Järnbrist

whippetzilla

Trådstartare
Vi provred en ponny idag som vi fastnade för. Allt kändes jättebra förutom en punkt som jag funderar lite över nu. Ägaren berättade att hästen haft järnbrist en gång. Tydligen är detta ganska vanligt numera om hästen går med parasiter eftersom man inte avmaskar på rutin längre.
Då jag inte hört om järnbrist tidigare ville jag kolla upp det lite närmare. När jag nu googlar på detta får jag bara fram att järnbrist är extremt ovanligt hos häst,och att det då ofta handlar om en massiv blödning.
Är det vanligt att det också uppkommer om hästen har parasiter? Är det något man ska dra öronen åt sig över?
 
Jag har aldrig hört talas om järnbrist hos häst, så det kan jag inte svara på, men kopplingen till parasiter låter väldigt märklig? Att man inte avmaskar på rutin innebär ju inte att hästen har parasiter, man gör ju KollaMasken eller motsvarande istället.
 
Jag har aldrig hört något om hjärnbrist. Vad säger veterinären om det? Spännande faktiskt. Låt veta om du frågar veterinären.
 
Vi provred en ponny idag som vi fastnade för. Allt kändes jättebra förutom en punkt som jag funderar lite över nu. Ägaren berättade att hästen haft järnbrist en gång. Tydligen är detta ganska vanligt numera om hästen går med parasiter eftersom man inte avmaskar på rutin längre.
Då jag inte hört om järnbrist tidigare ville jag kolla upp det lite närmare. När jag nu googlar på detta får jag bara fram att järnbrist är extremt ovanligt hos häst,och att det då ofta handlar om en massiv blödning.
Är det vanligt att det också uppkommer om hästen har parasiter? Är det något man ska dra öronen åt sig över?
Nu finns det många här som kan mycket mer än jag om foder. Men jo, det är helt knäppt att det finns ngn slags okunskap som gör att det finns otaliga järntillskott för häst, det är även vanligt med järntillskott i färdig foder. Om jag har förstått rätt så beror järnbrist på kopparbrist, eftersom en häst med kopparbrist inte kan tillgodogöra sig järn.

När jag tittat på mina hö analyser genom åren så har värdet på järn legat högt. När jag även gjorde en analys av vattnet så var även där värdet på järn högt. Jag väljer aktivt bort alla fodermedel med järn tillsatt, och då går många bort.
 
Vi provred en ponny idag som vi fastnade för. Allt kändes jättebra förutom en punkt som jag funderar lite över nu. Ägaren berättade att hästen haft järnbrist en gång. Tydligen är detta ganska vanligt numera om hästen går med parasiter eftersom man inte avmaskar på rutin längre.
Då jag inte hört om järnbrist tidigare ville jag kolla upp det lite närmare. När jag nu googlar på detta får jag bara fram att järnbrist är extremt ovanligt hos häst,och att det då ofta handlar om en massiv blödning.
Är det vanligt att det också uppkommer om hästen har parasiter? Är det något man ska dra öronen åt sig över?
Mitt ena avelsto hade det en period. Upptäcktes när stoet hade kolik och det togs ett blodprov på henne. Det är relativt ovanligt med järnbrist hos häst enligt min veterinär och jag har själv aldrig hört ngn annan häst ha det. Med det sagt så finns det kanske ett mörkertal som har det. Inte många tar blodprov på sina hästar rutinmässigt liksom..
Tillägg: hon fick järntillskott och när nästa blodprov togs så var hennes värden normala igen.
 
Utan massiv blödning får inte en häst järnbrist. Det är alltså extremt ovanligt och eftersom hästen då behöver vård på klinik så är det inget man behöver fundera över utan snarare hur hästen klarade sig från den skadan som orsakade järnbristen. Däremot är järnöverskott vanligare. Det är riktigt farligt och det är därför man ska räkna på mineralerna, ge det som faktiskt behövs och hålla kvoterna och inte bara ge någon blandning som låter bra.

Om en häst går med mycket parasiter så är ägaren oansvarig. Det beror inte på att man inte avmaskar på rutin längre. Man kollar parasitstatus och avmaskar om behovet finns med det medel som tar de parasiter hästen eventuellt har.

Att ponnyn skulle haft järnbrist behöver ni inte dra åt er öronen för däremot låter ägaren enormt okunnig så frågan är hur hästen faktiskt mår.
 
Men vad märkligt att det måste till en massiv blödning för att det ska kunna uppstå järnbrist. Hästen har aldrig varit skadad. Är frisk och pigg och har tävlat med bra resultat regelbundet flera år tillbaka.
Vi är jätteintresserade av hästen men vill ju veta så inget är på tok. Vi ska prova honom idag igen och då kommer jag att ta upp det igen och fråga mer ingående. Besiktning kommer givetvis att göras,men man tar väl Inga prover även om man väljer klinikbesiktning?
 
Men vad märkligt att det måste till en massiv blödning för att det ska kunna uppstå järnbrist. Hästen har aldrig varit skadad. Är frisk och pigg och har tävlat med bra resultat regelbundet flera år tillbaka.
Vi är jätteintresserade av hästen men vill ju veta så inget är på tok. Vi ska prova honom idag igen och då kommer jag att ta upp det igen och fråga mer ingående. Besiktning kommer givetvis att göras,men man tar väl Inga prover även om man väljer klinikbesiktning?

Du kan vid klinikbesitkning välja "till" vad som ska ingå. Tex valde jag att ultraljuda ett ben eftersom min häst hade haft en skada på ett gaffelband och jag ville vara säker på att det läkt
 
Men vad märkligt att det måste till en massiv blödning för att det ska kunna uppstå järnbrist. Hästen har aldrig varit skadad. Är frisk och pigg och har tävlat med bra resultat regelbundet flera år tillbaka.
Vi är jätteintresserade av hästen men vill ju veta så inget är på tok. Vi ska prova honom idag igen och då kommer jag att ta upp det igen och fråga mer ingående. Besiktning kommer givetvis att göras,men man tar väl Inga prover även om man väljer klinikbesiktning?
Varför tycker du att det är märkligt? Titta på några grovfoderanalyser så ser du att det är extremt ovanligt att järninnehållet inte täcker behovet med råge. Alldeles för många ger fortfarande också mineralblandningar som innehåller järn och järn är den mineral som hästar har svårast för att göra sig av med och järn återanvänds dessutom många gånger fler än övriga mineraler innan det så att säga tar slut. Det sammantaget bäddar för att järnbrist är en ickefråga om det inte handlar om en massiv blödning. Visst finns det fortfarande ouppdaterade veterinärer som inte kan läsa blodprovsanalyser och tror att det handlar om järnbrist när det handlar om kopparbrist men det var vanligare förr.

Om ägaren anser att järnbristen beror på att hästar inte rutinavmaskas längre så tror jag inte att du får något vettigt svar men visst hade det varit intressant ändå att få höra någon form av förklaring.
 
Tänkte mig mest att en massiv blödning låter dramatiskt,att det väl borde påverka hästens prestationsförmåga något enormt? Den har som sagt tävlats regelbundet flera år tillbaka utan större avbrott och med bra resultat.
 
Du kan vid klinikbesitkning välja "till" vad som ska ingå. Tex valde jag att ultraljuda ett ben eftersom min häst hade haft en skada på ett gaffelband och jag ville vara säker på att det läkt

Så bra. Detta måste jag ju få klarhet i känner jag. Det är första egna hästen och vi fastnade verkligen för honom..
 
Tänkte mig mest att en massiv blödning låter dramatiskt,att det väl borde påverka hästens prestationsförmåga något enormt? Den har som sagt tävlats regelbundet flera år tillbaka utan större avbrott och med bra resultat.
Ja absolut! Skadan som ger en massiv blödning är såklart inte att leka med.
 
Ja absolut! Skadan som ger en massiv blödning är såklart inte att leka med.
Du verkar så kunnig och det är precis vad jag känner att vi behöver i detta läget! :-) Men vad kan det då vara som gjort att han enligt veterinären hade järnbrist? Jag känner mig väldigt förvirrad! Kan det vara någon allvarlig "osynlig" åkomma som ger problem igen?
 
Efter en infektion kan hästar få låga blodvärden (enligt min veterinär) kanske det de menar.
Har det hänt en gång skulle jag inte se det som något hinder att köpa men prata med veterinären vid besiktningen om det eller ring veterinären som behandlade hästen när det hände
 
Igår provade vi honom igen,jättetrevlig ponny!
Men igår berättade ägaren att han hos den tidigare ägare haft ett virus,oklart vilket (?) och att han varit dålig i några månader pga detta.
Som förstagångsköpare blir vi ju väldigt osäkra nu,så tråkigt när vi verkligen tycker om ponnyn!
Kan viruset och järnbristen hänga ihop på något vis även om de fortfarande säger att järnbristen med all sannolikhet berodde på parasiter enligt vet? Jag vet dock inte riktigt hur lång tid som förflöt mellan virus och järnbrist.
Jag blir helt snurrig...Varför ska det vara så jäkla svårt att vara ny på detta! 😥
 
Igår provade vi honom igen,jättetrevlig ponny!
Men igår berättade ägaren att han hos den tidigare ägare haft ett virus,oklart vilket (?) och att han varit dålig i några månader pga detta.
Som förstagångsköpare blir vi ju väldigt osäkra nu,så tråkigt när vi verkligen tycker om ponnyn!
Kan viruset och järnbristen hänga ihop på något vis även om de fortfarande säger att järnbristen med all sannolikhet berodde på parasiter enligt vet? Jag vet dock inte riktigt hur lång tid som förflöt mellan virus och järnbrist.
Jag blir helt snurrig...Varför ska det vara så jäkla svårt att vara ny på detta! 😥
Se till att ni får reda på vilket virus det var (kan det ha varit någon fästingrelaterad sjukdom kanske om han var dålig i månader?) och hur längesedan det var. Det behöver inte påverka hästen nu om han har ridits och tävlats på den nivå ni önskar de senaste åren.
Be att ni får ut journalerna och diskutera det med en veterinär som är riktigt bra på häst. Då får du förhoppningsvis korrekta svar.
 
Utan massiv blödning får inte en häst järnbrist. Det är alltså extremt ovanligt och eftersom hästen då behöver vård på klinik så är det inget man behöver fundera över utan snarare hur hästen klarade sig från den skadan som orsakade järnbristen. Däremot är järnöverskott vanligare. Det är riktigt farligt och det är därför man ska räkna på mineralerna, ge det som faktiskt behövs och hålla kvoterna och inte bara ge någon blandning som låter bra.

Om en häst går med mycket parasiter så är ägaren oansvarig. Det beror inte på att man inte avmaskar på rutin längre. Man kollar parasitstatus och avmaskar om behovet finns med det medel som tar de parasiter hästen eventuellt har.

Att ponnyn skulle haft järnbrist behöver ni inte dra åt er öronen för däremot låter ägaren enormt okunnig så frågan är hur hästen faktiskt mår.
En ägare måste inte vara oansvarig om hästen har mycket parasiter. Tex har blodmask ökat sen det blivit så att man tar träckprov och maskar efter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hörrni! Jag har nyss skaffat mig min första häst, en unghäst som nu är 5 år. Jag köpte honom i september och stod då i ett stall...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Teilani
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 149
Senast: Raja
·
Hästvård Min häst har en lååång historia bakom sig... Jag köpte honom i Maj 2010 och allt var frid och fröjd! I Juli tappade han vänster baksko...
2
Svar
25
· Visningar
5 754
Senast: Coolfrees
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 678
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp