag är ju själv pälsdjursallergiker men klarade av GD:n bra)
 
Sv: Jämthund som familjehund?

Vad anser du om att ha jämte som sällskapshund?

Gillar man mycket motionerande, gå spår och verkligen aktivera en hund så visst kan det gå bra med en jämte som sällskapshund, för generellt sett har de bra och stabila, sociala psyken (även om undantag givet finns) men.. Jakten kommer den ändå att ha i sig, så det är inte en hund man bör ha lös i skog och mark om man inte tänker sig jaga.

Finns alltför många jämtar som ägaren ansett vara "kassa" i skogen, bytt ägare och då efter något år har det klickat och hunden jagar klockrent och en del av dessa har dessutom tagit sj(lö)ch.
 
Sv: Jämthund som familjehund?

Jag har en jämte som sällskapshund. Han skulle egentligen blivit jakthund och var mycket lovande innan sjukdom satte stopp för det. Han är hur mysig som helst inne, i hundgården där han är allt mindre, kan han bli lite skällig. Har gått på lydnadskurs med honom för några år sedan och ledarna där tyckte han kunde bli hur bra som helst, men att det skulle krävas en del då han är väldigt självständig. Vi promenerar en runda om dagen med honom, annars är han inne med mig (föräldraledig) eller hundgården med våra andra hundar. Ibland märker vi att han blir lite understimulerad, men då kör vi lite lydnad och så blir han nöjd. Min veterinär säger att hon har aldrig träffat en jämte med dåligt lynne, men nu ska man också beakta att jag bor i Skåne och jämten är inte så vanlig här nere. Mamma hade också läst att jämten var en av de bättre raserna att ha om man har barn, då de ofta är väldigt tåliga. Barn ska ju lära sig umgås med hundar, men barn är ju barn.

Det enda problem vi haft med honom är att han inte gillar andra hundar, våra egna och vissa andra går bra, men vissa blir han helt galen om han ser. Tycker däremot han blivit bättre med åren och numera är han också kastrerad.
 
Sv: Jämthund som familjehund?

Tack för svaret! (o alla andras svar oxå). Men hur är det med pälsvården då? o fäller dom mycket päls?
 
Sv: Jämthund som familjehund?

De fäller en del, men i vanliga fall inte mer än andra hundar. De har dock två ordentliga fällperioder och det är höst och vår (från sommarpäls till vinterpäls och vice versa). Då kan man sitta och plocka stora pälstussar från dem. Under de perioderna vill man helst ha den ute, alltid. Då handlar det om att plocka/borsta pälsen varje dag.
 
Sv: Jämthund som familjehund?

De fäller en hel del alltid och så har de några perioder på året när det fäller ännu mer. Borstar man av dem några gånger i veckan så minskar det ju fällandet avsevärt. Nu går det ju inte riktigt att jämföra min jämtes fällande med de som bor i norr. Vi har ju ingen direkt vinter, så ibland så lägger han på päls fäller av den veckan därpå för att sedan ytterliggare en vecka senare lägga på sig päls igen och så är han mer tunnpälsad än de jämtar jag träffat norrut och enligt min veterinär beror det helt och hållet på klimatet här nere.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 501
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Praefatio
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
814
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp