Järnbrist

Är det inte tvärtom då? Att kroppen tar upp järnet och "spottar ut det"? Därför det inget finns kvar i depåerna? Tänker att om din kropp inte kunde ta upp hade ju depåerna varit fulla, men de hade inte nått ut.

Min järnupptagningsförmåga är för hög, så det blir ingenting kvar på cellnivå sa en läkare en gång i tiden. Därför jag tänker att du har liknande.
Men vad intressant! Så har jag aldrig tänkt på det.
Jag har depåer som gång efter annan blir tomma, men HB har alltid legat bra.

Går det att göra åt på något vis?
 
Men vad intressant! Så har jag aldrig tänkt på det.
Jag har depåer som gång efter annan blir tomma, men HB har alltid legat bra.

Går det att göra åt på något vis?
För mig har det varit samma som andra med järnbrist, jag har fått käka järntabletter. Jag har ju under många år ätit samma p-piller, och på de pillret har jag inte fått någon mens, så jag har ju inte ens det att skylla på att jag får järnbrist. Och jag är en köttätare av rang. Men min järnupptagningsförmåga är för hög, så det blir inget järn kvar där det ska vara. Jag kör järntabletter och blutsaft, vilket funkar. Har aldrig behövt dropp, men som sagt, jag äter ganska så mycket järn också.
 
Det kan vara värt att testa någon annan sorts tablett om man mår dåligt av den första.
Jag är blodgivare och får välja mellan ett par olika sorter, tar alltid Duroferon (aktiv substans är Järn(II)sulfatheptahydrat ) numera.
Jag som aldrig haft problem med magen mådde inte alls bra av Hemofer (som inte finns längre, det är länge sedan jag blev blodgivare ;) ), medan en kompis spyr som en katt av Niferex (Järn(II)glycinsulfat) .
Bägge sorterna är receptfria.
 
Jag är lite orolig för magen om jag ska äta tabletter. Jag har redan nog mycket problem med magen som det är och då trycka på järntabletter, känns sisådär.. Jag nämnde det för läkaren, men han ville att jag skulle prova tabletter innan intravenös behandling..
 
Ett tips är att du fasar in järntabletter. Det funkade för mig när jag tog Duroferon när jag var gravid. Började ta var tredje dag, sen utöka till varannan och sen varje dag. Lyckades glömma några dagar och började ta dem varje dag igen, men då ballade magen ur och jag fick börja med att fasa in dem igen. Biverkningarna jag fick var uppblåst mage och starkt illamående.
 
Jag är lite orolig för magen om jag ska äta tabletter. Jag har redan nog mycket problem med magen som det är och då trycka på järntabletter, känns sisådär.. Jag nämnde det för läkaren, men han ville att jag skulle prova tabletter innan intravenös behandling..
Prova ta dem på kvällen!
De jag känner som reagerar på järntabletter får mycket, mycket mindre problem om de tar dem innan sänggående.
Håller verkligen tummarna för att det funkar för dig! :)
 
Prova ta dem på kvällen!
De jag känner som reagerar på järntabletter får mycket, mycket mindre problem om de tar dem innan sänggående.
Håller verkligen tummarna för att det funkar för dig! :)

Håller med! Så gjorde jag med niferex och blev helt av med biverkningarna (blev framförallt illamående).
 
Prova ta dem på kvällen!
De jag känner som reagerar på järntabletter får mycket, mycket mindre problem om de tar dem innan sänggående.
Håller verkligen tummarna för att det funkar för dig! :)
Tack för tips. Framför allt är jag orolig för reflux och halsbränna.. Jag har precis trappat ut omeprazol efter inrådan av kirurg, och ska helst inte äta dom annat än vid behov. Jag testar att ta dom på kvällen, så ser vi vad magen säger om det.
 
Prova ta dem på kvällen!
De jag känner som reagerar på järntabletter får mycket, mycket mindre problem om de tar dem innan sänggående.
Håller verkligen tummarna för att det funkar för dig! :)
Jag blev rekommenderad att ta mina samtidigt med måltid. Middagen går ju dock bra men det är ju ofta en stund innan sänggående.
 
Tack för tips. Framför allt är jag orolig för reflux och halsbränna.. Jag har precis trappat ut omeprazol efter inrådan av kirurg, och ska helst inte äta dom annat än vid behov. Jag testar att ta dom på kvällen, så ser vi vad magen säger om det.
Om du är orolig för halsbränna och reflux låter det dumt att ta den på kvällen, då halsbränna- och refluxproblematik ökar när du ligger ner. Bara en tanke.
 
Jag har fått järndropp två gånger och fick hämta ut flaskan själv på apoteket, sedan fick jag droppet på mottagningen. Visserligen är det länge sedan men jag borde komma ihåg om det var dyrt.
Vet inte om det är olika i olika regioner men kollegan brukar behöva järndropp typ varje år och hon har berättat att förut var det så att hon fick själv betala och hämta ut droppet men sen kunde hon få det på VC. Nu är det inte så längre utan hon måste på sjukhuset för att få droppet och behöver då inte betala det själv längre. Kanske finns på olika sätt överallt :-)
 
Vet inte om det är olika i olika regioner men kollegan brukar behöva järndropp typ varje år och hon har berättat att förut var det så att hon fick själv betala och hämta ut droppet men sen kunde hon få det på VC. Nu är det inte så längre utan hon måste på sjukhuset för att få droppet och behöver då inte betala det själv längre. Kanske finns på olika sätt överallt :-)

Jag gissar att jag fick på lasarettet eftersom det är där mottagningen är, jag är ju inte under VC för mina magproblem utan på mag-tarmavdelningen på medicinkliniken.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 365
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 948
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp